שתף קטע נבחר

ראש אכ"א רומז: בתל-אביב אין שכול

האלוף אלעזר שטרן אמר בגלי צה"ל כי כמעט ולא ביקר באחרונה משפחות שכולות בתל אביב: "לא היה שם שכול ולא יהיה שם שכול". ראש עיריית ת"א מבקש בתגובה: "אל תמדדו את שיעורי המתגייסים על פי שיעורי ההרוגים"

ראש אגף כוח אדם (משאבי אנוש) בצה"ל, האלוף אלעזר שטרן, אמר היום (יום ד') בתוכנית "מה בוער" בגלי צה"ל כי הוא לא ביקר באחרונה משפחות שכולות בתל אביב. 

 

שטרן אמר זאת בעת שהסביר כי הגיע הזמן להעלות על הפרק את חלוקת הנטל של המשרתים שירות קרבי בצבא, אך סירב לפרט נתונים לגבי החלוקה הגיאוגרפית בקרב החיילים הקרביים. הנה קטע מחילופי הדברים בין מגיש התכנית, רזי ברקאי, לאלוף שטרן: 

 

ברקאי: "אתה שומע מהמשפחות השכולות תלונות על חלוקת הנטל?"

 

שטרן: "מהן לא, אבל אני מסתכל על זה. אני רואה לאיזה בתים אני הולך ועם כל הכאב עם כל הגאווה, אני מסתכל גם לאיזה בתים אני לא הולך, והדברים האלו לא חד משמעיים - בבתים האלו אין שכול. כי אין שם שכול ולא יהיה שם שכול".

 

ברקאי: "אתה מדבר על חלוקה גיאוגרפית או דמוגרפית?"

 

שטרן: "גם. אבל לפני שניכנס לבעייתיות שבעניין הזה אולי נסתכל קצת על הגאווה שבחלוקה ועל המהירות שלנו לשפוט כל מיני דברים".

 

ברקאי: "מה אמרת לי עכשיו? שאתה הולך להתנחלויות ולמקומות של חובשי כיפות?"

 

שטרן: "גם אתה נפלת. בוא אני אגיד לך – אני הולך הרבה יותר לקיבוצים".

 

ברקאי: "אתה לא מגיע לתל אביב, זה מה שאתה אומר לי?".

 

שטרן: "נכון. כמעט ולא. לא לגמרי אבל כמעט ולא. אבל אני אומר לך שלפני חודש כשהייתי אומר לך שהקיבוצניקים לא נס ליחם, והמוטיבציה שלהם להילחם גבוהה, אז היית אומר לי: 'אבל הקיבוצים התפרקו, הערכים התפרקו ורק הדתיים החליפו אותם'. אז כאילו היה נוח לי להגיד שהדתיים החליפו אותם כי הילדים שלי לומדים במוסדות של הדתיים דווקא. אבל אני שנים אומר לכם: חבר'ה אתם סתם משמיצים".

 

 

בסיום השיחה עם שטרן שוחח ברקאי עם ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, שזעם על ההתבטאות: "תושבי תל אביב-יפו הם פחות מ-5% מתושבי מדינת ישראל, אני לא יודע מה עם הפריפריה ואני מבקש מכולנו להפסיק לעסוק בעליהום ובסיסמאות, אל תמדדו את שיעורי המתגייסים על פי שיעורי ההרוגים".

 

חולדאי הוסיף: "אם בבאר שבע אין הרוג במלחמה הזאת המשמעות היא שבבאר-שבע לא מתגייסים? לא. לכן אל תמדדו את ההתגייסות לחיילות קרביים על פי הפריפריה, לפי ההרוגים ובטח שלא לפי מלחמה אחת ולא לפי המספרים האלה".

 

וישינסקי: "התבטאות בוטה, בטח ממקום של כאב"

 

השחקנית אסנת וישיניסקי מתל-אביב, שבנה ליאור נהרג עם ארבעה מחבריו בפיצוץ נגמ"ש סמוך לרפיח, אמרה ל-ynet בתגובה לדברי האלוף שטרן: "ראש אכ"א הוא חבר מאוד טוב של שלמה ושלי ואין לי ספק שהוא התייחס למשהו פרטני. ההתבטאות שלו הייתה בוטה לטעמי, אסור לעשות מאזן אימה שכזה במוות, ספירה שכזו של שכול אינה במקומה.

 

"ליבי יצא אל כל חייל שנהרג בחודש האחרון וזה נכון שבני מושבים וקיבוצים היו החלק הדומיננטי מתוך האנשים שנהרגו. אבל מפה ועד לומר את הדברים כך? אני אומרת, בוא נדבר על ערכים, בוא נחנך כבר מחטיבות הביניים למורשת קרב. אם לעשות את זה, שיהיה בצורה אופרטיבית. אם אתה רוצה להחדיר ציונות - חנך לערכים, תכניס את זה דרך בתי הספר. תיאבק בתרבות הרייטינג. קשה מאוד לחיות עם אמירה כמו זו של האלוף שטרן, אבל אני חושבת שהוא אמר את הדברים ממקום של כאב, אני מעריכה ומכבדת אותו".

  

הסערה האחרונה: אבחנה בין חללים

 

הפעם האחרונה בה עורר האלוף שטרן סערה ציבורית הייתה בחודש אפריל אז חשף את כוונתו לבחון את האפשרות ליצור הבחנה בין משפחות שיקירהן נפלו בקרב לבין אלה שנפלו במסגרת פעילות שלא בנסיבות צבאיות מובהקות או במסגרת שיש עימה קלון, כמו החייל עדן נתן זאדה, המחבל היהודי שביצע פיגוע באוטובוס בשפרעם.

 

יום לאחר הכרזתו של האלוף ירד הנושא מן הפרק, לפחות באופן זמני, לאחר ששר הביטחון, שאול מופז, שוחח עם הרמטכ"ל, דן חלוץ, וקבע שלפי שעה יישמר הסטטוס קוו בנושא.

 

"אין הבדל בין כאבם של הורים שכולים, אך חובתנו להיות שומרי הסף של היכל הקבורה ולהקדיש מחשבה למעמדם של חיילים שמתו בנסיבות קיצוניות, כגון אלו שיש עימם קלון", כתב שטרן באגרת לקציני הנפגעים בצה"ל, בה ניסה לפזר את הערפל שאפף את יוזמתו.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
האלוף שטרן. מבקר בפריפריה
צילום: חגי אהרון
צילום: תומריקו
וישינסקי. ממקום של כאב
צילום: תומריקו
צילום: עופר עמרם
חולדאי. לא למדוד לפי ההרוגים
צילום: עופר עמרם
מומלצים