שתף קטע נבחר

"הכוח הרב-לאומי יוכל לירות"

כך אומרים גורמים מדיניים בירושלים. לדבריהם, ההנחייה הזו תיכלל בדו"ח שיפרסם מחר מזכ"ל האו"ם, קופי אנאן. ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שוחח עם עמיתו האיטלקי וביקש שאיטליה תוביל את הכוח הרב-לאומי. ישראל מתנגדת להשתתפותם של חיילים מאינדונזיה, מלזיה ובנגלדש בכוח

מקורות מדיניים בירושלים אומרים הערב (יום א') שבדו"ח שיפרסם מחר מזכ"ל האו"ם, קופי אנאן, באשר לסמכויות הכוח הבינלאומי בלבנון, יותר לכוח לפתוח באש ובכך תיענה תביעת ישראל. בירושלים הביעו סיפוק מההחלטה.

 

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שוחח עם ראש ממשלת איטליה, רומנו פרודי, בנושא הכוח הרב-לאומי בלבנון וביקש שאיטליה תהיה זו שתוביל את הכוח. צרפת ביקשה מפינלנד שהיא נשיאת האיחוד האירופי לכנס בהקדם דיון בהרכב הכוחות שישלחו מדינות האיחוד האירופי.


חיילי או"ם בגבול הצפון   (צילום: ניב קלדרון)

 

ראש הממשלה ציין כי ישראל רואה בשליחת כוחות צבא מאיטליה לכוח הבינלאומי דבר חיוני למימושה של החלטת מועצת הביטחון 1701 "וזו תהיה תרומה חשובה לשלום וליציבות במזרח התיכון". אולמרט ציין שחשוב שהכוח יגיע לאזור בהקדם וחשוב שאיטליה תוביל את הכוח הבינלאומי ותשלח כוחות גם לפיקוח אחר מעברי הגבול בין סוריה ללבנון".

 

ראש ממשלת איטליה אמר שבכוונת ארצו לשלוח כוח צבא משמעותי, על מנת שיוכל לבצע את המשימה ושהוא מתכוון להעביר את הנושא בפרלמנט האיטלקי בהקדם האפשרי. שני ראשי הממשלה הסכימו שיש לקדם את הנושא במהירות וסיכמו לעמוד בקשר בימים הקרובים. פרודי אמר לעיתונאים: "שוחחתי ארוכות עם בלייר וגם הוא תומך במה שאנחנו עושים עבור המזרח התיכון".

 

פרודי שוחח עם עיתונאים ששאלו אותו על חילוקי דעות שעליהם דווח עם הנשיא שיראק בכל הנוגע למספר החיילים הצרפתים שיוצבו בלבנון. "אין שום בעיה עם צרפת. זו ההחלטה הצרפתית אך לבטח אין כל בעיה מבחינתנו. כל מדינה מקבלת את החלטותיה ואני חושב שלא נותר מה לעשות מלבד לפעול".

 

מנהיג המפלגה הגדולה ביותר (DS, הדמוקרטים מהשמאל) בקואליציית המרכז-שמאל בראשות פרודי, פיירו פסינו, התייחס גם הוא לכוח הרב-לאומי ואמר כי איטליה תהיה מוכנה להובילו אם תתבקש על-ידי האו"ם. "במידה ומטה האו"ם יעביר בקשה שארצנו תוביל את הכוח, מדינתנו לא תסרב, על אף שאיננו מבקשים זאת", אמר פסינו לעיתון 'איל מסג'רו'. "אנו קרובים למזרח התיכון ומדינה כמו איטליה אינה יכולה להתנער ממחויבויותיה. לא ניתן רק לקרוא לשלום וביטחון, יש לבנות אותם".

 

ישראל: לא לחיילים ממלזיה ואינדונזיה

בנושא הצבת כוחות ממדינות להן אין קשרים דיפלומטים עם ישראל, התייחס אולמרט בתום ישיבת הממשלה: "ישראל מתנגדת לנוכחות של צבאות ממדינות אשר אין לה יחסים עמן בכח הרב לאומי אשר יוצב בלבנון".

 

הדברים באו בתגובה לדבריו של  סגן מזכ"ל האו"ם, מרק מלוך, שביקש לצרף לכוח הרב לאומי חיילים מהצבאות של מלזיה, אינדונזיה ובנגלדש. במהלך הימים האחרונים אמרה ישראל שתעיין בכובד ראש בהצעה לצרף צבאות של מדינות מוסלמיות, ועתה כנראה נפלה ההכרעה. במשרד החוץ הבהירו כי ישראל ביקשה מהאו"ם לתאם עמה הצבת יחידות לכוח הרב לאומי.

 

כבר ביום שישי הביע שגריר ישראל באו"ם, דני גילרמן, התנגדות להשתתפות מדינות, שאינן מכירות בזכות הקיום של ישראל, בכוח הרב-לאומי שעתיד להתפרס על אדמת לבנון.

 

"זה יהיה קשה מאוד ואף בלתי נתפס מבחינת ישראל לקבל השתתפות בכוח של חיילים ממדינות שלא מכירות בישראל ואין להן אפילו קשרים דיפלומטיים עימה", אמר גילרמן ל-BBC. הוא ציין כי ישראל תשמח לקבל חיילים ממדינות מוסלמיות עימן יש לה קשרי ידידות, "אבל לצפות ממדינות שלא מכירות בישראל להגן על ביטחונה זה מעט נאיבי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי אף פי
אהוד אולמרט
צילום: איי אף פי
צילום: רויטרס
רומנו פרודי
צילום: רויטרס
מומלצים