שתף קטע נבחר

שטרית על הנשיא: "כולנו מתחת לחוק"

ממלא מקום שר המשפטים, מאיר שטרית, הגיב לטענות פרקליטיו של נשיא המדינה בדבר הדלפות המשטרה מן החקירה. הוא גם שיבח את קודמו בתפקיד, רמון, על שהתפטר בטרם נערך לו שימוע והביע תמיכתו במינויה של דורית בייניש לנשיאת בית המשפט העליון

ממלא מקום שר המשפטים, מאיר שטרית, הביע הבוקר (יום ה') תמיכה פומבית במינויה של השופטת דורית בייניש לנשיאת בית המשפט העליון, ובמינוי השופט אליעזר ריבלין למשנה לנשיאה.

 

בשיחה עם כתבים בירושלים, התייחס שטרית גם לקודמו בתפקיד, חיים רמון ואמר: "אני רוצה לציין לשבח את העובדה שהוא התפטר עוד בטרם שימוע ומשפט, והלך כדי להילחם על חפותו", אמר שטרית. הוא הוסיף כי "בתקופה זו אפעל בכל יכולתי כדי שמערכת המשפט תקבל גיבוי לאכיפת חוק במדינת ישראל". 

 

השר התייחס גם לטענות פרקליטיו של נשיא המדינה על הדלפות מצד המשטרה בעניינו ולפרשה באופן כללי ואמר כי "כולנו מתחת לחוק". שטרית הבהיר כי למרות החשדות על שחיתות בהליך מתן החנינות לאסירים, אין הוא מתכוון לעכב ביצוע חנינות שאושרו על ידי קצב. לדבריו, ההחלטה האם להשעות עצמו ממתן חנינות ולהעביר את הסמכות לגורם אחר נתונה בידי הנשיא עצמו.


שטרית ומזוז. הרפורמה במינוי השופטים תיאלץ להמתין (צילום: גיל יוחנן)

 

בנוגע למינוי השופטים אמר שטרית כי הוא רואה את השיטה הקיימת, לפיה לתפקיד נשיא העליון ממונה השופט הוותיק ביותר, כשיטה העדיפה. זאת בניגוד לעמדתו של השר רמון, שנאלץ להתפטר מתפקידו בתחילת השבוע בעקבות "פרשת הנשיקה" בה הוא מעורב. "שיטת ה"סניוריטי" היא הגיונית בעיניי", אמר שטרית. "אין חוק, אך כך נהגו באופן הגיוני בבית המשפט העליון".

 

רמון נאבק בתחילה במינויה "האוטומטי" של בייניש לתפקיד, אולם הסכים לבסוף לתמוך בו. עם זאת, מאבקו המתוקשר בנושא מינויי השופטים ייאלץ לפי שעה להידחות. רמון שאף לשנות את השיטה הקיימת במסגרת רפורמה מקיפה בנושא מינויים של השופטים ובין היתר להנהיג "מבחני התאמה" לתפקיד. אולם דבריו של שטרית מבהירים כי לפי שעה, הרפורמה הזו תיאלץ להידחות.

 

יש לציין כי נושא מינויי השופטים קריטי, שכן בית המשפט העליון נמצא כיום במצוקת שופטים קשה: רק 13 מתוך תקן של 15שופטים, כאשר שניים מהשופטים מוגדרים "מינוי זמני".

 

השר הנכנס הוסיף כי בכוונתו למנות באותה שיטה כמשנה לבית המשפט העליון את השופט אליעזר ריבלין. נושא נוסף שעמד על הפרק בשיחתו של שטרית עם הכתבים היה מינוי מנהלת בתי המשפט, מאחר שבועז אוקון, המנהל הנוכחי, הודיע על פרישתו, ככל הנראה בגלל יחסיו עם בייניש ומינוי מנכ"ל חדש למשרד המשפטים.

 

השר מאיר שטרית אינו חדש במשרד המשפטים. בין השנים 2001-2003 הוא כיהן בתפקיד ומונה כעת על ידי אהוד אולמרט באופן זמני עד לסיום ההליכים המשפטיים כנגד חבר הכנסת חיים רמון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי אלגרט
שטרית. נכנס לתפקיד
צילום: אלי אלגרט
קצב. "מתחת לחוק"
צילום: חגי אהרון
בייניש. הנשיאה הבאה
צילום: חיים צח
מומלצים