שתף קטע נבחר

החזון של תמיר: מתנדבים ערבים בשירות לאומי

שרת החינוך פתחה בפרוייקט חדש, במסגרתו היא שואפת לשלב את בני ובנות המגזר הערבי בשירות הלאומי, שהיה עד כה נחלת הציבור הדתי-לאומי בעיקר. "בואו נראה אם אנחנו יכולים לגייס אותם ולחלק נכון את מה שיש לנו", אמרה

"בחזוני אני רואה נערה ערבייה לצד נערה דתייה שמתנדבות יחד בבית חולים בנהריה. אם אצליח להגשים זאת, הרי שהשגתי את כל שאיפותיי בחיים הציבוריים". דברים אלו אמרה היום (א') שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר בכנס "עיר לחינוך" שנערך בחולון.

 

השרה תמיר התייחסה בדבריה לפרוייקט חדש אותו החלה ליישם, אשר מטרתו העיקרית היא לעודד תלמידים מהמגזר הערבי להתנדב לשירות לאומי. "אפשר לבוא למגזר הערבי ולהציע להם שותפות", הסבירה. "בואו נראה אם אנחנו יכולים לגייס אותם ולחלק נכון את מה שיש לנו. אני החלטתי לפתוח פתח ולתת להם אפשרות להשתתף בשירות הלאומי".

 

כיום משמש השירות הלאומי מסגרת התנדבותית חלופית לשירות הצבאי, ורבים מהמתנדבים הינם מהמגזר הדתי-לאומי. למדינה מוקצים עשרת אלפים תקנים עבור מתנדבים בשירות לאומי, ומשרד החינוך מחזיק בכמעט שליש מהם - למעלה מ-3,000 מתנדבים מתגייסים מדי שנה לעזור במוסדות שונים כגון בתי ספר לחינוך מיוחד, מתנ"סים, מועדוניות יום, פנימיות ותנועות נוער, בתפקידים מגוונים כדוגמת סייעות וחונכים. משך השירות הוא כשנה עד שנתיים.

 

לדברי השרה, במגזר הערבי נערך לאחרונה ניסיון והוקצו תקנים עבור מתנדבים לשירות הלאומי. התקנים התמלאו באופן מיידי, ולכן החליטה תמיר "להרים את הכפפה" ולפעול ליישום הפרויקט באופן נרחב יותר: בשנה הקרובה יעמיד לראשונה משרד החינוך 74 תקנים עבור מתנדבים ומתנדבות לשירות לאומי מהמגזר הערבי. הצעירים יוכשרו דרך העמותות הרגילות המכשירות את שאר המתנדבים, ולא יקימו עבורם מסלול ייחודי.

 

איתור המיועדים לשירות במגזר הערבי נעשה דרך "מרכז מעשה להתנדבות" ו"קרן סקטא-רש"י", שפועלים בצפון הארץ, שם קיימת כבר תשתית לגיוס ואיתור במגזר הערבי.

 

חשוב לציין כי בכדי לעודד מתנדבים לשירות לאומי במגזר הערבי ולפנות עבורם תקנים, זקוקה השרה גם לשיתוף פעולה מצד צה"ל והרשויות המקומיות.

 

השרה התייחסה בכנס גם לנושא החינוך הציבורי והממלכתי. "המגזר החרדי מדאיג אותי. עוד 20 שנה יהיו 25 אחוזים מכלל התלמידים מהמגזר החרדי ועוד 30 אחוזים יהיו מהמגזר הערבי, וזו אוכלוסיה שלא מזדהה עם המדינה. הפיתרון שמצאו לחינוך החרדי הוא כמיטב המסורת הישראלית של 'מוכר ואינו רשמי'. זה הופך להיות נתח גדול מהמערכת ואנו לא יודעים מה קורה שם. אני אמצא דרך חוקית לסגור את בתי הספר הפרטיים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניר שמול
תמיר היום בכנס. "מרימה את הכפפה"
צילום: ניר שמול
מומלצים