שתף קטע נבחר

השופט בדימוס וינוגרד יוביל את ועדת הבדיקה

הלחץ הציבורי עשה את שלו - וראש הממשלה החליט להעמיד שופט בדימוס בראשות וועדת הבדיקה למלחמת לבנון השנייה. במקום ראש המוסד לשעבר נחום אדמוני, שיישאר חבר ועדה, ימונה השופט אליהו וינוגרד. הדבר יעניק לוועדה סמכות זימון עדים. ביום ראשון תוצג מועמדותו של וינוגרד בממשלה. שר המשפטים: אדאג שלוועדה יהיו שיניים

שופט בדימוס יוביל את הבדיקה: ראש הממשלה, אהוד אולמרט, נכנע ללחץ הציבורי והחליט להעמיד בראש ועדת הבדיקה לחקירת מלחמת לבנון השנייה את השופט בדימוס, אליהו וינוגרד. ביום ראשון תוצג מועמדותו של וינוגרד בממשלה במקום זו של ראש המוסד לשעבר נחום אדמוני. סמכויות הוועדה יורחבו והיא צפויה לבדוק הן את התנהלותו הדרג המדיני והן את הדרג הביטחוני במלחמה. זאת בניגוד לוועדה בראשותו של אדמוני.

 

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אישר את מועמדותו של וינוגרד וההחלטה נעשתה גם בתיאום עם המועמד הקודם לראשות הוועדה, ראש המוסד לשעבר נחום אדמוני. אדמוני עצמו יישאר חבר ועדה. 

 

הוועדה תישאר אמנם תחת הכותרת של "בדיקה ממשלתית", ולא "חקירה ממלכתית", כפי שתובעים כמה ארגוני מילואים והתנועה לאיכות השלטון. אלא ששופט בדימוס שיוצב בראשותה יאפשר לה לזמן עדים ולהעניק להם חסינות. זאת, כפי שדרשו רבים במסגרת מחאה ציבורית עניפה שקיימו בסוף השבוע.

 

ראש הממשלה פנה אל שר המשפטים, מאיר שטרית, וביקש ממנו לגבש את סמכויות הוועדה. שטרית הסביר: "אגבש את הסמכויות המרביות לוועדה בהתאם לחוק, כדי שיהיו לה שיניים".

 

ד"ר אליהו וינוגרד, נשיא בית-המשפט המחוזי בתל-אביב לשעבר, כבר עמד בראש כמה ועדות ציבוריות. בין היתר בדק את שכר הלימוד של הסטודנטים והמליץ על הפחתתו. כמו כן בדק את המידע שבידי צה"ל בנושא הנווט השבוי רון ארד. לצדו של וינוגרד יכהנו חברי ועדת אדמוני שעוד נותרו וקיבלו את תעודת הכשרות מהיועץ המשפטי לממשלה - נחום אדמוני עצמו, לשעבר ראש המוסד, והפרופסורים יחזקאל דרור ורות גביזון. 

 

הוועדה שלא היתה

במינוי שופט מבקש ראש הממשלה למזער את הביקורת הציבורית והפוליטית נגדו בנושא חקר המלחמה בלבנון. בתחילה נשמע אולמרט נחוש שלא למנות ועדות, בהמשך ביקש לפצל את החקירה לשלושה - שתי ועדות ממשלתיות, האחת לבדיקת הדרג המדיני והשנייה לצבאי, ובדיקה של מבקר המדינה בנושא תפקוד הרשויות והטיפול בעורף. מאז אותה הכרזה, קרסו ציפיותיו בזו אחר זו.

  

כבר למחרת ההכרזה על הבדיקות, התעוררויכוח פומבי בין ראש הממשלה למבקר מיכה לינדנשטראוס, כשהאחרון מדגיש דרך התקשורת שאין הוא כפוף לממשלה ואינו פועל לפי בקשותיה. בוועדה לביקורת המדינה הוא פירט את מהלכי חקירותיו בעקבות מלחמת לבנון, ומתברר שגם הדרג המדיני והצבאי נמצאים "על הכוונת".

  

עוד בטרם שכך העימות עם המבקר, ספג אולמרט מכה נוספת: היועץ המשפטי לממשלה פסל שניים מחברי ועדת אדמוני - האלוף במיל' ידידיה יערי ודוד עברי - מטעמים של ניגוד אינטרסים. גם המכות הפוליטיות לא אחרו לבוא: שר הביטחון פרץ יישר קו עם מרבית חברי סיעתו והצטרף לתומכים בוועדת חקירה ממלכתית, וכעת הצטרף למחנה זה גם השר שאול מופז. גם שרי ש"ס מצידם נוטים כעת, בניגוד לעמדתם הקודמת, לתמוך בהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית, אשר חבריה מתמנים על-ידי נשיא בית-המשפט העליון ולא בידי הממשלה.


פורסם לראשונה 11/09/2006 18:34

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
השופט בדימוס וינוגרד
צילום: דובר צה"ל
אדמוני. הצנחה מלמעלה
צילום: צביקה ישראלי, לע"מ
צילום: דודי ועקנין
הלחץ עבד. אולמרט
צילום: דודי ועקנין
מומלצים