שתף קטע נבחר

"הלקח מהמלחמה: ננו-טכנולוגיה תנצח הטילים"

כך אמר בראיון ל-ynet המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, המסכם את ביקורו בגרמניה, שם קיבל פרס יוקרתי על חזונו לשלום במזרח התיכון. השר מציע לקדם את תהליך השלום עם הפלסטינים באפיק הכלכלי. "זה לא עוד חזון.טוענים נגדי שאני הוזה אבל יש לי קבלות"

"בטילים שמאיימים על ישראל ובמחבלים שמאיימים לפגוע באזרחי ישראל יש לטפל באמצעות כלי נשק שיפותחו בטכנולוגיה עתידית, הננו-טכנולוגיה. זה הלקח שלי מהמלחמה והיום אני פועל, כמו תמיד, עם חזון כדי לשנות את המציאות במזרח התיכון", כך אמר אמש (יום ד') המשנה לראש הממשלה, שמעון פרס, בראיון ל-ynet המסכם את ביקורו בגרמניה.

 

לאחר שזכה בפרס קווארדיגה היוקרתי על חזונו ונחרצותו לשלום במזרח התיכון, מדבר פרס על המהפיכה התפיסתית שצריכה ישראל וממשלה לעבור במגעים עם מדינות האזור. לדבריו, לאור המציאות הנוכחית, בה הפלסטינים נתונים בחילוקי דעות קשים בתוכם והפתרון המדיני של מפת הדרכים מתקשה להתרומם, הדרך לשלום צריכה להתקדם מהר יותר - באפיק הכלכלי.

 

"תהליך השלום צריך להתקדם עתה מהר יותר באפיק הכלכלי. צריך להודות שבאפיק המדיני ובאפיק המלחמות לא מצאנו את הפתרון", אמר. על רקע זה בא אתמול לפגישתו עם שר הכלכלה הגרמני, מיכאל גלוס. פרס זכה להבטחות גרמניות להשקעות בעמק השלום, שאותו הוא מקווה להקים ביחד עם נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו מאזן) ועבדאללה מלך ירדן. הגרמנים גם הבטיחו להשקיע כספים בפיתוח אזור תעשייה באזור ג'נין, פרויקט שהוקפא בתחילת האינתיפאדה.


המשנה לראש הממשלה מסייר בגרמניה (צילום: איי-אף-פי)

 

"ביקורי כאן הביא לשלושה הישגים", אמר פרס ל-ynet. "הגרמנים מוכנים לעיין מחדש בהשקעת עשרות מיליוני דולרים בפארק תעשייה בג'נין. פארק דומה שהוקם בצד הירדני של הגבול מביא השנה להכנסות של מיליארד וחצי דולר ומעסיק 135 אלף איש. מדובר בפתרון שאינו סיוע כספי ישיר לרשות הפלסטינית, אבל בהחלט פתרון כלכלי שיכול להוביל גם לשלום", אמר.

 

"דרוש מהפך תפיסתי בחתירה לשלום"

לדבריו, "ישראל צריכה להמשיך לעשות מהפך תפיסתי בסוגיית החתירה לשלום. עד כה נכשלנו בדרך של הגעה לשלום באמצעות תהליכים מדיניים. נכשלנו גם בהגעה להישגים דרך מלחמות. עתה נותרה בפנינו האפשרות הכלכלית, שהביאה לשינויים הגדולים ביותר בעולם מאז מלחמת העולם השנייה, ראה את סין ואת הודו".

 

"נפוליאון הותיר אחריו קברים ואומות בוכות אך מונה עם הסטטיסטיקות שלו והכלכלה הביא תקווה לעולם. ישראל צריכה להבין שזאת הדרך שעליה לחתור אליה. אין להזניח את האפיק המדיני, אבל מאידך, צריך להבין שבערוץ הזה יש קשיים וכרגע צריך לפעול דרך הכלכלה. זה מה שניסיתי לעשות בגרמניה, זה מה שעשיתי בשבוע שעבר בניו יורק וזה מה שאני מתכוון לעשות בהמשך ביקוריי ברחבי העולם", אמר פרס.

 

לדבריו, "ממשלות לא יכולות להשקיע כספים, אבל משקיעים פרטיים מחפשים השקעות מעורבות בין מדינות ואין ספק ששיתוף פעולה ירדני-פלסטיני-ישראלי יכול להוביל להצלחה, שהיא אחת מאבני הדרך לשלום".

 

בתשובה לשאלה האם חזונותיו שלא התממשו, כמו הסכם אוסלו, אינם מרפים את ידיו, אמר השר פרס: "אנחנו הורסים את הפתרונות במו ידינו. ראה את ההסכם ביני ובין ערפאת שהשגנו בלונדון ב-1991. מי הרס אותו? לא אנחנו במו ידינו? מה יוצא לי מכל הסקפטים למיניהם? אנחנו חייבים להיוותר אופטימיים ולמצוא פתרונות כמו עמק השלום מים סוף ועד הירמוך".

 

"אני לא חולם, אני איש מעש"

"זה לא עוד חזון", המשיך פרס, "טוענים נגדי שאני הוזה אבל לי יש קבלות. אמרו לי 'מה פתאום להקים את התעשייה האווירית? הרי בישראל אי אפשר להרכיב אפילו טרקטור' וראה מה קורה עם זה היום. ראה מה קורה עם הכור הגרעיני. אני לא חולם, אני איש מעש. הוכחתי את זה כל החיים שלי. הקרדיט שלי הוא על מעשים. כל מה שנראה הזוי היום יהיה מחר מעשה שמדינת ישראל תתגאה בו, כמו עמק השלום ביוזמה משותפת ישראלית-פלסטינית-ירדנית ובראשה עומד נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון".

 

בתשובה לשאלה האם זה זמן לחזון או שזהו זמן בו צריך לתת דין וחשבון, בין היתר על חלקו במלחמת לבנון, אמר פרס: "אני אמרתי בזמנו, בתוך המלחמה, את מה שצריך להגיד, למי שצריך להגיד. אמרתי בהלצה, כמי שהיה ראש ממשלה כשקרה אירוע כפר קנא, 'גם לכם זה יקרה'. זו הייתה הלצה שהיה בה אמת. אין מלחמה בלי תקלות. אפילו צ'רצ'יל בסינגפור גרם למותם של 50 אלף. אני לא מחפש ועדות תלייה. יש בישראל שתולים תקוות ויש כאלה שרוצים לתלות. אותי לא מעניין להיות תליין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרס בגרמניה. "יש לי קבלות"
צילום: איי אף פי
מומלצים