שתף קטע נבחר

צפון קוריאה: ביצענו בהצלחה ניסוי גרעיני

למרות הביקורת והאיומים ברחבי העולם, הודיעה צפון קוריאה כי ביצעה את הניסוי הגרעיני הראשון בתולדותיה, וכי הוא הוכתר בהצלחה: "זוהי קפיצת מדרגה לעם הצפון קוריאני, בדרכו לבנות אומה סוציאליסטית משגשגת וחזקה". נשיא דרום קוריאה כינס הערכת מצב ביטחונית, ויפן הודיעה על הקמת כוח משימה מיוחד - "זה בלתי נסלח"

צפון קוריאה הודיעה הבוקר (ב') באופן רשמי כי ביצעה בהצלחה את הניסוי הגרעיני הראשון בתולדותיה. זאת, למרות מכבש הלחצים הכבד שהופעל על המשטר הצפון קוריאני כדי שיודיע על ביטול הניסוי. מדינות האזור מנסות כעת לגבש תוכניות פעולה להתמודד עם האיום החדש.

 

בסוכנות הידיעות הצפון קוריאנית פורסמה ידיעה רשמית על הצלחת הניסוי התת-קרקעי ובה נכתב: "המדענים של צפון קוריאה ביצעו ניסוי גרעיני שעבר בהצלחה ללא דליפה רדיואקטיבית, וללא סכנה. זוהי קפיצת מדרגה לעם הצפון קוריאני, בדרכו לבנות אומה סוציאליסטית גדולה, משגשגת וחזקה. זהו אירוע היסטורי שהביא אושר גדול לצבא ולעם, ויתרום לשמירה על השלום והיציבות באזור". 

 

מומחים מאמינים שלצפון קוריאה יש מספיק פלוטוניום על מנת לייצר בין ארבע לתריסר פצצות אטום. עם זאת, המדינה הסטליניסטית מעולם לא ביצעה ניסוי גרעיני עד היום.

 

גורמי ביטחון בדרום קוריאה אישרו כי רעד תת קרקעי הורגש הבוקר באזור, כנראה בעקבות הניסוי. מומחי ססמוגרפיה במדינה דיווחו כי עוצמת הניסוי הגרעיני דומה לפיצוץ 550 טון טי-אנ-טי. לשם השוואה הפצצה שנפלה על הירושימה היתה בעוצמה של 15 אלף טון טי-אנ-טי. מקור רוסי אישר לסוכנות הידיעות "איטר טאס" כי הניסוי שביצעה צפון קוריאה היה גרעיני.

 

גורמים אמריקנים אמרו שהבחינו בפעילות תת-קרקעית באזור בצפון קוריאה שהיה אחד האתרים החשודים כאתר הניסוי. מומחים ציינו שעוצמת הפעילות התת-קרקעית היתה חלשה ולפיכך קשה להם לומר בוודאות כי מדובר בפיצוץ גרעיני. 


מצעד צבאי בצפון קוריאה (ארכיון: איי.אף.פי)

 

העובדה שצפון קוריאה היא מדינה מבודדת ומסוגרת מקשה מאוד על המומחים להבין בדיוק איזה ניסוי בוצע, מה הוא נועד לבדוק ומה היו התוצאות. לפיכך נעזרות המדינות באמצעי ניטור מרחוק - בסיוע מטוסים או לוויינים - על מנת לעמוד על טיבו של הניסוי. ג'ון פייק, מומחה ממכון המחקר "גלובל סקיוריטי" אמר באחרונה בראיון לסוכנות איי.פי כי במסגרת ניסוי גרעיני, תחפור כנראה צפון קוריאה מנהרה לעומק שרק בסופה יהיה "חדר הניסוי". בחדר זה יוצב המתקן הגרעיני והמדענים יחברו אותו לכבלים ארוכים שיגיעו עד פני השטח, כדי לאפשר להם לנטר באמצעות החיישנים השונים את הקריאות והמדידות מהפיצוץ.

 

לדברי פייק, הצפון קוריאנים היו צפויים לסתום היטב את המנהרה כדי למנוע דליפות של חומר רדיואקטיבי. פייק הסביר שהצפון קוריאנים אינם מוטרדים מההשלכות הסביבתית של דליפה גרעינית אלא מהחיישנים המתוחכמים שמפעילות המעצמות - ארצות הברית, סין, רוסיה וגם יפן - על מנת לזהות ניסויים גרעיניים בתחומה.

 

דרום קוריאה בכוננות

נשיא דרום קוריאה כינס הערכת מצב מיוחדת עם גורמי הביטחון הבכירים במדינה בעקבות הדיווחים. מקור דרום קוריאני אמר ל-ynet כי המטבחון הדרום קוריאני כולל מספר שרים מצומצם, והוא דן בפרטי הניסוי ובתגובה האפשרית לו. "ראשית יש לוודא את פרטי הניסוי במלואם, ורק אז להחליט על התגובה", אמר המקור. בינתיים, העלה הצבא הדרום קוריאני את רמת הכוננות שלו בתגובה לניסוי. 

 

גורמים בארה"ב אמרו כי סין קיבלה אזהרה על כוונה לבצע את הניסוי כ-20 דקות לפני שלכאורה נערך, ומיד הודיעה לדרום קוריאה, יפן וארצות הברית. לדברי הגורמים, דרום קוריאה דיווחה לארה"ב כי הרעידות שנגרמו כתוצאה מהניסוי היו בעוצמה של 3.58 בסולם ריכטר.

 

ביפן הגיבו בתחילה כי אינם יכולים עדיין לאשר את דבר ביצוע הניסוי. אולם לאחר כמה שעות אמר ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, כי הניסוי הגרעיני שביצעה צפון קוריאה הוא "בלתי נסלח", כך דיווחה סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית. אבה שוהה בימים אלו בדרום קוריאה, לשם הגיע במטרה לדון במשבר עם צפון קוריאה, לאחר ביקור היסטורי בסין. ממשלת יפן כבר הודיעה כי הקימה כוח משימה מיוחד בעקבות הדיווחים על הניסוי.


מצעד טילים בצפון קוריאה (צילום: סי"צ)  

 

מאז הודיעה צפון קוריאה על כוונתה לבצע את הניסוי, פתחו מדינות האזור במסע שכנועים ואיומים בניסיון למנוע ממנה מלממש את כוונתה: מועצת הביטחון של האו"ם אימצה הצהרה נשיאותית הקוראת לצפון קוריאה לחזור בה מכוונתה לבצע את הניסוי ולשוב מייד לשיחות הרב-צדדיות בנוגע לתכניתה הגרעינית. בהחלטה, שהתקבלה פה אחד, הזהירו המדינות החברות במועצה מפני נקיטת צעדים נוספים, אך לא פירטו.

 

יפן הודיעה כי היא רואה בניסוי הגרעיני "איום חמור לשלום ולביטחון בצפון-מזרח אסיה ובעולם". משרד החוץ של יפן הוסיף כי "אם צפון קוריאה תערוך ניסוי בכלי נשק גרעיניים, על אף החששות שהובעו על-ידי הקהילה הבינלאומית, על מועצת הביטחון לאמץ החלטה שתכלול צעדי ענישה חמורים".

 

מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, קראה למדינות אסיה לשקול מחדש את יחסיהן עם פיונגיאנג אם זו תבצע את הניסוי. במהלך ביקורה בקהיר ציינה רייס כי הניסוי "יצור מצב שונה בחצי האי הקוריאני".

 

ואילו מזכ"ל האו"ם, קופי אנאן, אמר כי "צפון קוריאה תספוג גינוי בינלאומי ותחליש את ביטחונה אם תבצע את ניסוי הגרעין עליו הודיעה". כאמור, צפון קוריאה התעלמה מכל האיומים, וביצעה הבוקר את הניסוי.

 

 

בהכנת הידיעה השתתפה איריס ז'ורלט
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מצעד צבאי בצפון קוריאה
צילום: איי אף פי
צילום: רויטרס
שליט צפון קוריאה. קים ג'ונג איל
צילום: רויטרס
מומלצים