שתף קטע נבחר

20 נפגעים בדליפת אמוניה במפעל טנא נגה

מצבו של אחד הנפגעים קשה, אחר בינוני והשאר מוגדרים כפגועים קל. עובדי המפעל הממוקם באזור התעשייה של באר טוביה פונו מהאזור, וכמו כן פונו עובדי עסקים סמוכים. נבדקת אפשרות שהאירוע התרחש לאחר שקבלן ברזל עלה ללא רשות לגג ופגע במערכת שמובילה אמוניה

כ-20 בני אדם נפגעו הבוקר (יום ג') מדליפת גז אמוניה במפעל טנא נגה באזור התעשייה של באר טוביה. אחד הנפגעים מוגדר במצב קשה, אחד בינוני והשאר קל.

 

על גג הבניין היה פצוע בינוני שהצליח לרדת בכוחות עצמו, אולם קבלן חיצוני אחר שטיפל בברזל בשטח המפעל נלכד בגג כשהוא פצוע קשה. כוחות כיבוי האש הביאו למקום מנוף לגובה 10 מטרים כדי להוריד את האיש מהגג, זאת תוך כדי מתן טיפול רפואי והנשמה על ידי צוות נט"ן של מד"א. כשהנפגע הורד מהגג, נערכה לו שטיפה כימית כדי להסיר מעליו אמוניה שעלולה להחמיר את מצבו.

 

כעת נבדק כיצד הגיע הקבל אל הגג, משם החלה דליפת האמוניה. ככל הנראה, הקבלן היה אמור להיות באזור אחר במתחם, ונבדקת אפשרות כי הוא עלה לגג ללא רשות ושם ייתכן שדרך או גרם לחלק חלוד המוביל אמוניה להישבר.


כוחות ההצלה במפעל  (צילום: צפריר אביוב)

 

מיד לאחר שהתגלתה הדליפה סגרו כוחות מד"א וכיבוי אש סגרו את האזור שמסביב למפעל, ברדיוס של 200 מטר. עובדים ועוברי אורח מעסקים סמוכים פונו אף הם. 

 

כל הפצועים באירוע קיבלו טיפול ראשוני בשטח על ידי צוותים של מד"א, ולאחר מכן פונו לבתי החולים "קפלן" ברחובות ו"ברזילי" באשקלון. מהמשטרה נמסר כי מקור הדליפה אותר ונאטם.

 

ד"ר אמיל חי, סגן מנהל בית החולים ברזילי - לשם פונו חמישה פצועים קל, אמר: "שלושה מבין הפצועים התלוננו על צריבה בעיניים ושניים אחרים התלוננו על קוצר נשימה. הם נבדקו בחדר המיון ואינם זקוקים לטיפול רפואי, אלא רק להשגחה. ככל הנראה,  לאחר השגחה בת כמה שעות הם ישוחררו לביתם"

 

המשטרה פתחה בחקירה 

גורם במפעל מספר: "לא היה פיצוץ כלשהו, אלא פתאום הרחנו ריח חריף שנישא באוויר. ככל הנראה, מדובר בכשל של מערכת שדווקא אינה נמצאת באזור התפעולי, אלא בתוך מחסנים באגף המשרדים. כולנו כאן מכירים את הריח וכשחשנו בו פינינו את עצמינו בתרגולת פינוי מסודרת".


פינוי הפצועים (צילום: צפריר אביוב)

 

חוקרי המשטרה כבר הגיעו לבתי החולים כדי לגבות עדויות מהנפגעים שהיו בשטח. בשעה זו אף נערכות סריקות במפעל כדי לוודא שכל העובדים הוצאו מחוץ לבניין ואין עוד נפגעים בתוכו. חקירת האירוע נמצאת בידי אנשי איכות הסביבה, האמונים לטפל במקרים של דליפת חומרים מסוכנים. בנוסף המשטרה חוקרת האם היתה אלמנט של רשלנות שגרם לדליפה.

 

מפקד תחנת המשטרה בקרית-מלאכי, רפ"ק עמיר קמחי: "בתחילת האירוע הבחנו בעובדים עם צריבות בעיניים שיצאו מהמפעל, והורינו להוציא את עשרות העובדים האחרים שיצאו רגלית ומבוהלים לטווח בטוח. באוויר היה ריח האמוניה והטיפול התמקד בשני הפצועים שהיו על גג הבניין".

 

"אזור תעשייה מסוכן"

ראש עיריית קרית-מלאכי, מוטי מלכה, טוען: "בעבר כבר התלוננו על אזור התעשייה, שממוקם מבתי התושבים של העיר רק כ-500 מטר, ויש בו מפעלים המאחסנים חומרים מסוכנים מבלי מעקב הדוק. באר טוביה מקבלת את הארנונה מהמקום, וקרית-מלאכי מקבלת את הריחות, הסכנות והמפגעים.

 

"זה אזור תעשייה מסוכן במיוחד. אגב, זו לא הפעם הראשונה שישנה דליפה כזו. פעם זה קרה במפעל אחר, ובהזדמנות אחרת אירעה שריפת ענק שבעטיה כמעט פינו את תושבי העיר, תלמידים סבלו פה מחנק והתושבים נאלצו להישאר בבתים שעות ארוכות. יש לשים לסכנות האלו סוף".

 

ראש המועצה האזורית באר-טוביה, דרור שור: "מדובר באזור תעשייה שבו רק מפעלים עם חומרים מסוכנים והכל נמצא תחת בקרה ופיקוח, לא היה שום סיכון לתושבים, וכעת רק חדרי המפעל סגורים".

 

בהכנת הכתבה סייעו שמוליק חדד ומיטל יסעור-בית אור
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צפריר אביוב
כבאים ואנשי מד"א מפנים פצועים
צילום: צפריר אביוב
מומלצים