שתף קטע נבחר

יום ניטור המים: "נהר הירדן הפך לתעלת ביוב"

ברחבי העולם מציינים היום את יום ניטור המים הבינלאומי, שנועד להגביר את המודעות למשאבי מים מקומיים. גם בישראל ציינו את היום במדידות שנערכו במי הירדן הדרומי, והעלו תוצאות עגומות שהפתיעו אפילו את החוקרים: "הנהר הקדוש למיליוני אנשים בעולם הפך לתעלת ביוב - שעומדת אף היא על סף ייבוש מוחלט"

ציון שלילי לאיכות וכמות המים בנהר הירדן: לרגל יום ניטור המים הבינלאומי ערכו רשות הטבע והגנים וארגון ידידי כדור-הארץ במזרח התיכון מדידות איכות למי הירדן הדרומי. התוצאות החמורות הפתיעו אפילו את צוות הבדיקה, שצפה לנתונים קשים, אך לא שיער כי המצב חמור כל כך.

 

מהבדיקה עולה כי שיעור המוליכות החשמלית של המים גבוה פי שלוש מהרצוי, וכמות החמצן שבמים היא מחצית מהכמות המצויה ברמת הכנרת. לדברי הלל גלזמן מרשות הטבע והגנים, "ריכוז החמצן הנמוך וריכוזי המלחים הגבוהים מעידים שהמים הזורמים בנהר אינם המים הטבעיים שלו, אלא מגיעים ממקור ביובים לא מטופלים המוזרמים אליו וכן ממימי המעיינות המלוחים המוטים מסביב לכינרת ונשפכים אל הנהר".

 

ברחבי העולם מציינים את ה-18 באוקטובר כיום לניטור איכות משאבי מים מקומיים, ולהגברת המודעות הציבורית לאופן בו מנוהלים משאבי המים המקומיים. היוזמה החלה לפני ארבע שנים, ומאז היא מיושמת במדינות שונות בעולם, והשנה, לראשונה, מצויין יום זה גם בישראל ביוזמת הארגונים.

 

מערכת אקולוגית בסכנה

"הזיהום הכבד שבמים אלו פגע כבר מזמן במערכות האקולוגיות הטבעיות של הנהר", מסביר גלזמן. "כך למשל אין בנהר בכלל מיני דגים טבעיים וגם לא מינים של סרטנים וחלזונות ובעלי חיים של מים מתוקים. גם הצמחייה שבגדות הנהר השתנתה והפכה להיות צמחייה של מים מליחים בלבד".

 

איכות המים הירודה איננה הנושא היחיד המטריד את צוות הבדיקה. חשש נוסף הוא מפני הירידה המשמעותית בכמות המים הזורמים בתוואי הנהר. ברשות הטבע והגנים מציינים כי כ-92% מהמים שזרמו באופן טבעי בירדן בעבר הוסתו כבר מאמצע המאה ה-20 למוביל הארצי, מן הצד הישראלי, במקביל לשורה של סכרים ותעלות שחפרו סוריה וירדן. "סכר האחדות", פרויקט משותף לסוריה וירדן, שבנייתו הושלמה בימים האחרונים, עשוי להחמיר את המצב עוד יותר.

 

מטרת הסכר היא לעצור מי גשמים הזורמים, באופן טבעי, דרך הירמוך אל מורד הירדן ומשם לים המלח, ולעשות בהם שימוש. בישראל חוששים כי הסכר החדש תמנע כמעט לחלוטין זרימה של כרבע מכמות המים שזורמת בנהר הירדן. המשמעות האפשרית היא בייבוש מוחלט של הירדן הדרומי במשך כל עונת הקיץ, ולפרקים גם בעונת החורף.

 

"הנהר הקדוש הפך לתעלת ביוב"

"באופן אירוני, המים שעדיין מקיימים את זרימת הנהר הם מי ביוב", אמרו חברי צוות הבדיקה. "כך הפך הנהר הקדוש למיליוני אנשים בעולם לתעלת ביוב, העומדת אף היא על סף ייבוש מוחלט". ייבוש הירדן הדרומי ישפיע גם על ים המלח: "כשליש משטח ים המלח התייבש ב- 50 השנים האחרונות כתוצאה מהסתת מי הירדן ופעילות מפעלי ים המלח", אמרה מיכל שגיב מארגון ידידי כדור-הארץ במזרח התיכון. "אנו עדים למעשה לקריסת המערכת האקולוגית של ים המלח המתבטאת כבר בהופעת בולענים וכן להרס המערכת האקולוגית של נהר הירדן וסביבתו.

 

בארגון טוענים כי בניית הסכר היא פועל יוצא של היעדר ניהול תקין של משאבי המים המשותפים לישראל ושכנותיה, וחוסר תיאום בין הצדדים. "בהיעדר שיתוף פעולה בקידום פתרונות ברי קיימא, אנו בוחרים בפתרונות קצרי טווח בעלי פוטנציאל הרס ארוך טווח", אמרה שגיב.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הנהר הפך לתעלת ביוב"
צילום: רוני שיצר
מומלצים