שתף קטע נבחר

עימותים קשים בי-ם לקראת הכרעת בג"ץ

לילה סוער עבר על רחובות ירושלים לאחר החלטת היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, לאשר את קיום מצעד הגאווה. אלפי חרדים הציתו אשפה, חסמו רחובות ויידו אבנים בשוטרים. מספר שוטרים וצלם נפצעו קל. עשרות מתפרעים נעצרו. בבוקר: בג"ץ יכריע בעתירה בנושא, לאחר שאמש קבע היועץ מזוז שיש לקיים את המצעד: "אסור להיכנע לאיומים"

אלפי חרדים התפרעו הלילה (יום ב') ברחובות ירושלים לקראת ההכרעה על מצעד הגאווה בבג"ץ שצפויה בבוקר. משטרת ירושלים עצרה עד כה 25 מתפרעים ושלחה כוחות גדולים לרחובות הבירה. ארבעה שוטרים וצלם "הארץ" תומר אפלבאום נפצעו באורח קל. היום צפוי להיפגש מפקד משטרת ירושלים, ניצב אילן פרנקו, עם אנשי הבית הפתוח בניסיון למצוא נתיב מוסכם למצעד.

 

גל המחאה האלימה התחדש לאחר הכרעת היועץ המשפטי לממשלה לאפשר את קיום המצעד. ברחוב מאה שערים בירושלים התפתחו עימותים קשים. החרדים יידו אבנים גדולות לעבר השוטרים ובתגובה הכניסו השוטרים לפעולה מכונה להתזת מים וכן פרשים שניסו להשתלט על המתפרעים. 

 

מהמשטרה נמסר כי ארבעה מהעצורים בירושלים יידו אבנים לעבר שוטרים ברחוב מירסקי בעיר, ואחרים חסמו לתנועה את רחוב שבטי ישראל. דוברת מג"ב ירושלים הותקפה בידי חרדים ברחוב הפסגה בשכונת בית וגן בעיר. החרדים ראו רכב משטרתי, חסמו אותו, ניסו להיכנס לתוכו והציבו פחים מול נתיב נסיעתו. הדוברת יצאה ללא פגע.


רחובות ירושלים בוערים (צילום: גיל יוחנן)

 

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, סירב אמש לקבל את עמדת המשטרה שיש לאסור את קיום המצעד. הוא אמר לבכירי המשטרה: "צריך להחליט - או שנכנעים לאיומים או שמתמודדים. צריך מאמץ למצוא נוסחה שאפשר יהיה לאבטח". הוא אמר ש"להיכנע לאיומים באופן גורף זה איום על הדמוקרטיה ולכן לא מתקבל על הדעת לא לקיים את המצעד". הוא שלח את מפקד משטרת מחוז ירושלים, ניצב אילן פרנקו, להיפגש עם אנשי הבית הפתוח בניסיון להגיע עמם להבנה על קיום "מצעד צנוע". 

 

תפוח האדמה הלוהט שנקרא מצעד הגאווה בירושלים מתגלגל היום לפתח בג"ץ, שם צפויים השופטים לדון בעתירתו של יהודה משי-זהב נגד קיום המצעד. בעתירה טוען משי-זהב שקיום המצעד יגרור הפרה של הסדר הציבורי ועלול להוביל לסכנה ממשית של חיי אדם. שופטי בג"ץ יצטרכו להכריע מה גובר על מה: חופש הביטוי או הסכנה לשלום הציבור וגם האם מדובר בסכנה ברורה ומוחשית לשלום הציבור, או שהמשטרה יכולה להתגבר על האיומים. 

 

המשטרה צפויה להודיע לשופטי בג"ץ שקיים קושי לאבטח את הצועדים, משום שיש התרעות וסכנה ממשית לחיי אדם. הפרקליטות תציג עמדה מתונה יותר ותאמר שצריך למצוא אלטרנטיבה. אנשי "הבית הפתוח" והקהילה הוורודה יאמרו שאסור לפגוע בחופש הביטוי. יהודה משי-זהב ופרקליטיו יטענו כאמור שקיימת סכנה ממשית לחיי אדם.  


המשטרה שלחה כוחות רבים (צילום: גיל יוחנן)

 

גם פעילי הימין הקיצוני, איתמר בן גביר וברוך מרזל, הגישו לבג"ץ עתירה נגד החלטת היועץ המשפטי לממשלה לאפשר את קיום מצעד הגאווה בירושלים במתכונת מצומצמת. השניים טוענים כי משבג"ץ אסר עליהם לקיים את חופש הביטוי בגלל הפרת הסדר הציבורי, יש לאסור על קיום המצעד בבירה מאותן סיבות. ייתכן שבג"ץ יצרף את עתירתם לעתירתו של משי-זהב, וייתכן שהם ייאלצו להסתפק בהסברת עמדתם מחוץ לכותלי בית המשפט.

 

ד"ר אייל גרוס: המשטרה והפרקליטות התמהמהו

ד"ר אייל גרוס, מומחה למשפט חוקתי מאוניברסיטת תל-אביב אמר ל-ynet לקראת הדיון בבג"ץ: "בעקרון, בהנחה שהמדינה תאמר שהיא לא מתכוונת לאסור את קיום המצעד ושצריך לקיים אותו אז רוב הסיכויים שבג"ץ לא יבטל את המצעד. בג"ץ לא יושב כצנזור אלא בא לבחון את שיקול דעתה של רשות זו או אחרת והאם הוא מצוי במתחם הסבירות".

 

ד"ר גרוס, שבעצמו נמנה על הקהילה הגאה, זועם על הטענות וההתבטאויות כאילו יש במצעד אקט של פרובוקציה, של "דווקא", "זה כמו לומר שהנאנסת אשמה כי לבשה חולצה פרובוקטיבית. הרי לא יעלה על הדעת שבגלל שמאיימים באלימות, יבוטל אירוע כזה או אחר. בוודאי שלכל אחד מגיעה זכות המחאה הלגיטימית במסגרת הדמוקרטיה, כמו ההפגנה הגדולה של החרדים נגד בית המשפט העליון. אז חשבתי שזכות המחאה לגיטימית, לא הסכמתי עם הדעות אבל זכות המחאה וההפגנה לגיטימיות".

 

ד"ר גרוס גם סבור היה כי היה על היועץ המשפטי, הפרקליטות והמשטרה להודיע עוד קודם על כל שהם עומדים על קיומו של המצעד ולרכז את הכוחות נגד האלימות וההתנגדות לקיומו של אירוע זה

 

החלטת היועץ המשפטי לממשלה גררה גל של תגובות בעדו ונגדו. המיליארדר ארקדי גאידמק ניצל את ההזדמנות לשוב ולתקוף את מזוז: "זו בושה וחרפה שמני מזוז תומך בקיום מצעד הגאווה בירושלים, וזה רק מוכיח שהכל פה מתקיים לפי החוקים שלו. לכל אחד יש זכות לחיות לפי דעתו, אבל צריך גם לדעת לכבד אחרים. לא כולם הומואים, יש גם אנשים אחרים".

 

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) מתחה ביקורת חריפה על המשטרה, שלדבריה "עבדה בשירות הקואליציה הפנאטית הבין-דתית", בניסיונה למנוע את קיום מצעד הגאווה בבירה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
המשטרה שלחה פרשים
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
התפרעויות בשעות הלילה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים