שתף קטע נבחר

והרי הודעה: ישיבת הממשלה תתקיים ב-L.A

לא פחות משישה שרים, ראש ממשלה אחד ועוד יו"ר אופוזיציה יורדים ללוס אנג'לס לכינוס איחוד הקהילות היהודיות בצפון אמריקה. האיחוד גייס בעקבות המלחמה כ-350 מיליון דולר למען תושבי הצפון. "65 אחוזים מהתוכנית שלנו קשורים למה שקרה בקיץ האחרון בישראל", אומר ל-ynet נשיא האיחוד הווארד ריגר

מלחמת לבנון השנייה תהיה הנושא המרכזי בסדר היום בכינוס השנתי של איחוד הקהילות היהודיות בצפון אמריקה, שייפתח היום (יום א') בלוס אנג'לס.

 

לכינוס יגיעו לא רק מנהיגים יהודים מצפון אמריקה, אלא גם מישראל. בין היתר יגיעו ללוס אנג'לס: ראש הממשלה, אהוד אולמרט, שרת החוץ, ציפי לבני, שר האוצר, אברהם הירשזון, השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, שרת החינוך, יולי תמיר, שר התיירות, יצחק הרצוג, שר התמ"ת, אלי ישי וגם ראש האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו.

 

"הנושא הישראלי הוא במוקד הכינוס. 65 אחוזים מהתוכנית שלנו קשורה למה שקרה בקיץ האחרון בישראל ורק שליש מהתוכנית קשורה לנושאים פנימיים", הסביר נשיא איחוד הקהילות היהודיות (UJC) הווארד ריגר, בראיון ל-ynet. ריגר המכהן כנשיא איחוד הקהילות בשנתיים האחרונות, עמד בראש מאמץ מרשים לגיוס חירום של תרומות לטובת ישובי הצפון בזמן המלחמה בלבנון.

 

כמה כסף אספתם עבור ישראל?

"עד עכשיו קיבלנו התחייבויות לתרומות בסך 342 מיליון דולר. נפגשנו לפני כשבוע והתחייבנו להעביר עוד 22 מיליון דולר. אני מקווה שעד סוף השנה נעביר מחצית מהסכומים שהוקצו. זה די מרשים בהתחשב בעובדה שפתחנו במבצע המיוחד בסוף הקיץ. אנחנו עדין מקבלים התחייבויות לתרומות נוספות ואני מעריך שנגיע ל-350 מיליון דולר. אנחנו בוחנים את הצרכים ואולי נחליט לאסוף עוד כסף".

 

כמה מהכסף שנאסף יגיע בפועל לישראל?

"מאה אחוז".

 

הכסף שגייסתם נמצא כבר בישראל?

"אני מעריך ש-90-100 מיליון דולר כבר הועברו".

 

לאלו מטרות הכסף שגייסתם נועד?

"בהתחלה שלחנו מיליוני דולרים לפינוי צעירים מצפון ישראל למקומות בטוחים יותר, למחנות קיץ מחוץ לקו האש. זה עלה אולי 20 מיליון דולר. הוצאנו מיליוני דולרים לשיקום אלפי מקלטים ביישובי הצפון, להצבת טלוויזיות ומזגנים. זו היתה ההקצאה המיידית. בנוסף העברנו מיליון דולר לתושבי הצפון שנזקקו למזון בעיקר בחגים. הקצנו כסף למלגות לשמונה מכללות בצפון שספגו ירידה של 20-40 אחוז במספר הנרשמים, בגלל שצעירים החליטו שהם לא מתכוונים ללמוד השנה. העברנו גם מיליוני דולרים לקרן לקורבנות הטרור, לטיפול טראומה, לטיפול בבתי הספר, ולאימון מורים להתמודד עם המצב".

 

היו תלונות של ראשי ערים שטענו שהם לא ראו את הכסף

"אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה. אנחנו יכולים להראות לאן הלך הכסף. אנחנו מעבירים את הכסף לאן שהסוכנות היהודית, הג'וינט, ממשלת ישראל ופיקוד הצפון המליצו. כולם הגישו המלצות ולנו יש תהליך של קבלת החלטות בהתבסס על זה. אנחנו חושבים ששלחנו את הכסף למקומות הכי רגישים. עשינו עבודה טובה למדי. זה לא חיפה נגד קריית שמונה, צפת או כרמיאל. עשינו מה שנתבקשנו לעשות. פעלנו על פי המידע שהגיע אלינו".

 

אחת התלונות נגד מנהלי הקרן סיוע החירום לישראל, היא שתרומות הועברו גם ליישובים ערבים בצפון הארץ. מנהיג איחוד הקהילות מגיב לטענה הזו בזעם. "ראיתי את התלונות האלה אלפי פעמים על המחשב שלי. היו הרבה אימיילים, אבל אני לא בטוח שהיו הרבה תלונות. אני חושב שזו תלונה מוזרה. העמדה שלנו היא כדלקמן: כשנתבקשנו לפנות ילדים מהצפון, לא התחלנו לבדוק מי יהודי ומי לא יהודי. מרבית הילדים שעזרנו להם הם יהודים, אין בזה ספק. אנחנו גאים בזה. אנחנו גאים גם במה שעשינו בשביל האחרים".

 

בהקשר זה מבהיר ריגר כי המתנגדים ניסו ליצור רושם מוטעה, לפיו הקהילה האורתודוקסית בארה"ב היתה נגד סיוע לערבים. "יש לנו הצהרה חיובית מאיחוד האורתודוקסים, חד משמעי שזה הדבר הנכון לעשות. אנחנו גאים שבתי הכנסת של הקהילות האורתודוקסיות נטלו חלק במאמץ הזה ואנחנו עומדים מאחורי העובדה שחלק מהכסף הולך לסייע לערבים ישראלים, כמו שבית החולים שערי צדק משרת חולים יהודים וערבים שמגיעים אליו. הוא משרת את כולם. אם מי שרוצה לעשות מזה עניין, שיבושם לו".

 

אבל לא רק ישראל על סדר היום

מלבד העיסוק בישראל, ראשי הקהילות היהודיות בארה"ב וקנדה, ידונו בנושאים המעסיקים אותם בחיי היום יום: הביטחון האישי של היהודים, הטיפול בזקנים, חינוך בני הנוער והתרומות להמשך הטיפול בנושאים השוטפים. "יש לנו דאגה גדולה לביטחון של היהודים. אנחנו נתקלים בזה מדי יום בהתקפות על המוסדות שלנו ועל יהודים בודדים. השאלה היא איך אנחנו מגינים על הקהילה היהודית וכמה הגנה זה מספיק".

 

אתם באמת מרגישים כל כך פגיעים?

"אם הייתי עובד בבניין הפדרציה היהודית בסיאטל, שמנהל הקמפיין שלה נרצח בירי של מחבל ועוד ארבעה מאנשי הצוות נפצעו בצורה קריטית וכמה מהם עדין בשיקום כמה חודשים אחרי האירוע, הייתי מרגיש פגיע. פצצה יכולה להתפוצץ בכל מקום, יריות יכולות להיות בכל מקום. זה קורה גם כאן. היתה התקפה בבית ספר מחוץ למונטריאול. אנחנו צריכים להגביר את העירנות שלנו. אני לא חושב שאנחנו עירנים במידה מספקת".

 

כמעט עשרים אחוז מיהודי צפון אמריקה הם זקנים, הזקוקים לטיפול. מנהיגי היהודים בארה"ב מבקשים לבדוק דרכים כדי שיותר זקנים יקבלו סיוע בביתם ולא יצטרכו לעבור לבתי אבות. "באופן כללי יש לנו אוכלוסיה מתבגרת ואנחנו בוחנים את הצרכים שלכם וכיצד הסוכנויות שלנו יכולות לשפר את הסיוע להם", מסביר ריגר, "אנחנו נבחן בכינוס השנתי כיצד אנחנו יכולים להגביר את הסיוע הממשלתי לתוכניות שלנו לסיוע לזקנים".

 

ולמי שמודאג מכך שכל כך הרבה שרים בממשלת ישראל נמצאים בחוץ לארץ, יוצא ריגר בבשורה. הכינוס בשנת 2008 יערך בירושלים לציון 60 שנה למדינת ישראל. 


פורסם לראשונה 11/11/2006 23:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות ה-UJC
הכינוס השנתי בצפון אמריקה (ארכיון)
באדיבות ה-UJC
צילום: ניב קלדרון
יגיע. אולמרט
צילום: ניב קלדרון
צילום: חיים צח
יהיה שם. נתניהו
צילום: חיים צח
מומלצים