שתף קטע נבחר

תא"ל גל הירש מתפטר: "לא כך נוהגים במפקד"

"הושמצתי לאורך כל הדרך, אני ומשפחתי עברנו תקופה קשה מאוד", כותב מפקד עוצבת הגליל לרמטכ"ל, בעקבות התחקיר "מוכוון המטרה והאג'נדה" של אלוף אלמוג - אשר הצביע על תפקוד לקוי סביב חטיפת החיילים, לפני 4 חודשים בדיוק. חלוץ, שביקש לקדם את הירש לראש חטיבת האסטרטגיה, הפציר בו להישאר - אך סורב. במכתב ההתפטרות רומז האחרון לאחריות הדרגים שמעליו, ומקורביו מבהירים: גם אם יפשוט מדים - ימשיך להילחם על שמו

הוא הבטיח לצאת ל"קרב חייו" ולהגן על שמו ומעמדו - אבל הבוקר (יום א'), עם פרסום התחקיר על חטיפת החיילים בגבול הצפון - שם תת-אלוף גל הירש את המפתחות, והודיע לרמטכ"ל כי יעזוב את צה"ל.

 

 

את ההודעה הדרמטית מסר תא"ל הירש בפתח ישיבה מיוחדת של פורום מטכ"ל בלשכת הרמטכ"ל, בעניין התחקיר אודות חטיפת החיילים. בכך עתידה להסתיים בטונים צורמים קריירה מפוארת של מפקד עוצבת הגליל (אוגדה 91), שנחשב לאחד המוערכים בסגל הקצונה הבכיר. חלוץ, אגב, ביקש מהירש לחזור בו - אולם הוא סירב.  

 

במכתב ההתפטרות שהגיש לרב-אלוף חלוץ מציין הירש, כי מתחילת המלחמה לא זכה לגיבוי, ושמו הטוב הושמץ לאורך כל הדרך. "לא נכון לנהוג כך במפקד", הוא כותב, ומוסיף כי צה"ל ומדינת ישראל הם תמצית חייו - ומאז גיל 14 הוא נמצא במדים, כאשר פעמיים נפצע וחזר לשירות. הירש מבקש כי לא יפגעו במינויים של מפקדי האוגדות האחרים, ואומר שקיבל את ההחלטה להתפטר לאחר שהתקופה האחרונה הייתה קשה מאוד לו ולמשפחתו - אולם הוא גאה על הזכות שניתנה לו להגן על המדינה. 

 

"האחריות על המתרחש בגזרתי ותחת פיקודי היא שלי. אין לי כל צורך 'לקחת אחריות', מעולם לא מסרתיה לאיש" - כותב מפקד אוגדה 91, שטוען כי זו הכינה עצמה היטב למלחמה. ביקורת חריפה במיוחד הוא מותח על תחקירי המלחמה: "אני מוצא כי תחקור אירוע החטיפה בוצע כמוכוון מטרה ואג'נדה. ההקשרים בו רופפים וחסרים ואף שיש בו מסקנות מספר עמן אני מסכים, הרי שתמציתו, דרך ניתוחו ופרטים מהותיים בו אינם מקובלים עליי".

 

עוד ציין האוגדונר במכתבו, כי חשף את כל האמת באשר לאירועים בהם היה שותף. כמי שמכיר את התנהלותה של המערכת הצבאית, הוא סבור כי לא יוכל עוד להשפיע בצורה משמעותית - "נפל הפור והדין נחרץ" - רמז לכך שהבין כי התחקיר ממליץ לעצור את קידומו. האחריות במלחמה, לטענתו, אינה מוטלת רק על יחידות השדה - וישנם גם דרגים מעליהם: "אני סבור שנכון יהיה לקבוע כי אחריות ממשית לשגיאות, תקלות וכשלים נמצאת לא רק ביחידות הקצה ובמפקדיהן. יש ואחריות זו נכון שתילקח ממש על-ידי דרגים בכירים".  

 

בסוף מכתבו מפנה הירש פנייה אישית לחלוץ ולשר הביטחון, וקורא להם "לחדול מעינוי הדין ולאשר את מינוייהם של עמיתיי מפקדי האוגדות. כמוני, גם הם הלכו שנים ארוכות אל האש ... אני סבור כי הצבתן של אוגדות במוקד תחקור הלחימה היא שגיאה קשה".   

 

"לא הודאה בכישלון"

את התחקיר על האירוע בו נחטפו שני חיילי צה"ל, אהוד גולדווסר ואלדד רגב, ונהרגו שמונה אחרים, ערך אלוף (מיל') דורון אלמוג. הוא הצביע על תפקוד לקוי של החיילים בשטח והמערך כולו, וקרא גם למסקנות אישיות - בהן נגד מפקד האוגדה עצמו.      

 

גורמים בסביבתו של הירש אמרו הבוקר ל-ynet כי החלטתו לפרוש מצה"ל אינה הודאה בכישלון, אלא החלטה שהתקבלה לאור

הנסיבות שנוצרו. "הירש עשה כל השנים וגם במלחמה כל מה שידע, נהג על פי הערכים עליהם התחנך - ורק מטרה אחת הייתה לנגד עיניו: לעשות הכל על מנת להגן על אזרחי ישראל. הוא ימשיך להילחם על שמו הטוב, גם אם הדבר יהיה לאחר שיפשוט את מדיו".

 

מטה המאבק של המילואימניקים "מברך את הירש על לקיחת האחריות וקורא לקברניטים ללכת בעקבותיו". מארגני המחאה מטעמם - שבינתיים הולכת ודועכת - אומרים כי "אולי כעת יוכל הרמטכ"ל להסביר מדוע רצה לקדם את גל הירש, בעוד שאפילו הוא מבין כי עליו לקחת אחריות ולהתפטר". רוני צווינגנבוים סבור כי "רק לקיחת אחריות תוכל להביא לתיקון הכשלים והליקויים שאירעו במלחמה בחזית ובעורף. על אולמרט, פרץ וחלוץ לקחת אחריות ולהתפטר לאלתר".

 

השלישי שהולך

תא"ל הירש החל את דרכו הצבאית בחטיבת הצנחנים. הוא שימש מפקד חטיבת בנימין ואף פיקד על בית-הספר לקצינים (בה"ד 1), ובאפריל 2005 התמנה למפקד עוצבת הגליל. בזמן המלחמה ספג ביקורת ציבורית, כאשר דיווח באמצעי התקשורת על השגת השליטה בבינת ג'ביל - וזאת יום לפני האירוע הקשה בעיירה השיעית, שגבה את חייהם של שמונה מחיילי גדוד 51 של גולני. התחקיר שערך אלוף (מיל') יורם יאיר על תפקוד האוגדה של הירש במלחמה לא כלל המלצות למסקנות אישיות, אך כאמור, התחקיר של אלמוג על החטיפה עצמה - דווקא כן.  

 

רק לאחרונה החליט רב-אלוף דן חלוץ כי ארבעת מפקדי האוגדות בצה"ל שלחמו בלבנון, ובהם תא"ל הירש, לא יודחו מתפקידיהם. מפקד

אוגדת הגליל אמור היה להתקדם ולהתמנות לתפקיד ראש חטיבת האסטרטגיה באגף התכנון. את מקומו באוגדה אמור היה לתפוס תת-אלוף עימאד פארס, המשמש כיום כמפקד אוגדת אדום. תא"ל הירש לא קיבל שנה נוספת בתפקידו באוגדה, למרות בקשתו להאריך את הכהונה.

 

הירש הוא השלישי ללכת מקרב בכירי פיקוד הצפון מאז פרוץ המלחמה, לאחר אלוף אודי אדם וקצין המבצעים, אלוף-משנה בועז כהן. החלטתו הטרייה של האוגדונר מעמידה במבוכה את הרמטכ"ל, שביקש דווקא לקדמו ונתקל בסירוב - לפחות זמני - של שר הביטחון. על כך, אגב, מוצא הירש לנכון להודות לחלוץ באופן אישי.


פורסם לראשונה 12/11/2006 08:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אפי שריר
שם את המפתחות: הירש
צילום: אפי שריר
צילום: אביגיל עוזי
מסקנות אישיות: אלמוג
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים