שתף קטע נבחר

איך הגיעו קרחוני ענק לניו-זילנד?

צוותי ספינות המשייטות בקרבת חופיה הדרומיים של ניו-זינלד קיבלו אזהרה בלתי-רגילה, מפני קרחונים שנכנסו לנתיבי השיט. הסיבה: הפשרת קרחונים באנטארקטיקה כתוצאה מההתחממות הגלובלית

בשנים האחרונות הולכת וגוברת המודעות לתופעת ההתחממות הגלובלית - עלייה בטמפרטורות כדור הארץ כתוצאה מלכידתם של גזי חממה באטמוספירה. מקורם העיקרי של גזים אלו בזיהום הנפלט ממפעלים תעשייתיים שונים ומכלי רכב, המונעים בדלקים פוסיליים מזהמים. התחממות כדור הארץ מביאה עמה שינויים אקלימיים שונים ושורה ארוכה של תופעות טבע שונות, להן השפעה מרחיקת לכת על החיים העתידיים. לפי הערכות, צפויה הטמפרטורה לעלות בכ-3 על 5 מעלות צלזיוס עד אמצע המאה ה-21, ותגרום, בין היתר, לעליה במפלס הימים כתוצאה מהפשרת קרחונים.

 

תצפיות רבות מאששות את החשש לפיו קרחוני ענק הולכים ונעלמים, כך שמפלס הימים עולה בהדרגה במהירות גבוהה מכפי שהוערך עד כה. מימי הקרחונים, הזורמים לאוקיינוסים ולימים, גורמים לעליית המפלס הכולל ולסיכון ערי החוף, במקביל להרס אזורי מחייה של בעלי-חיים רבים, ובעיקר אלו החיים בקטבים ובאזורים מושלגים. כעת, מגיעה עדות נוספת ומטרידה המדגימה את חומרת הבעיה הסביבתית של ההתחממות הגלובלית.

 

 

אנשי הצוות בספינות המשייטות סביב חופיה הדרומיים של ניו-זילנד קיבלו בשבועות האחרונים אזהרה בלתי-רגילה, מפני קרחונים שהפשירו ונכנסו לנתיבי השיט. הימאים, שאינם מורגלים בקיומם של קרחונים במסלולי השיט, הופתעו לקבל דיווחים על קרחונים גדולים שנסחפו למרחק רק מאנטארקטיקה.  

 

מתחילת החודש אותרו כמעט מאה קרחונים: אורכו של הגדול ביותר ביניהם מוערך בכ-1.8 קילומטרים, והוא בולט לגובה של כמעט 120 מטרים מעל לפני הים.

 

החוקרים מסבירים את הופעת הקרחונים כל כך רחוק ממקומם הרגיל, בהתחממות הגלובלית. העלייה המתמדת בטמפרטורות החום בכדור הארץ כתוצאה מאפקט החממה, גורמת להפשרה מאסיבית של קרחוני ענק באנטארקטיקה. הקרחונים מחליקים אל תוך האוקיינוסים - ונעים עם הזרמים לעבר מעמקי הים.

 

לפי ההערכות, הקרחונים אמורים להפשיר לחלוטין ולהיעלם במהלך עונת הקיץ, עם עליית הטמפרטורות. החוקרים הרגיעו את התושבים שדאגו מכך שהקרחונים יגיעו אל החוף: מאחר וכ-90% מהקרחון נמצא מתחת לפני המים, לא סביר שהוא יגיע לאזור החופים הרדוד של ניו-זילנד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
קרחוני ענק בניו-זינלד
צילום: רויטרס
מומלצים