שתף קטע נבחר

סקר: 58% תומכים בקיום מו"מ עם סוריה

בדיון שנערך בתל אביב תחת הכותרת "האם יש אופציה סורית?" הוצגו נתוני סקר לפיו יותר ממחצית העם מעוניינת לקיים שיחות שלום עם דמשק, אך לא במחיר ויתור על הגולן. איש אקדמיה: סוריה היא אויבת, אך שלום לא עושים עם חברים

מרבית אזרחי ישראל - 58 אחוזים - חושבים שאין להתעלם מהמסרים ששיגרה סוריה לפני כחודשיים ויש לפתוח עמה בשיחות שלום. עם זאת, רוב גדול אף יותר של אזרחים (64 אחוזים) לא מוכן להחזיר את רמת הגולן גם תמורת שלום עם סוריה.

 

נתונים אלה עולים מסקר שערך מכון "מרקט ווטש", ושהוצג אמש (א') בדיון בבית ציוני אמריקה בתל אביב תחת הכותרת: "האם יש אופציה סורית?". בדיון השתתפו פוליטיקאים, אישי צבא ואקדמיה, שמרביתם הביעו תמיכה בקיום שיחות עם דמשק. נתון נוסף שהוצג בדיון הוא ש-59 אחוזים מהנשאלים אמרו שהם מאמינים כי תפרוץ מלחמה במידה שלא תקודם יוזמת שלום כלשהי מול סוריה.

 

חברת הכנסת קולט אביטל (עבודה) אמרה בכנס כי היא מאמינה שישנו רצון סורי אמיתי לקיים שיחות שלום. לדבריה, הצורך בקיום שיחות הוא דחוף, שכן שלום עם דמשק חיוני לייצוב גבול הצפון שלאחר המלחמה האחרונה מול חיזבאללה.

 

פרופסור אייל זיסר מהמכון ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, התייחס ליוזמה הסורית כמפתה ביותר. לדבריו, הנשיא הסורי בשאר אסד מבדיל עצמו ממנהיגים ערבים כדוגמת נסראללה ואחמדי-נג'אד, ומצהיר שאינו מעוניין להשמיד את ישראל.

 

לעומתו, יש גם מי שפחות אופטימיים. דוקטור מרדכי קידר מהמרכז ללימודים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן ממקם את סוריה כחברה של כבוד בגוש הערבי שמאוחד בשנאתו לארצות הברית ומתבסס על סיוע צבאי מרוסיה. לדבריו, הכורים והצוללות באיראן הם מתוצרת רוסית, וכך גם כלי נשק שמגיעים לדמשק.

 

קידר שאל את הנוכחים האם תמיכתם בשיחות שלום עם סוריה מתבססת על שינוי בגישתה כלפי המערב, והאם ידוע להם על קשרים של הנשיא אסד עם גורמים במערב בדומה לקשרים שקיים בזמנו נשיא מצרים לשעבר אנואר סאדאת.

 

בתשובה לשאלות אלו השיב פרופסור יורם פרי מהמכון לתקשורת חברה ופוליטיקה באוניברסיטת תל אביב כי ודאי שסוריה היא אויבת. לדבריו, אין עושים שלום עם חברים, אלא עם אויבים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
יש אופציה סורית? אסד
צילום: רויטרס
צילום: ניב קלדרון
ח"כ אביטל בכנס
צילום: ניב קלדרון
מומלצים