שתף קטע נבחר

תעודת פיקדון דולרית: להיצמד לדולר ולקבל ריבית

אתם רוצים לקנות דולרים ברמות הנוכחיות? תעודת פיקדון דולרית עשויה להיות מתאימה לכם. מה היתרונות, מה החסרונות ומי לוקח את רוב העמלות?

יש לכם כסף המיועד לדירה? אתם סבורים שזה הזמן להשקיע בדולר המדשדש? הירידה החדה שרשם הדולר בשבועות האחרונים הביאה אותו לרמות שפל של יותר מ-5 שנים. לכן, אם הכסף שאתם חוסכים עתיד לשמש לרכישת דירה שמחירה נקוב בדולרים, כלכלנים סבורים שעדיף לרכוש דולרים ברמות האלו, הנחשבות לרמות נמוכות, ובכך לקבע את שער החליפין הנוכחי.

 

בישראל קיימות מספר אפשרויות להיצמד לדולר: לקנות דולרים בבנק (ירוקים), להשקיע בקרן קרנות נאמנות דולריות או באג"ח דולריות, לשים את הכסף בפיקדון דולרי בבנק או לרכוש תעודת פיקדון דולרית. בנוסף, קיימות שיטות המחייבות ידע רב יותר כגון עיסקאות מול חדרי מסחר או רכישת אופציות על שער הדולר.

 
קסםתכלית

המנפיקים השוו תנאים
התעודה ריבית דמי ניהול דירוג התעודה ניתן להמיר לדולרים? עמלת המרה מחזור מסחר יומי ממוצע
קסם מטבע דולר ליבור שבועי פחות 0.35% 0%

AAA על ידי מעלות

 

מעל 100 אלף דולר 0.05% 24 מיליון שקל
תכלית דולר ליבור שבועי פחות 0.35% 0% AAA על ידי מעלות מעל 100 אלף דולר (מאפשרים גם פחות) 0.05% 17 מיליון שקל
תאלי דולר ליבור שבועי פחות 0.35% 0% AAA על ידי מעלות כל סכום 0.05% 9 מיליון שקל
הדס דולר ליבור שבועי פחות 0.4% 0% AAA על ידי מעלות כל סכום מתחת ל-100 אלף דולר - 0.05% 12.5 מיליון שקל
מבט דולר ליבור שבועי פחות 0.35% 0% AAA על ידי מעלות מעל 100 אלף דולר 0.05 5 מיליון שקל

 

אחת הדרכים הפשוטות להשקיע בדולר היא לרכוש תעודת פיקדון דולרית. מדובר במכשיר פיננסי הנסחר בבורסה כאיגרת חוב ומחקה את שערי המטבע באופן מלא. בכך, מהוות התעודות תחליף לרכישת המטבע עצמו. 

 

כיום מוצעות חמש תעודת פיקדון על הדולר: הדס, תאלי דולר, תכלית דולר, מבט דולר וקסם דולר. התעודה נסחרת לאורך כל שעות המסחר בבורסה, כשהמשמעות היא שניתן לקנות ולמכור אותה לאורך כל יום המסחר בבורסה בהתאם לשינוי השערים, בניגוד לקרן נאמנות דולרית שניתן לסחור בה רק פעם אחת ביום. בתעודות פיקדון ניתן לסחור גם ביום ראשון, כאשר לא מתקיים מסחר במט"ח.

 

יתרון נוסף של התעודות - הן נושאות ריבית המשולמת אחת לרבעון, אך נצברת מידי יום, כך אפשר להשקיע בדולר ולקבל ריבית. התעודות המרכזיות (כפי שניתן לראות בטבלה) נושאת ריבית משתנה המחושבת על בסיס ריבית הליבור השבועית (LIBOR W) בניכוי של 0.35% - 0.4%. 

 

ריבית הליבור השבועית היא שיעור הריבית הבין-בנקאית בלונדון בהדולר לפיקדונות לתקופה של שבוע. שיעור ריבית הליבור השבועי עומד, נכון להיום, עומד על רמה של 5.3%, כך שהתעודות מעניקות ריבית של 4.9% - 5%. מחיר תעודה אחת במסחר משקף 100 דולר בתוספת הריבית הצבורה. 

 

הפרשי קניה ומכירה נמוכים

  • ישנם מספר פרמטרים אליהם כדאי לשים לב כאשר בוחרים תעודה:

נזילות וסחירות התעודה - הכוונה למחזור המסחר בתעודה ומרווחי הציטוט של התעודה (המרווח בין שערי הקנייה ומכירה).

 

מרווח ציטוטים מצומצם באופן שוטף מאפשר לבעל התעודה למכורה במחיר השוק כאשר יחפוץ בכך. ככל שהציטוטים טובים יותר כך למשקיע הזדמנויות רבות למכור או לקנות את התעודה בשער אמת.

 

כמה פעמים עמדתם מול לוחות החליפין בבנק ותהיתם למה הפרשים בין ה"ביד" ל"אסק" כל-כך גבוהים? לתעודות המובילות קיים "עושה שוק" שתפקידו לספק באופן שוטף ורציף ציטוטים. עשיית השוק תורמת למרווחים אטרקטיביים של שערי קנייה מכירה.

 

לעושי שוק יש משמעות קריטית בנזילות התעודה ובנוחות המסחר תפקידם לדאוג שהלקוח יוכל לקנות או למכור את התעודה בכל רגע נתון. לדוגמה, בתעודת קסם סל הסחירות הממוצעת גבוהה, בין השאר בזכות מרווחי הציטוט של רבע סנט לתעודה של 100 דולר. מדובר על מרווחי ציטוט נמוכים מאוד.

 

לצורך השוואה, כאשר קונים דולרים בבנק (העברות והמחאות) מהרווח עשוי להגיע ל-1.7 דולרים ל-100 דולרים (7 אגורות לדולר). כאשר קונים דולרים במזומן בבנק מרווח הציטוט מרקיע ל-5 דולרים עבור 100 דולר (21 אגורות לדולר).  

 

עמלות - לתעודות הפיקדון מספר חסרונות הקשורות לאופן החזקת. התעודות נחשבות לאג"ח, וקניית ומכירתן כרוכה בעמלת קניית-מכירה ובדמי משמרת.

 

יש לציין כי אלו עמלות שניגבות מהבנק או מהברוקר. החברות שמנפיקות ומספקות את עשיית השוק לתעודה לא גובות עמלה ישירה (מלבד חלק מהפער בריבית הליבור), 

 

לרוב עמלת קנייה-מכירה של אג"ח עומדת בטווח של 0.2% עד 0.4%, ודמי משמרת - 0.1% - 0.3% ברבעון. לפקידים בבנק אפשרות להוריד את העמלות, בהתאם לכוח המיקוח ולגודל החשבון של הלקוח. 

 

המרה - כאמור, התעודה נסחרת בבורסה כמו אג"ח, ומחירה נקוב בשקלים, אך קיימת אפשרות להמיר את התעודה לדולרים לקבל בחשבון דולרים. חלק מהתעודות גובות עמלה על המרה זו (0.05%), וחלקן מציבות רף מינימלי להמרה של 100 אלף דולר. כדאי לבדוק האם ניתן להמיר את התעודה, מהי עמלת ההמרה ומה סכום המינימום להמרה. 

 

דירוג - תעודת הפיקדון מדורגות על ידי חברת מעלות, החברה הישראלית לדירוג. דירוג AAA הוא הדירוג הגבוהה ביותר הניתן לנייר ערך בארץ. חמש התעודות המובילות הן ברמה של AAA ודירוגן זהה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטא עוויסאת
דולר. הצמדה וריבית
צילום: עטא עוויסאת
מומלצים