שתף קטע נבחר

נטורי-קרתא: האיראנים טוענים דבר הגיוני

יהודים חרדים שהגיעו לכנס בטהרן מביעים תמיכה ברעיונותיו של אחמדי-נג'אד, ולדברי נציגיהם בירושלים, "מטרתה של איראן אינה להשמיד את ישראל אלא לפעול נגד הציונות", ולכך הם מסכימים. הרב ישראל לאו, ניצול שואה בעצמו, מתקומם: "זה דבר שאין הדעת סובלת"

"החרדים שהגיעו ל'כנס לחקר השואה' באיראן חולקים מצע משותף עם אחמדי-נג'אד רק בנוגע למיתוס שיצרה התנועה הציונית לשואה, הם רצו להבהיר בטהרן שהציונות משתמשת בשואה כקלף לקיום המדינה הציונית בארץ ישראל". כך הסביר הלילה (יום ג') ל-ynet ישראל הירש, אחד מאנשי נטורי-קרתא שמתגורר בשכונת מאה שערים בירושלים. אביו של הירש אף כיהן בעבר כשר החוץ לענייני היהודים ברשות הפלסטינית.

 

נציגי הזרם הזה כבשו את המושבים הקדמיים בכנס מכחישי השואה בטהרן ועוררו זעם רב. לטענת הירש, "משום שהאו"ם הסכים להקים מדינה בגלל השואה, האיראנים טוענים דבר מאוד הגיוני. הם לא אומרים שלא הייתה שואה, אבל מי עשה את השואה? הנאצים, הגרמנים. אז לפחות שהם ישלמו את הפיצוי לעם היהודי ויקימו מדינה בתוך גרמניה ולא בתוך ארץ ישראל, ששייכת לפלסטינים".


נטורי קרתא עם שר החוץ האיראני (צילום: איי.פי) 

 

הירש אינו מכיר כלל בזכות קיומה של המדינה הציונית בארץ ישראל. סביב ביתו ניתן למצוא גרפיטי המכריז על האזור כולו כ"שטח פלסטין". אנשי נטורי קרתא אינם משלמים מיסים וגם אינם משתמשים בשירותיה של המדינה ומקיימים משק כלכלי סגור ועצמאי. הירש אינו מחזיק בתעודת זהות, רואה עצמו כאזרח פלסטין, ובחלון ביתו מתנוסס דגל שחור עליו כתוב: "אנחנו אבלים על 58 שנות רודנות של ישראל בעם היהודי ובתורה הקדושה". השלט נותר על כנו במשך כל ימות השנה, ובכל שנה ביום העצמאות המספר מתחדש.

 

את סיבת בואם של נציגי נטורי-קרתא לכנס בטהרן הוא מצדיק בכך שהם מרגישים צורך וזכות "להכריז מעל כל במה יהודית שהציונים לא מייצגים את העם היהודי, לא שייכים לעם היהודי ולא שייכים לארץ הקודש כלל". בדבריו, הוא מדגיש, הוא מתכוון בעיקר למנהיגי הציונות ש"בגלל החינוך שנתנו לנוער פה בארץ, פשוט שכחו מאיפה הם באים ומהי המטרה שלשמה הם יהודים. מנהיגי הציונות וכל הציונות בעצם מתכחשת למה שיהודי צריך להיות". לטענתו, מטרת ההשתתפות בכנס היא "להנמיך את השנאה שישנה בעם הערבי כולו נגד יהודים". הוא אינו מאמין שמטרתה של איראן היא להשמיד את מדינת ישראל אלא "לפעול נגד הציונות, עד גבול מסוים, בצורה לגיטימית, אבל לא יותר מזה".

 

הוא משוכנע שדבריו אינם נופלים על אוזניים ערלות. הוא מספר שלפני כחודשיים נפגשו נציגים של נטורי-קרתא עם אחמדי-נג'אד, בעת ששהה בניו יורק. הוא מתאר את הפגישה כ"חמה מאוד". הוא אף סיפר בגאווה שכשחזר אחמדי-נג'אד לאיראן, הוא סיפר במסיבת עיתונאים ש"פגש רבנים שמתנגדים לציונות יותר ממנו".

 

מה יקרה אם יום אחד תתבדה?  

"אני אתבדה רק במצב של תגובה ציונית, שיפציצו את הכור באיראן. אז באמת תהיה תגובת נגד. אבל כל עוד לא תהיה תגובה כזאת, אז וודאי שהוא לא ישתמש בנשק הזה. זה מה שהוא הבהיר לנו", עונה הירש. 


מאזינים בקשב רב (צילום: איי.אף.פי)

 

הרב לאו מתקומם: זה טירוף מערכות 

הרב הראשי לשעבר ורב העיר תל-אביב כיום, ישראל מאיר לאו, נחרד מעצם הרעיון. הוא גם אינו "קונה" את ההסברים של האורחים היהודים בכנס שלא מדובר בהכחשת השואה אלא בהתנגדות לציונות. לדבריו, "זה דבר שאין הדעת סובלת, דבר שהוא טירוף מוחלט, ממש טירוף מערכות. אם יכול להיות יהודי כלשהו, מסיבות כאלה או אחרות שמסוגל לחזק את ידיו של מכחיש שואה בדור שבו אנשים עם כתובת קעקע של מספר בזרועותיהם עדיין מסתובבים בינינו - זהו טירוף שאין לו לא רק הצדקה אלא גם אין לו הסבר".

 

כניצול שואה הוא מבקש להזכיר: "מה פירוש מספר על הזרוע? פירושו שמחקו הנאצים ועוזריהם את צלם האנוש שבאדם והפכו אותנו למספרים. אני למשל, לא הייתי ישראל לאו, אפילו לא 'לוליק' בכינוי הפולני שלי. הייתי בבוכנוואלד אסיר שמספרו 117030, בעודי בן שבע וחצי". 

 

הוא הוסיף קריאה אישית ודרש מהאפיפיור הקתולי, בנדיקטוס ה-16, לגנות בפומבי את הכנס האיראני. "דווקא כאיש דת ויליד גרמניה הוא עומד להיפגש השבוע עם ראש ממשלת ישראל, שהיא מדינה שקמה על אפר השואה ואפר כבשניה. שיגיד דברים מפורשים ונחרצים בגנות הוועידה באיראן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
נטורי-קרתא בטהרן
צילום: איי פי
צילום: איי אף פי
הכנס האיראני
צילום: איי אף פי
צביקה טישלר
הרב לאו. נחרד מהרעיון
צביקה טישלר
מומלצים