שתף קטע נבחר

אולמרט עונה לאסד: האם נאמר ההיפך מבוש?

לפחות בנושא הסורי, המדיניות האמריקנית מכתיבה את זו הישראלית - כך עולה מדבריו של ראש הממשלה, שמסביר מדוע אין הוא נענה כעת לאיתותים מדמשק. "ביבי וברק כבר הציעו, השאלה מה ישראל תקבל". בינתיים, אסד ימשיך לגשש - וגם להכות על תופי המלחמה

בשאר אסד מאותת, שר החוץ וליד מועלם מאותת, שר הביטחון פרץ קורא "לבחון לעומק", בשמאל וגם בימין קוראים לבדוק - אבל ראש הממשלה דבק בעמדתו העקרונית: זה לא הזמן.

 

"צריך לשאול את השאלה", אמר היום (א') אהוד אולמרט לעמיתיו לשולחן הממשלה, "למה אסד מצהיר את ההצהרות דווקא היום - לאחר פרסום דו"ח בייקר בוושינגטון ולאחר שהנשיא בוש נקט עמדה נחרצת בנושא, וכאשר כל הקהילה הבינלאומית דורשת שהסורים יפסיקו לחרחר מלחמה ולהפעיל כוחות נגד ממשלת סניורה בלבנון. האם זה נכון, כאשר כל הקהילה הבינלאומית דורשת ללחוץ על חאלד משעל בסוריה?"  

 

אבל ההסבר האמיתי לחוסר ההיענות מצד אולמרט הוא כנראה הלחץ האמריקני. בישיבת הממשלה הוא שאל שאלה רטורית: "האם כאשר נשיא ארצות-הברית - בעל הברית החשוב ביותר לישראל, שיש לנו איתו מערכת יחסים אסטרטגית - כאשר הוא נאבק בכל זירה, גם פנים-אמריקנית וגם בעיראק ובמקומות נוספים בעולם, נגד כל הגורמים שרוצים להכשילו - האם זה הזמן שנאמר ההיפך?"

 

והמשיך ראש הממשלה, כשהוא מזכיר את מעשי קודמיו: "השאלה היא לא מה ניתן לאסד - הרי ברק וביבי הציעו לו - אלא מה שישראל תקבל. האם בנסיבות של היום נצליח לנתק בין סוריה לאיראן? האם נצליח לנתק את תמיכת סוריה בחמאס? לפני שאנחנו מוציאים דברים ומגבשים מדיניות, ראוי לשקול את הדברים באיפוק ובזהירות".

 

גם המשנה לרה"מ, שמעון פרס, הזכיר את ידידותה של ארצות-הברית "ששומרת עלינו מכל משמר", ותהה האם נכון שישראל תפעל נגד העמדה האמריקנית, "כדי שהנשיא הסורי ייחלץ מהמיצר שהוא נמצא בו".  

 

גורם בכיר בלשכת רה"מ הוסיף לאחר הישיבה השבועית, כי ישראל לא קיימה כל דיון עומק בנושא, למעט דיון הכנה לפני נסיעתו האחרונה

 של אולמרט לוושינגטון. ואולם, אותו גורם הדגיש כי ראש הממשלה לא אמר "לא" באופן מוחלט להצעה של אסד. "הוא מכוון לכך שאין זה הזמן להיענות לקריאה, זאת הואיל ולא התקיים עדיין דיון, והוא רוצה לשמוע תחילה את עמדת השרים ומערכת הביטחון. בעתיד יביא לממשלה את כלל הנושאים המדיניים, כדי שכל שר יוכל להביע את עמדתו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ברק וביבי הציעו: אולמרט
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
ביקור בתימן: אסד
צילום: רויטרס
מומלצים