שתף קטע נבחר

אולמרט: נקים ועדה לדיון בשחרור אסירים

במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש הממשלה הבריטי הפתיע אולמרט כשסיפר כי הוא מקיים קשר ישיר עם אבו מאזן וכי בימים הקרובים צפויה לקום ועדה משותפת עם הפלסטינים בנושא שחרור האסירים. "נושא האסירים הוא נושא מורכב בין היתר בגלל שיש חייל חטוף בעזה והוא טרם שוחרר", אמר. על סוריה: "מקווה שבעתיד יווצרו תנאים לשלום"

"בימים הקרובים אנחנו מתכוונים להקים ועדה משותפת בעניין האסירים". כך הודיע אתמול (יום ב') ראש הממשלה, אהוד אולמרט, במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר במשכן ראש הממשלה בירושלים. אולמרט הוסיף: "אני יכול לומר שאני מקיים קשר ישיר עם אבו מאזן".

 

לדברי ראש הממשלה, "נפתור הרבה בעיות, אך לא כל הבעיות ניתנות לפיתרון בקצב שאנחנו רוצים. נושא האסירים הוא נושא מורכב בין היתר בגלל שיש חייל חטוף בעזה והוא טרם שוחרר. אני מעריך את המאמצים שהקהילייה הבינלאומית עושה". בהתייחסו לשאלת שחרור מרואן ברגותי אמר אולמרט כי לא התקיים כל דיון "בנושא של עציר ספציפי, ממילא שיחרור של עציר מהסוג הזה הוא הליך ארוך ומורכב ולמיטב הבנתי הוא אינו עומד על הפרק".

 

אולמרט נשאל במסיבת העיתונאים גם על קריאתו של אבו מאזן לפגישה עם אולמרט ואמר כי: "אכן אבו מאזן אמר שהוא מעוניין להיפגש, ואכן אני מאוד רוצה להיפגש איתו. גם אין ספק בכלל ששני הצדדים פועלים על מנת שהדברים יתרחשו בקרוב". ראש הממשלה הבריטי בלייר, שהחמיא במהלך הפגישה לאולמרט ולמדיניותו, אמר במסיבת העיתונאים "חשוב מאוד להתבסס על הרצון הטוב הקיים בשני הצדדים. כל דבר שאני יכול לעשות כדי לסייע - אעשה".

 

ראש הממשלה השיב גם לשאלה מה יקרה אם בבחירות עתידיות שיתקיימו ברשות הפלסטינית ינצח החמאס. "ראשית", ענה, "צריך להזכיר שראש הממשלה של החמאס הצהיר שאם תהיינה בחירות כאלה, הוא לא ישתתף בהן. אינני יודע אם זה נובע מחולשה. מכל מקום אם תתקיימנה בחירות ואם בבחירות כאלה בהליך תקין ינצחו גורמי טרור, אז בוודאי שהעם הפלסטיני יצטרך להתמודד עם המציאות שתיווצר". בלייר השיב לשאלה זו כי "בסופו של דבר הבחירה בכל האזור של המזה"ת - אם בעיראק, אם בלבנון ואם בפלסטין, היא בחירה אסטרטגית והיא האם האזרחים רוצים לחיות בשלום בלי פונדמנטליזם ובלי טרור או שלא".

 

"מקווים שיווצרו תנאים למו"מ"

בהקשר הסורי אמר אולמרט כי "ישראל רוצה לעשות שלום עם כל מדינה ערבית, וזה כולל כמובן גם את סוריה. אנחנו מאוד מקווים שהתנאים שיווצרו בעתיד יאפשרו לנו לעשות שלום". אולמרט הדגיש כי לצד הקריאות של סוריה לשלום בראיונות עיתונאיים "אנחנו רואים את ההתנהגות של סוריה בעניינים גורליים לקיומה של מדינת ישראל: את התמיכה בחיזבאללה, את הנסיונות לערער את ממשלת לבנון הדמוקרטית, את התמיכה בחמאס הקיצוני - הגיבוי והתמיכה בפעולות טרור". עם זאת הוסיף כי אמר כי "אנחנו מאוד מייחלים שיווצר בסיס נוח לקיים שיחות עם סוריה".

 

באשר לעמדה הבריטית, בלייר ציין כי בנושא הסורי "צריך לבחון את המעשים שלהם, ולא את המילים. התביעות הן ברורות - לא לחתור תחת ממשלת סניורה, לא לתמוך בטרור".

 

מוקדם יותר נועד ראש ממשלת בריטניה עם שר הביטחון עמיר פרץ וביקש ממנו לסייע לבניית יכולותיו של הנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס (אבו מאזן). השניים שוחחו בענייני הרשות הפלסטינית, וכן בנושא המצב בסוריה ובלבנון. בפגישה הציג פרץ בפני בלייר את הסיוע ההומניטרי אותו מגישה ישראל לפלסטינים. עם תום הפגישה המשותפת עם הצוותים, נועדו השניים לשיחה ארוכה בארבע עיניים.

 

אתמול בצהריים נפגש בלייר ברמאללה עם הנשיא הפלסטיני עצמו. "אני מוכן להיפגש עם ראש הממשלה אהוד אולמרט ולהתחיל במשא ומתן רציני והדדי, כדי לשים קץ לסכסוך", אמר עבאס בתום הפגישה.

  

אבו מאזן אמר שהבהיר לבלייר כי מה שדרוש כעת זו פעולה מדינית שתביא לפתרון על בסיס שתי המדינות. "היציבות והביטחון יושגו רק כאשר יושג הסכם שלום", ציין. הוא הוסיף כי ביקש מבלייר לפעול כדי לשים קץ למצור המוטל על הרשות הפלסטינית, לפעול לפתיחת המעברים ולשחרור האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראלים, כולל השרים והבכירים העצורים.

 

בלייר אמר בנאומו כי ממשלתו "לא תישא ותיתן בשום מצב עם ממשלת חמאס או עם מי מטעמה". הוא הוסיף כי "תנועת חמאס מוזמנת להשתלב בתהליך המדיני, הדרך לכך פתוחה והם יודעים מה עליהם לעשות. מה שאני אומר הוא שלאף אחד אין את הזכות להטיל וטו על התקדמות תהליך השלום על בסיס הפתרון של שתי מדינות". עוד אמר כי התנאים שמציב אבו מאזן לחמאס בדרך לממשלת אחדות אינם רק תנאיו של אבו מאזן אלא גם התנאים של כלל הקהילה הבינלאומית.


פורסם לראשונה 18/12/2006 20:13

 

בהכנת הידיעה השתתף עלי ואקד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות השגרירות הבריטית
בלייר בישראל
באדיבות השגרירות הבריטית
צילום: איי אף פי
עם אבו מאזן ברמאללה
צילום: איי אף פי
מומלצים