שתף קטע נבחר

אושרה תוכנית למתן הקלות לפלסטינים

בדיון בו נכחו ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל הוחלט על שורה של הקלות לפלסטינים. בתוכנית הסרת מחסומים ובידול בהחלטות בין עזה לגדה. מוקדם יותר סיפר עמיר פרץ כי הורה לצה"ל לפרק 59 מחסומים מתוך 400 הפרוסים ביהודה ושומרון

ראש הממשלה, אהוד אולמרט, ושר הביטחון, עמיר פרץ, אישרו אחר הצהריים (יום ב') את תוכנית מערכת הביטחון להקלות על חיי הפלסטינים. הדיון נערך בעקבות פגישתו של אולמרט עם הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו מאזן) והמחוות עליהן הצהיר בפניו. בדיון השתתפו גם הרמטכ"ל, דן חלוץ, ונציגי גורמי ביטחון אחרים.

 

בדיון הוחלט בין היתר להקל על תנועת הפלסטינים במעברים ובמחסומים, לתת התרים למעבר צוותים רפואיים, להקל במעבר סחורות ולבנות מחלפים שיאפשרו מעבר קל של פלסטינים. חלק מהשינויים, כך סוכם, יתבצע בתוך שבוע. בתוכנית שגיבשה מערכת הביטחון נקבע עיקרון מרכזי, לפיו קיים בידול בגישה בין רצועת עזה ליהודה ושומרון.

 

עוד הוחלט בדיון שנערך בלשכתו של אולמרט בכנסת, כי ינתנו הקלות בכניסת סוחרים לישראל, הקלות למורשי כניסה ושינוי תפיסת המעבר הביטחוני בעוטף ירושלים. כמו כן הוחלט על הקלות למעבר אח"מים על פי רשימות והיתרים, הקלות לתנועת אנשי ארגונים בינלאומיים, הקלות במעבר סוחרים ואנשי עסקים והגדלת מספר ההיתרים הכולל לכניסה לישראל.

 

בנוגע למעבר קרני בגבול רצועת עזה הוחלט לשדרג את המעבר, וליישם את תוכנית דייטון להקלות במעבר זה והצבת מכונות לשיקוף ביטחוני, ומתן מענה לשינוע כלל הסחורות, גם אם יזדקקו לשתי משמרות עבודה. כמו כן הוחלט לעבור לבידוק מדגמי בחלק מהמחסומים ביהודה ובשומרון, תוך התאמת שיטת האריזה והשינוע של סחורות פלסטיניות. כמו כן תשונה שיטת שינוע הסחורות באזור שכם ועל פתיחת כביש הבקעה למעבר סחורות פלסטיניות, ישירות דרך למעבר ברדלה.

 

במהלך הדיון התקבלה החלטה על ביצוע תוכנית רחבת היקף לסלילת עשרה מחלפים לאורך כביש 60, החוצה את יהודה ושומרון. על-פי נתוני מערכת הביטחון סלילת המחלפים תקטין בכ-40 אחוזים את החיכוך שבין האוכלוסייה הפלסטינית לבין חיילי צה"ל. למעשה, באמצעות סלילת המחלפים יוכלו הפלסטינים לנוע בקלות בין יישובים וכפרים ערבים לבין ערי המחוז העיקריות ביהודה ושומרון. עלות הקמת המחלפים נאמדת בעשרות מיליוני שקלים.

 

ראש הממשלה אמר בסיום הדיון, שבכוונת הממשלה להקל משמעותית על האוכלוסיה שאינה מעורבת בטרור ולאפשר מרקם חיים סביר לאזרחים הפלסטינים. "התוכנית המוצעת עשויה לתרום לשיפור האווירה, לחיזוק הכוחות המתונים ולהרחקת אוכלוסיה אזרחית ממעגל הטרור. תקוותי היא שעד לחג עיד אל-אדחא תחוש האוכלוסייה הפלסטינית בשיפור ניכר במרקם החיים. זה לא אומר שאנחנו מרפים ממלחמתינו בטרור, נמשיך להילחם במחוללי הטרור באותה נחישות".

פרץ: יפורקו 27 מחסומים בימים הקרובים

מוקדם יותר, דיבר השר פרץ, בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת והתייחס לסוגיית פירוק המחסומים. הוא סיפר לחברי הוועדה כי הורה לצה"ל להיערך לפירוקם של 59 מחסומים מתוך כ-400 הפרוסים באיו"ש. שר הביטחון קיבל החלטה עקרונית להסיר 27 מחסומים כבר בימים הקרובים. אולם, צה"ל טרם נתן את המלצותיו בנוגע להסרת המחסומים האלה.

 

דבריו של שר הביטחון על הניסיון לשיפור את איכות חייהם של הפלסטינים עוררו ויכוח נוקב. ח"כ אפי איתם (האיחוד הלאומי-מפד"ל) טען כי "בשנתיים האחרונות הספקנו לפתח מערכת לסיכול פיגועים בזכות המחסומים". הוא הזהיר כי "כל ניסיון לפרק אותם, בניגוד לעמדת השב"כ וצה"ל, עלול להחזיר את הפיגועים ללב לבה של המדינה".

 

מנגד טען ח"כ עמי אילון (עבודה) כי "ההשפלה במחסומים הם הגורם לטרור". איתם השיב "איזו השפלה עוברים הטרוריסטים של חיזבאללה ואל-קאעידה, שמנהלים את המערכה העולמית של טרור נגד ישראל?" לדבריו הצטרף גם ח"כ סילבן שלום (ליכוד) שאמר כי "הסרת המחסומים תביא לפגיעה ולטרור מחודש".

 

שרה קלצקו, פעילה בארגון "מחסום ווטש", הגיבה לדבריו של פרץ ואמרה כי "יש בגדה היום כ-60 מחסומים, כשיותר מ-40 מתוכם הם מחסומים שמאויישים באופן קבוע, ויותר מ-400 חסימות. החסימות הללו הן מכשולים פיזים שמונעים את הגישה של רוב היישובים בגדה לצירי תנועה. בהרבה מקרים המחסומים מונעים מעבר בין שני ישובים פלסטינים סמוכים.

 

"לדעתנו, אם היו בודקים את הנושא ברצינות, אפשר היה להסיר חלק בלתי מבוטל של המחסומים, ובוודאי להקל את המעבר במחסומים. אנחנו תמיד תוהות איך הפלסטינים מצליחים לעמוד בזה, ולא מבינות איך הם בכלל מצליחים להתקיים בתנאים האלה", הוסיפה קלצקו.


פורסם לראשונה 25/12/2006 16:42

 

בהכנת הידיעה השתתפו רוני סופר, אילן מרסיאנו, מורן ראדה וחנן גרינברג
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דודי ועקנין
אולמרט. הבטיח מחוות לפלסטינים
צילום: דודי ועקנין
צילום: גיל יוחנן
פרץ. הורה להסיר מחסומים
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
איתם. "המחסומים מסכלים פיגועים"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים