שתף קטע נבחר

סדאם מת, אבל איפה הכסף?

חוקרים אמריקנים ועיראקים מחפשים אחר מיליארדי דולרים ששילשל סדאם חוסיין לכיסו במהלך שנות שלטונו והסתיר בשורת בנקים ברחבי העולם. בנותיו של סדאם מחזיקות כנראה במפתח לפתרון התעלומה

הרודן העיראקי המודח, סדאם חוסיין, הוצא אתמול להורג, אך חוקרים מטעם הממשל האמריקני וממשלת עיראק ממשיכים בחיפושים אחר מיליארדי דולרים מרווחי נפט לא חוקיים שעל-פי החשד שילשל במהלך השנים לכיסו המשטר העיראקי והעומד בראשו. כך דיווח הבוקר (א') השבועון הבריטי "אובזרבר".

 

חוקרים מהבולשת הפדרלית של ארה"ב, ה-FBI, ממשרד האוצר האמריקני ומחלקת המדינה מעוניינים במיוחד למצוא כ-4.3 מיליארדי דולרים, אותם הרוויח משטרו של סדאם בין השנים 2000 ו-2003 במסגרת הסכם סחר עם סוריה, שלא נכלל בתוכנית "נפט תמורת מזון" של האו"ם. כך עולה ממסמכים שהעוברו לתת ועדה של הקונגרס האמריקני.

 

ב-1990, בעקבות פלישת עיראק לכוויית, הטיל האו"ם על בגדד סנקציות כלכליות, שכללו הגבלות על מכירת נפט. הפעלת תוכנית "נפט תמורת מזון" החלה בסוף 1996, במטרה לצמצם את פגיעת הסנקציות בעם העיראקי. במסגרת התוכנית, עליה פיקחו חברות מועצת הביטחון של האו"ם, אושר לממשלת עיראק למכור נפט בתמורה לסחורות לשימושים אזרחיים.

 

בדו"ח שהגיש אשתקד לסוכנות הביון המרכזית של ארה"ב, ה-CIA, העריך פקח הנשק לשעבר של האו"ם, צ'רלס דיולפר, כי סדאם צבר בין 1990 ו-2003 קרוב ל-11 מיליארד דולרים בניגוד לחוק הבינלאומי. לפי הערכות, הדיקטטור העיראקי הסתיר את הכסף בחשבונות בשוויץ, יפן, גרמניה ומדינות אחרות ואף רכש בו אבנים יקרות במזרח הרחוק.

 

מייד לפני פרוץ המלחמה בעיראק ב-2003, הוקפאו 1.7 מיליאדר דולרים שהוחזקו בארצות הברית על שם גורמי שלטון עיראקים. בבנקים בריטיים הוקפאו כ-400 מיליון ליש"ט. זמן קצר לאחר שנתפס סדאם, דווח כי מסר לחוקריו האמריקנים מידע על הימצאותם של מיליארדים נוספים שהעביר לחו"ל. איאד עלוואי, שהיה אז חבר במועצה המחוקקת של עיראק, אמר כי העיראקים מחפשים אחר 23 מיליארד דולרים בשוויץ, יפן, גרמניה ומדינות אחרות, בחשבונות של חברות קש שונות.

 

ככל הנראה, קרובי משפחתו של סדאם מחזיקים במפתחות לפתרון תעלומת הכספים. ביניהם אחיו למחצה של סדאם, ברזאן אל תכריתי, שנתפס בשנת 2003. לפי ההערכות, מיליונים רבים זרמו גם אל בנותיו של סדאם, ראג'אד ורנה, שנמלטו לירדן לאחר הפלישה האמריקנית לעיראק. ממשלת עיראק מאשימה את ראג'אד, המכונה גם "סדאם הקטן" בשל מזגה הסוער, בכך שעשתה שימוש במיליונים שגנב אביה כדי לממן את הטרור בעיראק.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הוצאתו להורג של סדאם
צילום: רויטרס
תושבים בתכרית
צילום: איי אף פי
מומלצים