שתף קטע נבחר

מראה ערבי? לא לאירוויזיון

מנחת הטלוויזיה אנסטסיה מיכאלי הצליחה להרגיז את חברי ועדת האירוויזיון כשאמרה כי אסור לבחור בזמר בעל מראה ערבי. "בבחירת מועמד לאירוויזיון אסור לשכוח את הפן הפוליטי. צריך לבחור אנשים שיכולים לייצג אותנו לא רק ברמה האמנותית"

פרסום ראשון: מנחת הטלוויזיה וחברת ועדת האירוויזיון, אנסטסיה מיכאלי, הצליחה לעצבן היום לא מעט אנשים במהלך ישיבת הוועדה שהתכנסה על מנת לקבוע מי יהיה הנציג הישראלי לתחרות הזמר האירופית שתיערך בחודש מאי בהלסינקי, פינלנד. הוועדה בחרה בסופו של דבר בלהקת טיפקס, אבל הדיונים לא התנהלו על מי מנוחות. 

 

מיכאלי, מנחת טלוויזיה בערוץ 9 ומתמודדת בבחירות האחרונות מטעם מפלגת קדימה, היכתה גלים כשאמרה כי אסור לבחור בזמר בעל מראה ערבי. האמירה של מיכאלי, שהתייחסה לזמרת ליאל, הקפיצה בין היתר את הזמרת ירדנה ארזי שהשיבה לחברת הוועדה: "כל הנציגים הישראלים שזכו עד היום בתחרות האירוויזיון הם בעלי מראה ערבי ואני ביניהם". מיכאלי הקריאה לחברי הועדה תכתובת אס.אם.אס ממפלגת קדימה, שביקשה ממנה לדאוג לייצוג הולם של הקהיליה הרוסית. עם תום הישיבה אמרו חברים בוועדה: "הגברת ככל הנראה אינה מבינה שאין מדובר בוועדה פוליטית לקידום מגזרים, אלא בתחרות זמר".

 

"אני בעד שוויון ובאופן אישי לא גזענית", מסבירה מיכאלי בראיון ל-ynet, "אבל אני בעד זה שאנחנו נהיה במקום הראשון וזה לא יהיה פשוט. יש לנו מדינה קטנה והשאיפה היא לנצח בעיקר אחרי מלחמת לבנון, אחרי הטרור הבינלאומי והאיסלמיזציה. יש לי הרבה חברים ערבים, אבל דעתי האישית היא שבבחירת מועמד לאירוויזיון אסור לשכוח את הפן הפוליטי. צריך לבחור אנשים שיכולים לייצג אותנו לא רק ברמה האמנותית, כלומר חשוב שיהיה לו כשרון, אבל צריך לחשוב איך הוא ייצג את המדינה ולצערי לא לקחו את זה מספיק בחשבון".

 

למרות שזו מדינה שיש בה שני לאומים?

 

"צריך שיהיה אחד, אחרת לא נפתור את הבעיות".

 

את מודעת לכך שכל מי שזכה באירוויזיון מטעם ישראל הוא בעל חזות מזרחית?

 

"אנחנו עומדים למבחן אירופאי ולכן צריך לבחור נציג בהתאם. כלומר, צריך לתת צ'אנס לכולם, אין ספק בזה, אבל צריך גם לחשוב על ההיסטוריה שלנו ויש אנשים ששוכחים את זה. אני מסתכלת על התחרות הזו ברמה ציונית. בשבילי זה חשוב שיהיה שילוב, שיבחרו באמנים באופן הוגן לכל המגזרים. למשל היתה שם בחורה מדהימה בשם אילה אינגדשט, אתיופית, הייתי בוחרת בה. אבל בחרו במי שבחרו ואני מאחלת להם בהצלחה. שיביאו לנו ניצחון".

 

כלומר, את לא ממש מרוצה מהבחירה?

 

"אני מאוד אוהבת את 'טיפקס'. כשהגעתי ארצה, למדתי עברית מהשירים שלהם ומחוכמת הרחוב שהציגה את החיים בישראל, כמו למשל בשיר 'התחנה המרכזית החדשה' אני זוכרת עד היום את המילים. אני חושבת שזו להקה עם הרבה ניסיון ושהם ראויים לייצג אותנו".

 

מי היו המועמדים שלך לתחרות?

 

"הצעתי את הלהקה 'החוש השישי', שהם שלישיית בנים מאוד ידועה במגזר הרוסי. חשבתי שהם רלוונטים. אם הייתי יודעת מראש היינו מכינים אותם ומעבירים אפילו שידור תחרות אצלנו בערוץ 9. המון שנים המגזר הרוסי לא היה מיוצג בתחרות הזו, דחפו רק את המועמדים שלהם, כלומר של מדינת ישראל לא מהמגזר הרוסי. יש לנו הרבה אנשים שהוכיחו את עצמם ושהגיעו הנה מסיבות ציוניות. לייצג מדינה זה עומס נפשי וצריך לבדוק את רמת המקצוענות של הבנאדם. צריך שכשהוא פותח את הפה יהיה לו ניסיון. הספיקה לנו מלחמת לבנון אחת, צריך שההסברה של מדינת ישראל תהיה ראויה, צריך שלמתמודדים תהיה אנגלית בהתאם וכשיראיינו אותם לתחנות טלוויזיה זרות שהם יוכלו לדבר עם פוליטיקה ושתהיה להם השכלה. אנחנו צריכים לתת להם לא רק לשיר אלא גם להדריך אותם מה להגיד ואיך להגיד. שיעביר את המסרים שלנו".

 

בעקבות דבריה של מיכאלי העביר יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יעקב מרגזי, מכתב תלונה ליו"ר מועצת הכבלים והלווין, יורם מוקדי. ובו הוא כותב: "מזעזע לשמוע מובילת דעה בקרב קהל הטוען השכם והערב כי הקולקטיב הישראלי דחה אותו, התבטאות גזענית המחזירה את מדינת ישראל עשרות שנים לאחור. אני רואה בחומרה רבה נסיבות שבהן הגברת מיכאלי מעבירה לציבור צופיה עמדות שכאלה ובכך מגבירה את המחלוקת ואת הקיטוב בחברה הישראלית. אם מיכאלי עומדת מאחורי דבריה הגזעניים, היא אינה ראויה להיות חלק מהתקשורת במדינת ישראל".

 

דובר ערוץ 9, רני רהב, אמר בתגובה לדברים: "אנסטסיה מיכאלי, חברה בועדת האירוויזיון באופן פרטי מטעם עצמה ולא מטעם ערוץ 9. אין לנושא כל קשר לערוץ 9 או למי מטעמו".

 

בעקבות הסערה ביקש השר הממונה על רשות השידור, איתן כבל, ממנכ"ל הרשות, מוטי שקלאר, לבדוק אם אכן נאמרו הדברים מפיה של מיכאלי ובמידה וכן, לנקוט נגדה ביד קשה ולהדיחה מהוועדה. "אם אכן נאמרו הדברים", אמר כבל ל-ynet, "מדובר באמירה חסרת אחריות שיש בה נימה גזענית ופסילה של מגזרים בחברה הישראלית, שאינה מייצגת את רוח האירוויזיון ותפיסת העולם של רשות השידור והשידור הציבורי בכלל המייצג את כל שכבות החברה הישראלית".


פורסם לראשונה 07/01/2007 16:20

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיכאלי. לחשוב פוליטית
צילום: סמדר שילוני
לאתר ההטבות
מומלצים