שתף קטע נבחר

פרץ: הפסקת האש לא תמנע מאיתנו להגיב

שר הביטחון כינס דיון מיוחד בעקבות הפיגוע באילת, בו נהרגו שלושה תושבים. למרות דבריו, ההערכה בקרב גורמי הביטחון היא שבפועל צה"ל לא יגיב בצורה משמעותית, בעיקר נוכח המצב המדיני הרגיש. מפקד מחוז דרום, ניצב אורי ברלב, סתר את פרסומי הג'יהאד האיסלאמי לפיהם עבר המחבל הכשרה של שבעה חודשים בירדן ומשם הסתנן לישראל

במערכת הביטחון מבהירים אחר הצהריים (יום ב') כי המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע הבוקר באילת, בו נהרגו שלושה אנשים, הסתנן לישראל דרך הגבול הפרוץ עם מצרים. עם זאת, בצה"ל ובשב"כ עדיין נבדקים כיווני חקירה נוספים ונבחנות דרכים אחרות מהם עשוי היה המחבל להגיע.

 

שר הביטחון, עמיר פרץ, כינס דיון הערכת מצב מיוחד בעקבות הפיגוע באילת בהשתתפות הרמטכ"ל, דן חלוץ, ובכירים במערכת הביטחון. פרץ הנחה את צה"ל להיערך לפעילויות מבצעיות יזומות, ולפעול נגד צירי החדירה לישראל. לאחר הדיון אמר פרץ: "לא ניתן הנחות לשום ארגון טרור והפסקת האש לא תמנע מאיתנו לפגוע בהם".

 

למרות דבריו הנחרצים של פרץ, ההערכה בקרב גורמי הביטחון היא שבפועל צה"ל לא יגיב בצורה משמעותית, בעיקר נוכח המצב המדיני הרגיש והפסקת האש ברצועת עזה.

 

מאוחר יותר, מול מליאת הכנסת, אמר פרץ: "אותם ארגונים קיצוניים המתכננים פיגועים בתוך שטחי מדינת ישראל - יש להם עניין לערער את היציבות, יש להם עניין לגרום להפרת הפסקת האש, יש להם עניין ללבות את הלהבות. אנחנו מתכוונים להגן על אזרחי מדינת ישראל. אין לנו כוונה לאפשר לקיצוניים להכתיב את העתיד של המזרח התיכון. ניערך כדי לתת את התגובות המתאימות.

 

"יחד עם זאת, נעשה הכל לשמור על הפסקת אש וליצור את הסיכוי שהיא תשמש בסיס להתחלת הידברות אמיתית ולקידום האינטרסים - גם של העם הפלסטיני וגם של מדינת ישראל. אין לנו מלחמה בעם הפלסטיני, יש לנו מלחמה בטרור ושם לא נתפשר".

 

השר לביטחון פנים, אבי דיכטר, אמר אחר הצהריים: "ישנה היערכות בכל העיר. נפיק את הלקחים ולאחר שנלמד את כל האירוע נוציא את המסקנות". בתשובה לשאלה בנושא הגדר סביב הגבול השיב: "יש בעיה כרגע לאבטח את כל הגדר וכרגע יש סדרי עדיפויות אחרים, לכן לא מתכוונים להקים גדר חדשה".

 

המחבל הגיע מסיני ולא מירדן כפי שטוען הגיהאד

מפקד משטרת מחוז דרום, ניצב אורי ברלב, אמר במסיבת עיתונאים אחר הצהריים: "מדובר במפגע בן 21, שיצא מעזה ונכנס ככל הנראה מהגבול, דרך סיני. המטען בו השתמש הכיל 15 קילוגרם חומר נפץ, שהוסתרו בתוך תיק גב. אין ספק שמערכת הביטחון תסגור חשבון". עוד אמר ברלב כי "כל מי שהיה בבית המאפה נהרג".

 

לשאלת ynet האם כוחות הביטחון פעלו כנדרש כדי למנוע את הפיגוע אמר: "רק לפני שבועיים התקיים תרגיל שצפה אירוע כזה בדיוק. הטסנו לאילת מאות שוטרים. זו הפעם הראשונה שזה קורה באילת ואני מקווה שהפעם האחרונה. כוחות הביטחון הגיעו למקום במהירות ופעלו כראוי".


אנשי זק"א בזירת האירוע (צילום: ירון ברנר)

 

ברלב אישר את העובדה כי המחבל המתאבד הגיע באמצעות נהג שלקח אותו כטרמפיסט והורידו באזור הכביש העוקף של העיר. בנוסף אמר שבעקבות שיחה שביצע אותו נהג אל המשטרה, נשלחה ניידת של משמר הגבול ושל המשטרה באופן מיידי לאזור.

 

בצה"ל ובשב"כ מנסים להבין כיצד הגיע המחבל לשכונת איזידור באילת. בין הנתיבים שנבדקים: הסתננות מרצועת עזה לסיני, ומשם - דרך אחת הפרצות שבגבול הארוך - בחזרה לישראל. שאלה נוספת שנבדקת היא היכן קיבל המחבל את חומר הנפץ שהיה ברשותו, והאם קיבל סיוע בתוך ישראל.

 

בניגוד להערכות מערכת הביטחון, אומר דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי כי המחבל יצא מירדן והגיע לאילת בפעולה מורכבת במיוחד, שההכנות לה נמשכו שבעה חודשים. ברבת-עמון הכחישו את הדיווח על הגעת המחבל לישראל מירדן. "לאחר שבדקנו מסמכים שבידינו, מצאנו שמבצע הפיגוע מעולם לא היה בממלכה", הצהיר דובר מטעם ממשלת ירדן.


פורסם לראשונה 29/01/2007 17:09

 

בהכנת הידיעה השתתף עלי ואקד
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עמיר פרץ. צה"ל יגיב?
צילום: דודי ועקנין
הפיגוע באילת. המחבל הגיע מסיני
צילום: ירון ברנר
מומלצים