שתף קטע נבחר

האמת והבדיה מאחורי הטיפולים האלטרנטיביים

האם מוכרחים להאמין בהצלחת הטיפול האלטרנטיבי? האם יש אנשים שעמידים בפני היפנוזה? האם מחטי הדיקור מכאיבות? כמה מיתוסים על טיפולים לא קונבנציונליים שהגיע הזמן לנפץ

מה אתם באמת יודעים על אקופונקטורה, עיסוי, דמיון מודרך, אימוני הרפיה, מגע טיפולי, טאי צ'י ויוגה?

 

הטיפולים האלטרנטיביים, שפעם היו שנויים במחלוקת, מתבצעים היום כדבר שבשגרה במרפאות ובבתי החולים לצד הטיפולים הקונבנציונליים, לרוב תחת השם רפואה "משלימה" או "משולבת". הטיפולים האלה נלמדים היום גם בבתי הספר הרגילים לרפואה, וחשוב מכל - הם נבחנים בניסויים קליניים, ובחלקם מתחילות להתקבל ראיות באשר לבטיחותם וליעילותם. למרות זאת, עדיין נפוצים לגביהם כמה מיתוסים שהגיע הזמן להפריך. המגזין "קונסיומר ריפורט" מביא כמה מהם:

 

  • ברפואה האלטרנטיבית האמונה בהצלחת הטיפול חשובה יותר מאשר בטיפולים סטנדרטיים.

 

לא נכון. היבטים רבים של הרפואה האלטרנטיבית עשויים אמנם לעורר ציפיות גדולות, כמו הזמן הרב שמבלים אצל המטפל, תשומת הלב שמוקדשת לאדם והיוקרה של טיפולים עתיקי יומין, אבל יש ראיות רבות לכך שהציפיות יכולות להשפיע גם על תוצאותיהם של טיפולים קונבנציונליים.


מחטי האקופונקטורה - רק כאב מועט                         (צילום: לי קוברסקי)

 

יתרה מכך, לטענת מומחים אין מחקרים שמעידים שהאמונה בשיטות האלטרנטיביות היא לבדה אחראית להצלחותיהן. להיפך: טיפולים לא קונבנציונליים עוזרים אפילו לספקנים, וטכניקות אלטרנטיביות התבררו כיעילות יותר מפעולות כזב דומות להן. כך למשל בכמה מחקרים השוו בין דקירות מחט בנקודות האקופונקטורה הנכונות לבין דקירות במקומות אקראיים - והתברר שהדקירות הנכונות עזרו יותר.

 

  • יש אנשים שעמידים להיפנוזה והטיפול לא עובד עליהם.

 

נכון. כמעט כל אחד יכול להגיע לצורה כלשהי של טראנס קל כגון חלימה בהקיץ. עם זאת, מדיווחים עולה ש-‭20%-10%‬ מהאנשים לא יכולים להיכנס לרמת הטראנס שדרושה לסוגסטיה היפנוטית. הכוונה למצב של תשומת לב רוגעת, שבו אנשים נענים ביתר קלות להצעות לשינוי ההתנהגות, התמודדות עם מחלה ושינוי תהליכים פיזיולוגיים. כך למשל ניסויים קליניים הראו שהיפנוזה עצמית יכולה להפחית כאבים אצל נשים הרות ולהקל לטווח ארוך סימפטומים של תסמונת המעי הרגיז.

 

ככלל, חשוב לדעת שהיפנוזה עובדת הכי טוב כשהמוטיבציה שלכם גבוהה. אם ניסיתם היפנותרפיה ללא הצלחה, ייתכן שלא נעניתם לה באותו רגע, וזה לא אומר בהכרח שאתם נמנים עם אלה שעמידים להיפנוזה.

 

  • מחטי האקופונקטורה מכאיבות כשמכניסים אותן.

 

לא נכון. המחטים, שדקות כשערה, גורמות רק כאב מועט או לא גורמות כאב כלל אצל רוב האנשים. עם זאת, מפעם לפעם עלול המטפל להחדיר מחט קרוב לעצב ולגרום לצביטת כאב חדה.

 

לעיתים קרובות הפציינטים חשים תחושה של כאב עמום ועמוק. לפי הרפואה הסינית המסורתית, זה קורה כשהמחט פוגעת בערוץ של אנרגיה חיונית. רוב האנשים רואים בזה "כאב טוב", אף שיש מי שהתחושה לא נעימה לו.

 

  • רוב הטכניקות האלטרנטיביות הן נטולות סיכון.

 

על פי רוב נכון. השיטות האלטרנטיביות שנדונות כאן גורמות רק לעיתים נדירות לתופעות שליליות משמעותיות, בתנאי שהן מבוצעות כראוי בידי מטפלים מוסמכים ועל פציינטים מתאימים. לאמור כאן יש יוצא מהכלל חשוב אחד: כדאי להימנע ממניפולציה כירופרקטית על הצוואר, שכן במקרים נדירים היא עלולה לגרום לשבץ.

 

בנוסף, כדאי תמיד לנקוט כמה אמצעי זהירות שמבוססים על שכל ישר: בחרו מטפל שהוסמך על ידי גוף בעל מוניטין, ודאו שהאקופונקטוריסט שלכם משתמש במחטים חד פעמיות שסגורות באריזה סטרילית, הימנעו מעיסוי אם אתם סובלים מאוסטאופורוזיס מתקדם, מנזק לעצבים או לכלי דם או מהפרעת קרישה או דימום, והימנעו מטיפול כירופרקטי במפרק פגוע או מודלק.

 

  • טאי צ'י יכול להגביר את הגמישות במפרקים בריאים, אבל לא מועיל למפרקים שנפגעו מדלקת פרקים שגרונית.

 

לא נכון. השמירה על ניידות היא אתגר גדול לאנשים שסובלים מדלקת פרקים שגרונית, כיוון שפעילות גופנית קונבנציונלית באימפקט גבוה עלולה להחמיר את הנזק. יש ראיות לכך שטאי צ׳י, שכולל תנועות עדינות, יכול לעזור לאנשים האלה בצורה בטוחה.

 

בשני ניסויים קליניים קטנים, שנמשכו עשרה שבועות, נבדקו פציינטים שסבלו מדלקת פרקים שגרונית ועשו טאי צ'י פעם או פעמיים בשבוע. התוצאות הראו שהמשתתפים שיפרו את טווח התנועה של הקרסוליים, של מפרקי הירך ושל הברכיים ללא השפעות מזיקות. ניסוי אחר גילה שה- טאי צ'י הפחית אצל המשתתפים כאב ונפיחות.

 

אם אתם סובלים מדלקת פרקים שגרונית ורוצים לנסות טאי צ'י, חפשו מדריך בעל ניסיון בהדרכת אנשים שלוקים בדלקת פרקים ובקשו שינויים והתאמות אם מפריעה לכם תנועה או תנוחה מסוימת.

 

  • שיטות אלטרנטיביות נוטות להפריע לטיפולים סטנדרטיים נגד סרטן. 

 

לא בהכרח. אמנם לשימוש בתרפיה אלטרנטיבית במקום טיפול שרשם הרופא נגד סרטן עלולות להיות תוצאות חמורות, וצמחי מרפא ותוספים מסוימים עלולים להקטין את יעילותן של התרופות הכימותרפיות, אבל יש היום יותר ויותר ראיות שמצביעות על כך ששיטות אלטרנטיביות רבות ניתנות לשימוש בטוח לצד השיטות הסטנדרטיות.

 

ניסויים קליניים הראו ששיטות גוף־נפש יכולות להפחית סטרס ולהקל את הכאב שכרוך בכי־ מותרפיה. כך למשל ריפוי בעיסוי, שמוצע היום בהרבה תוכניות הוספיס ומרכזי סרטן, יכול להפחית את החרדה, ואקופונקטורה יכולה להקטין למינימום את הבחילה שגורמת הכימותרפיה.

 

  • מניפולציה בעמוד השדרה היא הטיפול האלטרנטיבי הטוב ביותר לכאבי גב תחתון.

 

לא נכון. מניפולציה היא הטיפול האלטרנטיבי השכיח ביותר לכאבי גב, אבל היא לא בהכרח הטיפול היעיל ביותר. ממחקרים על אקופונקטורה, יוגה, שיטות גוף־נפש, עיסוי ומניפולציה שדרתית (שמתבצעת בדרך כלל על ידי כירופרקטורים) עולה שכולם מספקים הקלה מתונה. ככלל, הם בטוחים יותר מניתוח או מתרופות ויעילים בערך באותה מידה.

 

בהיעדר הבדלים ברורים, אפשר שהטיפול הטוב ביותר הוא זה שבו אתם הכי מאמינים. האמונה עשויה לגרום לכם להתמיד בטיפול, או שהיא עשויה להגביר את היעילות באמצעות אפקט הפלסבו.

 

  • תרפיות גוף-נפש עשויות להועיל לטיפול במחלה כרונית אבל לא לפני ניתוח.

 

לא נכון. יותר ויותר בתי חולים מציעים טיפולי גוף־נפש כדי להקל את החרדות לפני ניתוח ולזרז את ההחלמה אחריו. 

מחקר אחד גילה "ראיות חזקות" לכך ששימוש קדם ניתוחי בהרפיה, היפנוזה, דמיון מודרך ושיטות דומות עשוי להפחית את הכאב ולהאיץ את ההתאוששות. מחקרים אחרים מעידים שטכניקות כאלה לפני הניתוח, ולפעמים גם במהלכו או אחריו, יכולות להקטין הן את הסיכון לסיבוכים אחרי הניתוח והן את השימוש בתרופות נגד כאבים.

 

  • לא כדאי לספר לרופאים על טיפולים אלטרנטיביים כי הם יגיבו בזלזול.

 

לא נכון. יש אמנם רופאים שעשויים להתנגד לשיטות לא מסורתיות, אבל עדיין חיוני לדווח לרופא בצורה גלויה על האופן שבו אתם מתמודדים עם כל בעיה משמעותית - גופנית או נפשית.

 

עם זאת, רצוי לאפשר לרופא לאבחן את הסימפטומים שלכם לפני שאתם פונים לטיפול אחר. הרופא שלכם אף עשוי לומר לכם שהטיפול שאתם שוקלים לא מתאים

לבעיה שלכם, או שחייבים להתאים אותו כדי לא לגרום נזק. ככל שהרופא שלכם יבין יותר את גישתכם לבריאות, כך תיטיבו לפעול יחד.

 

סקר שערך מגזין הצרכנות האמריקאי ׳קונ־ סיומר ריפורט׳ הקיף כ-17 אלף איש שהשתמשו לאחרונה בטיפול לא קונבנציונלי. כמעט ‭75%‬ מתוכם דיווחו שסיפרו לרופא שלהם על הטיפול האלטרנטיבי, ו־‭25%‬ אמרו שהטיפול האלטרנטיבי היה בכלל רעיון של הרופא.

 

אם הרופא שלכם מזלזל כל הזמן בטיפולים אלטרנטיביים שלדעתכם עשויים לעזור, הציעו לספק לו ראיות תומכות אם הדבר אפשרי. אם זה לא עוזר והעניין מטריד אתכם - שקלו להחליף רופא. 


פורסם לראשונה 14/02/2007 23:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
טיפול רק על ידי מטפלים מוסמכים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים