שתף קטע נבחר

יפן מאיימת: נפרוש מנציבות הלוויתנים העולמית

היום ננעל כינוס של המדינות החברות בנציבות הלוויתנים הבינלאומית - שאותו החרימו כמחצית מהחברות, בכלל זה המדינות המתנגדות לציד לוויתנים מסחרי. יפן, המעוניינת שתקנות הנציבות ישונו ושהאיסור על ציד לוויתנים יוסר, איימה לפרוש מהגוף אלא אם תתקבל דרישתה. בטיוטת הסיכום של כינוס כונו המדינות המתנגדות לציד "אימפריאליסטיות"

המדינות התומכות בציד לוויתנים פרסמו היום (ה') טיוטת החלטה שבה האשימו את המדינות המתנגדות לציד ב"אימפריאליזם". זאת, בשל העובדה שהמתנגדות לציד מסרבות להסיר את החרם שהוטל על ציד לוויתנים מסחרי. יפן אף איימה לפרוש מנציבות הלוייתנים הבינלאומית אלא אם האיסור יבוטל.

 

ההודעה התקבלה בתום כינוס בן שלושה ימים שהתקיים ביפן, שנועד לבצע רפורמות בתקנות הנציבות. עם זאת, מחצית מהמדינות החברות בנציבות כלל לא הגיעו לכינוס - בכלל זה המדינות המתנגדות לציד, שהחליטו מראש להחרימו, שעימן נמנות בריטניה, ארה"ב ואוסטרליה.

  

יפן ומדינות אחרות התומכות בציד לוויתנים טוענות כי הפילוג השורר בנציבות מונע ממנה להתנהל ביעילות, וכי היא חרגה מהמנדט שניתן לה - לניהול ציד הלוויתנים המסחרי. לטענתן, במקום זאת, הפכה הנציבות למוסד המתחזק את החרם שהוטל על ציד שכזה.

 

בטיוטת הודעת סיכום של הכינוס, שבו תדון הנציבות בחודשים הקרובים לפני כינוסה הבא באנקורג' שבאלסקה, האשימו המדינות התומכות בציד את המדינות המתנגדות לו באפלייתן. "הטלת שיפוטים מוסריים ואתיים שפוגעים בזכותנו להשתמש במשאבים הוא מעשה אימפריאליסטי", נכתב בטיוטה, שסיכמה את העמדות השונות שהועלו במהלך שלושת ימי הכינוס.

 

המדינות התומכות בציד, ויפן בראשן, דורשות לשים קץ למורטוריום העולמי על ציד לוויתנים מסחרי. למרות האיסור, ממשיכה יפן לצוד מאות לוויתנים מדי שנה, על פי סעיף בחוקי הנציבות המתיר לצוד לוויתנים לצורכי מחקר. עם זאת, בשרם של הלוויתנים שניצודים במסגרת זו נמכר למאכל.

 

נציג יפן בכינוס, ג'וג'י מורישיטה, אמר כי ארצו תפעל למען רפורמות במפגש הבא של הנציבות, אך הבהיר כי יפן לא תחכה לנצח לשינוי המיוחל בתקנות. "אנחנו חייבים להיות ריאליסטים - ולא נוכל להמשיך בתהליך הזה במשך עשר או עשרים שנה", אמר מורישיטה. "אם לא נצליח בכינוס באנקורג' להגיע לשלב הבא - נשקול את צעדנו הבאים". כאשר נשאל האם התכוון לכך שיפן תפרוש מהנציבות, אמר: "האופציה הזאת מונחת על השולחן מזה כמה שנים".

 

פעילי סביבה רבים טוענים כי תוכנית המחקר היפנית היא תירוץ שנועד לאפשר למדינה להמשיך בציד לוויתנים. עם זאת, יפן מתעקשת כי מדובר במחקר, שנועד לאמוד את גודלה של אוכלוסיית הלוויתנים ולחקור את הרגלי ההרבעה והאכילה של היונקים הימיים.

 

במהלך ימי הכינוס, אירעו באזורים שונים בדרום האוקיאנוס השקט עימותים בין ספינות ציד לוויתנים יפניות לבין פעילי סביבה. ספינות אלה מנצלות כאמור את התקנה המאפשרת ציד לוויתנים למטרות מחקר, וצדות כאלף לוויתנים בשנה. העימות האלים ביותר התרחש סמוך לאנטארקטיקה, בין פעילי ארגון השימור "סי שפרד" לבין ספינת הציד קייקו מארו - הפעילים התנגשו בכוונה בספינה היפנית, כך שהם גורמים נזק לשתי הספינות. הם איימו לתקוף בדרך דומה ספינה נוספת, אך חזרו בהם מהאיום מאוחר יותר.

 

"בכינוס לא הועלו כל רעיונות חדשים", הגיב ארגון השימור גרינפיס לטיוטה המסכמת. "ברור שצריך לערוך שינויים בנציבות כדי להפוך אותה למודרנית יותר ושקופה יותר, וכדי למצוא דרכים חדשות להגן על הלוויתנים. מוטלת על המדינות המתנגדות לציד חובה מוסרית ליטול יוזמה ולהפוך את הנציבות לגוף שעובד למען הלוויתנים - ולא למען אלה שצדים אותם", לשון ההודעה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לוויתן לחופי אוקינאווה, השבוע
צילום: רויטרס
ההתנגשות בין שתי הספינות לחופי אנטארקטיקה
צילום: איי פי
מומלצים