שתף קטע נבחר

גרינספאן מזהיר מפני מיתון בארה"ב בסוף השנה

יו"ר הפד לשעבר אומר כי אינו שולל את האפשרות למיתון בהמשך השנה, לנוכח התרבות הסימנים לכך שהמחזור הכלכלי הנוכחי מתקרב לסיום

יו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, אלן גרינספאן, אומר כי הכלכלה האמריקנית עלולה להתדרדר למיתון לקראת סוף 2007.

 

לדבריו, כלכלת ארה"ב נמצאת במגמת התרחבות מאז 2001, וקיימים סימנים כי המחזור הכלכלי הנוכחי מתקרב לסיום. "כשאתה מתרחק כל כך ממיתון, נבנים התנאים למיתון הבא, ואנחנו מתחילים לראות את הסימן הזה", אמר אתמול גרינספאן למשתתפי ועידת עסקים בהונג-קונג. "למשל, בארה"ב, שולי הרווח התחילו להתייצב, וזהו סימן מוקדם לכך שאנו נמצאים בשלב מתקדם של מחזור".

 

"למרות שקיימת אפשרות שיהיה לנו מיתון בחודשים האחרונים של 2007, רוב החזאים לא מבצעים את ההערכה הזאת, וצופים המשך צמיחה לתוך 2008, אם כי עם האטה מסויימת", אמר גרינספאן. לדבריו, למרות שתחזית לטווח כל כך רחוק היא אינה מבוססת, הוא לא יכול לשלול את האפשרות למיתון בהמשך השנה.

 

כלכלת ארה"ב צמחה בקצב מפתיע של 3.5% ברבעון הרביעי של 2005, לעומת 2% ברבעון השלישי. סקר שפרסם אתמול האיגוד הלאומי לכלכלת עסקים הראה כי המומחים צופים צמיחה של 2.7% ב-2007, קצב הצמיחה הנמוך ביותר מאז 2002.

 

הגירעון התקציבי עדיין מסוכן

גרינספאן אמר עוד כי הגירעון התקציבי האמריקני, שירד ב-2006 ל-247.7 מיליארד דולר – הרמה הנמוכה ביותר בארבע שנים, עדיין מהווה סיכון. לדבריו, "הגירעון התקציבי האמריקני הוא שיקול משמעותי לכל מי שמנסה להעריך את העתיד הקרוב של הכלכלה האמריקנית והעולם כולו".

 

במהלך כהונתו של גרינספאן כיו"ר הפד, שנמשכה 18 שנים, נקלעה ארה"ב לשתי תקופות מיתון. הראשונה בין השנים 1991-1990, עם הזינוק במחירי הנפט לאחר פלישת עיראק לכוויית. השנייה - ב-2001, בעקבות הירידה החדה במחירי המניות. שתי תקופות המיתון היו קצרות, ונמשכו כשמונה חודשים כל אחת. לצורך ההשוואה, ב-18 השנים שקדמו לכהונתו של גרינספאן סבלה ארה"ב מארבע תקופות מיתון חמורות. 

 

במשך כהונתו רשמה ארה"ב את תקופת ההתרחבות הכלכלית הרצופה והארוכה ביותר בהיסטוריה שלה - עשור של צמיחה ללא הפרעות, ממרץ 1991 ועד מרץ 2001.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גרינספאן: צפוי מיתון
צילום: איי פי
מומלצים