שתף קטע נבחר

רוצה לשרת בפריז? עבור קודם באפריקה

מנכ"ל משרד החוץ הציג היום רפורמה מקיפה בתחום משאבי האנוש במשרד: רק בוגרי קורס צוערים יוכלו להשתבץ בשירות ולצאת לשליחות בחו"ל. מי שמעוניין לשרת במקום נחשק יצטרך לבלות תחילה במדינה קשה ומרוחקת. ועוד ברפורמה: תמריצים למשרתים במדינות הקשות

רק אנשים שסיימו בהצלחה את קורס הצוערים של משרד החוץ יוכלו להשתבץ בשירות החוץ מטעם המשרד ולצאת לשליחויות בחו"ל - כך עולה מתוכנית לשינויים בתחום משאבי האנוש במשרד החוץ שהציג היום (ב') מנכ"ל המשרד, אהרון אברמוביץ', לוועד העובדים. הוראה זו לא תחול על משרות אמון ומינויים פוליטיים. בין השינויים הנוספים שהוצגו - שרת החוץ תשב רק בוועדות מינויים לראשי נציגויות ויוענק תמריץ לשגרירים המוצבים במדינות אשר השירות בהן קשה במיוחד.

 

בשנים האחרונות ניצב משרד החוץ בפני משבר ארגוני נרחב. כך למשל נוצר מצב של ריבוי עובדים המתמודדים על משרות בכירות מול מחסור חמור בעובדים בתחילת דרכם. יותר ממאה עובדים שובצו במשרות זמניות או ישבו בביתם תוך שהם מקבלים שכר מהמדינה, ועובדים אחרים כיהנו זמן רב מדי בתפקידיהם. מבקר המדינה התייחס לחלק מהבעיות בדו"ח שפירסם ביוני 2006.

 

כדי לתקן את המצב הוקמו במשרד החוץ כמה ועדות שבהן היו חברים עובדי המשרד. הוועדות המליצו לייעל את סוגיית המינויים במשרד ונקבע ששרת החוץ תשב רק בראשות הוועדה למינוי ראשי נציגויות ולא תשתתף בוועדות מינויים ודרגים אחרות כפי שהיה נהוג בעבר. המלצה נוספת של הוועדות היא קידום עובדים מצטיינים וכן קיום ועדות הערכה לעובדים.

 

"אנחנו רוצים לפעול ביושר והגינות מול העובדים ולידע אותם אם הם מיועדים לתפקידי ניהול או לא, כדי להתאים את מערכת הציפיות של העובדים לדרך שבה המשרד מעריך אותם", אמר אברמוביץ' ל-ynet.

 

כדי לשפר את שירוץ החוץ הוחלט לתת גם תמריץ כספי למשרתים במדינות קשות לשירות. בנוסף, חלק מהתפקידים הנחשקים ביותר - לדוגמה, שירות בפריז או לונדון - יחייבו שירות מוקדם במדינה "קשת-שירות" שאינה מבוקשת על ידי עובדי המשרד, כמו אחדות ממדינות אפריקה. כדי למנוע את המצב שבו עובדים רבים אינם משובצים לתפקידים, הוחלט על מינוי יזום של עובדים לתפקידים אם לא יימצא להם תפקיד שבו הם חפצים במשך שלושה חודשים.

 

במשרד החוץ רואים חשיבות גם בפתיחת קורסי צוערים באופן תכוף יותר, והשאיפה היא שההקורס יתקיים אחת לשנה. הוחלט כי עובדי משרד שלא עברו קורס צוערים יוכלו לשמש בתפקידים מנהלתיים בלבד.

 

"זו בעצם תוכנית הבראה למשרד החוץ", סיכם אברמוביץ'. "התהליך כולו יעשה בהידברות מלאה עם העובדים. אני מקווה שהוועד יענה לתוכנית בחיוב. אנחנו רוצים לטפל בבעיות ובכשלים ולמצב את הנושא במקום טוב יותר - הן בתחום המדיני הן בתחום הניהול הפנימי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משנים ומשפרים. לבני ואברמוביץ'
צילום: חיים צח
מומלצים