שתף קטע נבחר

מוחמד בסיוני בודק את פרשת "הרג השבויים"

כלי התקשורת במצרים וחברי הפרלמנט בקהיר ממשיכים לעוט כמוצאי שלל רב על פרשת הסרט ממנו הובן כי חיילי סיירת שקד הרגו חיילים מצרים לא חמושים בתום מלחמת ששת הימים. בראש הוועדה הפרלמנטרית שמונתה כדי לדון בנושא עומד מי שהיה שגריר מצרים בישראל, מוחמד בסיוני. הוועדה פירסמה הודעה שלפיה "הפעולה הנפשעת שהעזה ישראל לבצע מבטאת את הלך המחשבה הצבאי רווי הדם שלה"

כלי התקשורת במצרים ממשיכים ללבות היום (ד') את האש סביב סוגיית הסרט "רוח שקד". חרף הפגישה שקיימו אתמול בבריסל שרת החוץ, ציפי לבני, ועמיתה המצרי, אחמד אבו אל-רייט, הרוחות לא נרגעו.

 

העיתונים המצרים מדווחים הבוקר בהרחבה כי אבו אל-רייט דרש מלבני "לחקור במהירות וברצינות את הרג השבויים ולמסור למצרים את תוצאות החקירה". בנוסף דורשים המצרים עותק מסרט התעודה בתרגום לאנגלית או ערבית".

 

העיתון הממסדי המצרי "אל-אהראם" דיווח כי מדובר ב"פגישה סוערת" וכי שר החוץ המצרי אמר לעמיתתו מישראל: "ישנו זעם עממי גובר במצרים בשל הפשע הנתעב הזה ועל ישראל להתייחס לנושא ברצינות, שאם לא כן מצרים תפעל במישור האזורי והבינלאומי".

 

פרט לכך עסקו העיתונים הגדולים במצרים בישיבה סוערת שקיים אתמול הפרלמנט המצרי. יו"ר הבית העליון של הפרלמנט, ספוות א-שריף - מי שהיה עד לאחרונה שר ההסברה של מצרים - אמר, כי "הרג השבויים המצרים הוא פשע מלחמה טרוריסטי שלא חל עליו חוק התיישנות. אין מנוס ממהלך מצרי ברמה העולמית כדי לחשוף את פשעי המלחמה הישראלים וכדי לרדוף את מבצעיהם".

 

גם השר לענייני חקיקה ופרלמנט, ד"ר מופיד שיהאב, אמר כי "מה שקרה הוא פשע נתעב והפרה ישראלית ברורה של האמנות הבינלאומיות. הממשלה לא תתרשל ותנקום את נקמתם של השהידים החפים מפשע ותגן על העם במצרים".

 

"בחינה מחדש של ההסכמים שנחתמו עם ישראל"

העיתונות המצרית דיווחה כי "חברי מועצת העם וכל האיגודים המקצועיים גינו את הפשע הישראלי הנתעב". ואולם בהחלט ייתכן כי אין מדובר בסוף פסוק. בהודעה שפירסמה הוועדה לעניינים ערביים, ליחסי חוץ ולזכויות אדם במועצת העם נאמר כי "הדבר מחייב בחינה מחדש של ההסכמים שנחתמו עם ישראל. נשמותיהם של השהידים לא ינוחו ולא יירגעו אלא באמצעות חקירה צודקת של המרצחים. המסכות הוסרו ונחשף פרצופו המכוער של הממסד הצבאי הישראלי".

 

הוועדה הפרלמנטרית המשותפת שדנה בהרג השבויים לכאורה אף איימה כי תדרוש מהפרלמנט המצרי לבחון מחדש את כל הקשרים הכלכליים וההסכמים שנחתמו עם ישראל, אם ישראל לא תכבד את החוק הבינלאומי ותשפוט את מבצעי הפשע.

 

בתום הישיבה הסוערת שקיימו אתמול חברי הוועדה הם קראו לממשלת ישראל "להוכיח רצון טוב בהשכנת שלום. הממסד הצבאי הישראלי מבצע טרור של מדינה בצורה המכוערת ביותר וכתב את אחד מהדפים השחורים ביותר בהיסטוריה שעלו על כל מעשי הטבח שביצע בעשורים האחרונים נגד אזרחים וחיילים".

 

בהודעת הסיכום נקראה ישראל לשלוח את כל ממצאיה לממשלה המצרית וכן נקרא משרד החוץ המצרי להשיג את כל העדויות ולהגישן למועצה לביטחון לאומי לקראת הקמת בית דין לשפיטת מבצעי הפשע. הוועדה אף קראה לפרלמנטים בעולם ולארגוני זכויות האדם לפעול במהירות כדי שמבצעי הטבח יזכו לעונש צודק על פשעיהם. "הודאתו של בן-אליעזר בביצוע הטבח בשבויים המצרים חסרי הנשק וקבורתם בחולות סיני נחשבת פרק חדש בשרשרת הטרור הישראלי אשר מתבסס על ייסוד המדינה הגזענית הישראלית".

 

"טרוריסט הרחוק מהכבוד הצבאי"

הוועדה שבראשה עומד שגריר מצרים בישראל לשעבר, מוחמד בסיוני, הדגישה כי "הפעולה הנפשעת שהעזה ישראל לבצע מבטאת את הלך המחשבה הצבאי רווי הדם של הממשלה הישראלית, וכן את זה שביצע אותה – בנימין בן-אליעזר, שהיה מפקד יחידת הרג השבויים במלחמת 1967 וביצע פעולה נפשעת, שאין מבצע אותה אלא טרוריסט הרחוק מהכבוד הצבאי". הוועדה דרשה לנקוט מהלך מצרי אזורי ובינלאומי נרחב כדי "לרדוף את הרוצחים ולהעמידם לדין".

 

כל האמירות הללו מצטרפות לטון חמור במיוחד שמשמיע הפרלמנט המצרי בימים האחרונים. בראשית השבוע נשמעו קריאות של חברי פרלמנט להתיר את דמו של שגריר ישראל בקהיר, שלום כהן. "יש לשחוט את השגריר הישראלי על מדרגות הפרלמנט", קראו צירים בפרלמנט המצרי. לגבי התבטאות זאת דווקא לא נשמעה התייחסות של ממש מצד אישים מצרים בכירים, וניתן לחשוש כי דווקא על רקע תקריות שבהן נרצחו שני שליחים דיפלומטים ישראלים בקהיר (ב-1987 וב-1989) מישהו עוד עלול לאמץ את הקריאות הללו ולהוציאן מהכוח אל הפועל.

 

הטון החמור שנשמע בפרלמנט בא על רקע העובדה שמאז הבחירות האחרונות במצרים בספטמבר 2005, חמישית מחברי הפרלמנט הם צירים מטעם מפלגת האחים המוסלמים. טון דיבורם התקיף כלפי ישראל מאלץ גם את האחרים ליישר קו, ולעתים קורה שאפילו חברי פרלמנט מטעם מפלגת השלטון - שבראשה עומד הנשיא חוסני מובארק - הולמים אף הם בישראל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכיר את ישראל. בסיוני
צילום: AP
צילום: שחר עזרן
לבני ואל-רייט, ארכיון
צילום: שחר עזרן
שבויים מצרים במלחמת ששת הימים
צילום: לע"מ
מומלצים