שתף קטע נבחר

מת הפילוסוף הצרפתי ז'אן בודריאר

הפילוסוף והסוציולוג הפוסט מודרניסטי שנודע בשל סגנונו הפרובוקטיבי, הלך לעולמו ביום שלישי. היה בן 77 במותו

ז'אן בודריאר, מגדולי הוגי הדעות בצרפת של המאה ה-20, הלך לעולמו השבוע (ג') בפריז ממחלה, כך ציטט אתמול עיתון הליברסיון את דובר הוצאת הספרים Galilee בה פרסם את כתביו. בודריאר, פילוסוף וסוציולוג שזכה להכרה ולהערצה בינלאומית, זוהה עם הזרם הפוסט מודרניסטי למרות שסרב להשתייך לאסכולה כזו או אחרת. בודריאר, פרדוקסלי ופרובוקטיבי, זכה למעמד של אייקון בקרב האינטליגנציה הצרפתית ודבר מותו עיטר את שערי עיתוני צרפת וזכה להרחבה בכלל אמצעי התקשורת.

 

כמבקר רדיקלי של התקשורת, טען בודריאר כי מדיות ההמונים והחברה הצרכנית המודרנית בנו מבנה מורכב של סמלים וחוויות מלאכותיות עד כדי כך שהפכו את המציאות לבלתי נתפסת. סגנון הכתיבה שלו עמוס, מרומז ומפולפל בביטויים כמו "היפר-מציאות" ו"הדמייה" ואופייני לעולם הייחודי של תרבות התיאוריה הצרפתית. עבודות שפרסם בשנות ה-70' ועסקו בתיאוריות תרבות ובחברה צרכנית, זוכות גם היום להערכה רבה בקרב קוראים, קולגות ומבקרים. עבודותיו המאוחרות, עם זאת, זכו ללא מעט ביקורת ובכללן "אמריקה" - יומן מסע שמבקש לחשוף את הבנליות מאחורי התרבות האמריקנית או מאמרים על אירועי ה-11 בספטמבר 2001 שהציגו, כך על פי העיתונות האמריקנית, חוסר אמפתיה כלפי הקורבנות.

 

בודריאר נולד ב-20 ביולי 1929. משנת 1966 לימד בחוג לסוציולוגיה באוניברסיטת נאנטר. בשנת 1968 ראה אור ספרו הראשון "מערכת האובייקטים". שנתיים מאוחר יותר פרסם את הספר "חברת הצריכה". במבט נוקב על החיים ועל החברה בה חי נהג בודריאר לשים ללעג את היומרה של השמאל לשנות את החיים. הפילוסופיה שלו, שהתבססה על ביקורתיות המחשבה המדעית המסורתית, נשענה על קונספט הווירטואליות של העולם כפי שהוא נראה על פניו.

 

במהלך הקריירה הארוכה שלו פרסם בודריאר כחמישים ספרים, מאסות ואסופות מאמרים בהם "סימולציה וסימולקרה" (הקיבוץ המאוחד), "רוח הטרור" (רסלינג), "אמריקה" (בבל) והמסה "החיים על מפה מדומיינת" שפורסמה באתר "האייל הקורא". בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר פרסם בודריאר בעיתון "לה מונד" הצרפתי את המסה "רוח הטרור" שמתייחס ל"הגיון" של הטרור. "למה שאני כותב יש פחות ופחות סיכוי להיות מובן. אך זוהי הבעיה שלי. ההגיון שלי מאתגר", כתב והמשיך: "הפחדנות האינטלקטואלית הפכה לדיסציפלינה האולימפית האמיתית של זמננו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בודריאר. אייקון בקרב האינטליגנציה
צילום: איי אף פי
לאתר ההטבות
מומלצים