שתף קטע נבחר

ליל הסדר בקאבול, המצות מניו-יורק

גם השנה: ליל הסדר בקאבול בהשתתפות יהודי אחד. בכל שנה באביב זבולון סימנטוב, היהודי האחרון שנותר באפגניסטן, מקבל משלוח מיוחד מניו-יורק לכבוד חג הפסח. סימנטוב משתמש במצות, שמן זית ובמיץ ענבים שנשלחים אליו מחברי קהילת היהודים יוצאי אפגניסטן בניו-יורק, כדי לערוך את ה"סדר" כהלכתו עד כמה שניתן. 

 

ג'ק אברהם, נשיא קהילת "אנשי שלום", המפעילה את בית הכנסת היהודי האפגני היחיד בארצות הברית, מספר כי התחיל לשלוח את חבילות הפסח המיוחדות לפני ארבע שנים, לאחר ששמע כי לסימנטוב אין מצות לחג. אברהם מסביר כי החבילות נשלחות "כדי לשמר את נוכחותנו במדינה שבה היינו בעבר למעלה מאלף שנים".

 

המצרכים בחבילה נרכשו בחנות מזון כשרה ברובע קווינס בניו-יורק ואברהם מקווה שהחבילה תגיע בזמן לליל הסדר. משקלה של החבילה שעושה כעת את הדרך לקאבול, בירת אפגניסטן, הוא כ-60 ק"ג ועלות המשלוח הגיעה לכ-650 דולרים.

 

עד אמצע המאה הקודמת חיו באפגניסטן כעשרת אלפים יהודים, אך כמעט כולם נמלטו בשל רדיפות על רקע דתי. כאשר הופל משטר הטאליבן בשנת 2001 חיו בקאבול סימנטוב ויהודי נוסף, יצחק לוי, שהלך לעולמו בשנת 2005. בכך – הפך סימנטוב ליהודי האחרון במדינה.

 

אברהם סיפר כי בעבר אף סייע לסימנטוב במימון השיפוץ שנערך בבית הכנסת בקאבול. זאת לאחר שראה בסרט וידאו את מצבו הירוד של המקום: מרצפות שבורות, חלונות מוגפים וקירות שחורים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
המצות בדרך
צילום: סי די בנק
מומלצים