שתף קטע נבחר

הצו בוטל: לישראלים מותר להסיע פלסטינים

אלוף פיקוד מרכז, יאיר נווה, הוציא בנובמבר 2006 הוראה לפיה אסור לישראלים להסיע פלסטינים ללא אישור מיוחד לכך. ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ כדי שיבטל את "צו האפרטהייד" אך עוד טרם הדיון הודיע נווה כי הוא מבטל את ההוראה

ניצחון לתנועת "יש דין": אלוף פיקוד מרכז, יאיר נווה, הודיע היום (א') כי הוא מבטל את הצו שאסר הסעת פלסטינים על ידי ישראלים ללא אישור מיוחד. נווה נתן את ההוראה בנושא בחודש נובמבר 2006, אך זמן קצר לאחר מכן הגישה תנועת "יש דין" עתירה לבג"ץ נגדה, והאלוף הקפיא את הצו בתחילת השנה - יומיים לפני שנכנס לתוקפו. כעת הוא הודיע על ביטולו, עוד טרם הדיון בבג"ץ על העניין.

 

מלבד "יש דין" לקחו חלק במאבק גם האגודה לזכויות האזרח בישראל, הועד הציבורי נגד עינויים בישראל, המוקד להגנת הפרט,רופאים לזכויות אדם ובמקום וארגוני "גישה" ו"מחסום ווטש".

 

 

לאחר הקפאת הצו אמר היועץ המשפטי של "יש דין", מיכאל ספרד, כי "רק העמידה האיתנה כחומה בצורה של ארגוני זכויות האדם הישראלים שסירבו בתוקף לשתף פעולה עם הצו וניהלו מערכה נגדו, הצילה אותנו לפי שעה מצלילה לתהום מוסרית. הוכח שמפקדי צה"ל אינם יודעים לעשות שימוש מרוסן בכוח הרב שהופקד בידיהם ושנדרש פיקוח מדיני ומשפטי הדוק על התנהלותם".

 

מלכתחילה נועד הצו להילחם בתופעת השוהים הבלתי חוקיים (שב"חים), שמוסעים בכלי רכב ישראלים ועלולים לשמש כמחבלים, כפי שקרה בעבר במספר מקרים. במסגרת ההוראה נקבע כי מי שאינו מחזיק אישור שהייה בישראל, לא יוכל לנוע ברכב אזרחי בעל לוחות רישוי צהובות. כמו כן הכניסה לשטחים לבעלי לוחות רישוי צהובות תהיה באישור בלבד, מלבד לאירגונים בינלאומיים ובעלי תפקידים שלא יצטרכו להצטייד באישור.

 

בשנים האחרונות אירעו מספר פיגועים בלב המדינה בעקבות הסעות של פלסטינים שוהים בלתי חוקיים, באמצעות כלי רכב ישראליים. כך למשל, לפיגוע שהתרחש במאי 2001 בקניון בנתניה בו נהרגו חמישה ישראלים, הוסע המחבל המתאבד למקום על ידי תושב טייבה. גם בשנת 2002 התרחש פיגוע במדרחוב נווה שאנן הודות להסעתו של מחבל מתאבד על ידי נהג מונית תושב יפו. בדצמבר 2003 נהרגו ארבעה ישראלים בפיגוע שביצע איש החזית העממית משכם במחלף גהה. חקירת מערכת הביטחון הביאה למעצרו של תושב אורנית, שהודה שהסיע את המחבל.

 

בצה"ל דיווחו על מקרים רבים בהם מופעל לחץ על נהגים מהמגזר הערבי להסיע שב"חים, בתמורה לסכומי כסף גבוהים. בתי המשפט החמירו את הענישה על נהגים שהיו מעורבים בהסעתם של שוהים בלתי חוקיים בעבר, אולם במערכת הביטחון עדיין ראו בנושא פרצה מסוכנת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האלוף נווה. הצו שב
צילום: דודי ועקנין
צילום: אלכס קולומויסקי
עו"ד ספרד. עמידה איתנה
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים