שתף קטע נבחר

"פעולות הח"כים הערבים מסכנות את המדינה"

פרשת בשארה עוררה שוב את נושא נאמנותם של חברי הכנסת הערבים למדינה. ח"כ נתניהו אמר: "אם בשארה יסתלק מהזירה הפוליטית - הדבר יועיל לכולם". ח"כ אורלב: "ההתרסות של חלק מחברי הכנסת הערבים מעודדות מאבק מזוין בישראל". לעומת זאת אמר ח"כ ברכה: "הימין משתעשע בהצבת סימן שאלה סביב קיומנו במולדתנו". במקביל, דיווח "כול אל ערב" שבשארה ביקש מקלט מדיני בקטאר

פרשת עזמי בשארה הפכה לנושא החם במערכת הפוליטית בישראל. התהיות הרבות סביב הפרשה, אשר העלתה סימני שאלה גדולים, העסיקה גם היום (ג') את חברי הכנסת והעלתה מחדש את סוגיית נאמנותם של חברי הכנסת הערבים למדינת ישראל. יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, התייחס לנושא באירועי המימונה בנשר. "עזמי בשארה עירער את הריקמה העדינה בין יהודים לערבים במדינת ישראל. אם אכן הוא יסתלק מהזירה הפוליטית זה רק יועיל לכולם".

 

הפרשה הנוכחית החלה לאחר שביום ראשון דווח באתר האינטרנט של העיתון הערבי-ישראלי א-סינארה כי ח"כ בשארה יצא מישראל ויעזוב את הכנסת. בתגובה לפרסומים אמר ח"כ זבולון אורלב (האיחוד הלאומי-מפד"ל): "מי שיהסס ויגמגם נוכח תופעה מעצימה זו ימצא את עצמו די בקרוב ניצב מול מרד ערבי אלים שיסחוף את מירב הציבור הערבי. פרשת בשארה מעלה לסדר היום שוב את שאלת נאמנותם של נבחרי הציבור הערבים למדינת ישראל כמדינה יהודית. אין מדובר בשאלה תיאורטית או אקדמית, אלא בשאלה הנוגעת במישרין ליכולת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".

 

ח"כ אורלב הוסיף עוד כי "ההתרסות של חלק מחברי הכנסת הערבים, כמו נסיעתו של בשארה לסוריה וללבנון ופגישתו עם נשיא סוריה בשאר אסד, כמו גם פגישת ח"כים ערבים עם ראשי החמאס - אינם בגדר חופש דיבור, אלא עידוד מפורש למאבק מזוין בישראל ועידוד הטרור כנגד אזרחיה".

 

אורלב אומר עוד כי עובדה שלא מוצה הדין עם הח"כים הערבים נוכח מעשים אלה מלמדת כי הם מנצלים עד תום את "הריפיון, אוזלת היד וההססנות של הכנסת, הפרקליטות ובתי המשפט", כהגדרתו. אורלב טוען שלא מדובר בחתרנות חשאית, "אלא בפעולות גלויות, המהוות סכנה ממשית למדינת ישראל כמדינה יהודית".

 

הבוקר הגיש ח"כ אורלב הצעת חוק המציעה לשלול באופן אוטומטי ממי שביקר במדינת אויב את הזכות להתמודד בבחירות לכנסת. במקביל, החליטו מספר חברי כנסת להגיש הצעת חוק אשר יחייבו חברי כנסת להצהיר אמונים למדינת ישראל. הצעות חוק דומות הוגשו בעבר - אך נדחו.

 

לעמדתו של ח"כ אורלב מצטרף גם חבר סיעתו, ח"כ צבי הנדל: "אין לי ספק שהמנהיגות הערבית בארץ, שחלקה נמצאת בכנסת, משתפת פעולה עם האויב בצורה הרבה יותר קיצונית מהציבור הערבי ישראלי, שרובו רוצה לחיות כאזרח המדינה בצורה מסודרת ולהתפרנס בכבוד", אמר ח"כ הנדל. "חברי הכנסת מסיתים את הציבור הערבי. לכן אני לא מופתע מהדיווחים שבשארה עזב את הארץ. הטענה שלי היא לא אליהם, אלא אל עצמנו: אני מאשים את המנהיגות הישראלית היהודית בטירוף. איבדנו את העשתונות. איך הם לא מבינים שצריך לפעול נגד גיס חמישי? עד כמה אנחנו יכולים לעצום עיניים ולהתכסות בטענה שבדמוקרטיה הכל מותר".

 

במקביל, יוזם בימים אלה ח"כ גלעד ארדן (ליכוד) הצעת חוק שתאפשר לבית המשפט להרחיק מהכנסת חברי כנסת שאינם מכירים במדינת ישראל כמדינתו של העם היהודי. "מבחינתי ערביי ישראל צריכים לקבל את כל זכויותיהם באופן שוויוני ליהודים, אך ערבי ואפילו ח"כ שלא יכיר בכך שמדינת ישראל תהא לעולם מדינה יהודית וישלוט בה רוב יהודי - אינו יכול מבחינתי לשבת בבית המחוקקים כי הוא בעצם בפועל תומך בחיסול המדינה כפי שהיא", הסביר ארדן.

 

"מותחים את הדמוקרטיה עד הקצה"

ח"כ ישראל חסון (ישראל ביתנו) סגן ראש השב"כ בעבר, טוען שאין רדיפה פוליטית נגד חברי כנסת ערבים. "כל ניסיון לצייר את הפרשייה של בשארה כרדיפה פוליטית ולהאשים את השב"כ הוא ניסיון נלוז, פסול ושחוק. אני חושב שזה נעשה על ידי חבורה של אנשים, שלצערי חלקם הגדול הם נבחרי ציבור שרואים את עצמם כראש חץ לבדלנות ולקעקוע זהותה היהודית של מדינת ישראל ולא כגשר לגישור בין העמים ולחתירה לדו קיום". חסון אומר כי חברי הכנסת הערבים "מותחים את הדמוקרטיה עד לקצה גבול היכולת שלה ומנצלים אותה".

 

ומה אומרים במפלגות הערביות? יו"ר חד"ש, מוחמד ברכה, מתח ביקורת על דבריהם של חברי הכנסת מהימין. ברכה: "הימין אינו זקוק להצהרה כזאת או אחרת, משום שהוא עדיין משתעשע בהצבת סימן שאלה סביב קיומנו במולדתנו. לאורלב יש בעיה נוספת – הוא מוביל מפלגה מתפוררת ורוצה לחזור לסדר היום דרך השער המטונף של גזענות והסתה. עוד לא שמעתי שאורלב, הנדל והאחרים הפכו לסמכות משפטית. הם היו ונשארו פוליטיקאים קטנים שמייצרים הפחדה והגזמה כדי לקצור רווח פוליטי זול".

 

עוד אמר ח"כ ברכה כי הערבים בישראל פועלים על-פי חוקי המדינה. "האוכלוסייה הערבית חיה במולדתה. אנחנו אזרחי המדינה הכפופים לחוקיה ופועלים על פי החוקים האלה. אם יש חריגה מהעניין הזה, לא אורלב, לא הנדל ולא ארדן יפסקו בעניין, אלא ישנה מערכת שאמונה על כך. אני מודאג יותר ממה שדלף מפגישת ראש השב"כ יובל דיסקין עם ראש הממשלה, בה הוא הגדיר את האזרחים הערבים כאיום אסטרטגי. הצהרות ופרשיות חמורות, יהיו אשר יהיו, לא ירפו את ידינו ממאבק לגיטימי וחוקי למען זכויותינו הלאומיות והאזרחיות במדינת ישראל. איננו מצפים לשום חסד מהימין הקיצוני. זכויותינו נגזרות מהיותנו בניה של הארץ הזאת".



 

לעומת זאת בשמאל מפנים אצבע מאשימה כלפי שני הצדדים. יו"ר מרצ, ח"כ יוסי ביליין, אמר: "אנחנו יכולים לעשות לעצמנו נזק שלא ניתן לתיקון, אם ניסחף אחרי העליהום של הימין על המפלגות הערבית. אנחנו הולכים לחיות עם הציבור הערבי בישראל עוד המון דורות, ורק מטורף יכול להעמיק את הקרע. מאז אירועי אוקטובר 2000 הקרע לא אוחה, והימין מעמיק עוד ועוד את הקרע עם אמירותיו".

 

עם זאת, ביילין מציין כי "גם מנהיגי הציבור הערבי מחריפים את עמדותיהם ומובילים מהלך של התנתקות בנינו לבינם. התפקיד שלנו כיהודים שמאמינים בשיוויון הוא לעשות הכל כדי לצמצם את הפערים. פרשת בשארה מדאיגה אותי בעיקר לנוכח ההשלכות שעלולות לקרות, על העמקת הקרע בין הציבור היהודי לערבי".

 

האם בשארה ביקש מקלט בקטאר?

בתוך כך דיווח היום של העיתון הערבי - ישראלי "כול אל ערב" כי ייתכן שח"כ בשארה ביקש מקלט מדיני בקטאר. לפי הדיווח, בעת שהייתו של בשארה בקטאר לפני כשבועיים, במהלך שהייתו באמירות, הוא נפגש עם גורמים בכירים במקום. מקורות המקורבים לבל"ד העריכו באוזניי העיתון כי אפשר שבשארה הגיש בקשה לקבלת מקלט מדיני בקטאר. לא דווח מה עלה בגורל בקשה זו.

 

עוד דיווח העיתון כי אין בכוונתו של בשארה לשוב ארצה. דיווח זה עומד בסתירה להודעה המפורשת שפירסמה אתמול בל"ד, ולפיה בשארה התכוון לשוב ארצה, וזאת לאחר שהשלים את הפגישות שקבע לעצמו מבעוד מועד.

 

בתוך כך דיווח העיתון מפי מקורות המקורבים לבל"ד כי שני חברי הכנסת הנותרים של המפלגה, ג'מאל זחאלקה וואסל טהא נועדו בסוף החודש שעבר עם חבר הכנסת בשארה בירדן. הפגישה התקיימה באחד מהמלונות של הבירה הירדנית עמאן ובהם הם דנו בעתידו של ח"כ מבל"ד. לפי אותן המקורות התפטרותו של בשארה הפכה לכמעט ודאית. המקורות הוסיפו כי אשתו של בשארה וילדיו הצטרפו אליו בראשית חג הפסחא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו. בשארה עירער את הריקמה
צילום: דודי ועקנין
אורלב. הצעת חוק
צילום: גיל יוחנן
צילום: ניב קלדרון
הנדל. הם משתפים פעולה עם האויב
צילום: ניב קלדרון
חסון. אין רדיפה פוליטית
צילום: אלעד גרשגורן
צילום: ניב קלדרון
ח"כ ברכה. גזענות וטינופת
צילום: ניב קלדרון
צילום: ירון ברנר
ביילין. צריך לחיות ביחד
צילום: ירון ברנר
בשארה. בלב הפרשה
צילום: איי אף פי
מומלצים