שתף קטע נבחר

מוסדות תרבות מפסידים מאות אלפי שקלים בגלל שביתת המורים

בהבימה מדברים עד כה על אובדן הכנסה של כחצי מיליון שקל. גם בית ליסין, הקאמרי, להקת בת שבע, להקת המחול הקיבוצית והמוזיאונים ישלמו את מחיר ההשבתה של ארגון המורים העל תיכוני

העיצומים וההשבתה שנוקט ארגון המורים העל תיכוניים בשבועות האחרונים, הובילו לפגיעה קשה בהכנסותיהם של מוסדות תרבות רבים בישראל. על פי דיווחים שהגיעו ל-ynet מדובר באובדן הכנסות שהיקפו מגיע למאות אלפי שקלים. מאז פרוץ העיצומים, החליטה הנהלת איגוד המורים העל יסודיים כאקט של לחץ לבטל בין היתר את כלל הפעילות החוץ בית ספרית ובתוך כך מופעי תיאטרון, מחול, מוזיקה וביקורי תלמידים במוזיאונים ברחבי הארץ. במקרים מסוימים, כמו למשל בלהקת המחול הקיבוצית, מדובר בפגיעה שהיקפיה קטנים יחסית ונאמדים בעשרות אלפי שקלים בלבד. אולם במקרים אחרים, עלולים הביטולים להוביל את המוסדות לגירעונות.

 


אנטיגונה. חובת צפייה במסגרת מבחני הבגרות של תלמידי מגמות התיאטרון (צילום: ז'ראר אלון)

 

מנכ"לית תיאטרון הבימה, אודליה פרידמן, מצביעה על אובדן הכנסות של כחצי מיליון שקל. הבימה לדבריה יצאה במיוחד לקראת יום השואה בחידוש של ההצגה "אנה פרנק" שהוזמנה ל-15 מופעים בפני תלמידים. בגלל השביתה קיים התיאטרון חמישה מופעים בלבד. "רק ההפסדים על ההפקה הזו הם נזק מצטבר של 350 אלף שקל", היא אומרת ומציינת כי לצד ההצגות המוזמנות מתקבלים מאז פרוץ העיצומים וההשבתה ביטולים יומיומיים של עשרות כרטיסים להצגות הערב של התיאטרון. "עד עכשיו בוטלו 400 כרטיסי ערב מהיום להיום למחזמר 'שלמה המלך ושלמי הסנדלר' בלבד. שלא לדבר על ההזמנות של 'אנטיגונה' שבוטלו. זה הפסד של יותר ממאה אלף שקל".

 

יש לציין כי "אנטיגונה", הפקה משותפת של תיאטרון הבימה והקאמרי, היא חלק מלימודי הבגרות של מגמות התיאטרון בישראל. ביטול המופעים רגע לפני מבחני הבגרות יפגע גם בתלמידים, מציינים בשני התיאטרונים. בתיאטרון הבימה כמו בשאר התיאטרונים מתכוונים לפנות לייעוץ משפטי ושוקלים בקשה לדיון ציבורי פתוח על השפעת השביתה בוועדת החינוך של הכנסת. "רק עכשיו הבנו את גודל המכה וזו מכה קשה" אומרת פרידמן. אז נכון שתרבות אינה נתפשת כחיים או מוות, אבל לא ייתכן שאנחנו נספוג את ההפסדים האלה ושמוסדות תרבות יקרסו בגלל שבארגון המורים לא עומדים בהתחייבויות".

 


להקת בת שבע. השבתה עד לסוף שנת הלמודים תגרור אובדן הכנסה בהיקף מאה אלף שקל (צילום: גדי דגון)

 

בעקבות החלטת בית הדין הארצי לעבודה אמש לאפשר את שביתת המורים העל יסודיים חוששים במוסדות התרבות מפגיעה אנושה. "בכל בוקר אנחנו מתעוררים למלחמה חדשה. בקיץ שעבר ספגו המוסדות אובדן הכנסות במיליוני שקלים שאף אחד לא החזיר לנו, היום זה השביתה של ארגון המורים ומחר מי יודע מה יהיה?", אמרו ל-ynet מנהלי מוסדות שונים.

 

ביטול מופעים של להקת המחול הקיבוצית בתיכונים ברחבי הארץ גרר לדברי מנהלת השיווק של הלהקה, אפרת בן זאב, להפסדים של כשלושים אלף שקל. לדבריה במהלך השבוע האחרון בוטלו שני מופעים של "אקשן U" שאמורים היו לארח 600 תלמידים וביטול נוסף רשמו 270 תלמידים לצפייה במופע "זיכרון דברים" שמהדהד זכרונות של הדור השני לשואה. גם להקת בת שבע ספגה עד כה אובדן הכנסות בהיקף של 25 אלף שקל ומנכ"לית הלהקה, נעמי פורטיס, מתריעה כי המשך השביתה תוביל להפסד של כמאה אלף שקל. "לא פשוט לנהל בארץ הזו מוסדות תרבות", אמרה פורטיס, "כל יום מזמן לנו אתגרים חדשים".

 


ביטול ההצגות "תפוחים מהמדבר" ו"החולה ההודי" הוביל לאובדן הכנסות בהיקף 150 אלף שקל (צילום: יוסי צבקר)

 

מנכ"לית תיאטרון בית ליסין, ציפי פינס, מדברת על אובדן הכנסות בהיקף של 150 אלף שקל. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את המכה הזו. אנחנו מוכים וחבוטים מהמלחמה שהותירה אותנו בהפסדים של 1.5 מיליון שקל שהוביל לגרעון בפעם הראשונה בתולדות בית ליסין תחת ניהולי. פשוט לא נוכל לעמוד בזה". לדברי פינס עד כה בוטלו כ-3,000 כרטיסי תלמידים להצגות "החולה ההודי" ו"תפוחים מן המדבר".

 

ראש המחלקה החינוכית בתיאטרון הקאמרי, הדס יעקבי, מסרה כי בין ההצגות שבוטלו הפקות הדגל "המלט" ו"אנטיגונה" שנמכרו כהצגות סגורות לתלמידים. "גם בהצגות הערב יש מאות ביטולים. אני מעריכה את הנזק, נכון להיום, בסכום של יותר ממאה אלף שקל. אם השביתה תמשך, הסכום יגדל". לדברי יעקבי פניות של בתי הספר שהזמינו את ההצגות לארגון המורים וניסו לשכנע את ארגון המורים העל תיכוני לאפשר צפייה לתלמידי מגמות התיאטרון עליהם מוטלת חובת הצפייה בהפקות, נענתה בשלילה.

 


להקת המחול הקיבוצית. אובדן הכנסות של עשרות אלפי שקלים (צילום: גדי דגון)

 

את דברי יעקבי מחזק רכז חברתי של אחד מבתי הספר במרכז הארץ שאמר ל-ynet: "ידינו כבולות. אנחנו מצויים במצוקה אדירה. נאסר עלינו לקיים פעילות חוץ בית ספרית על ידי ארגון המורים. אנחנו חברים בארגון המורים ובסופו של דבר זהו מקור הפרנסה שלנו, עם כל הצער שבדבר, אנחנו חייבים לנהוג על פי הוראותיהם".

 

במוסדות התרבות דנים בימים אלה בסוגיה המשפטית שנוגעת לשאלה מי ישלם על הנזק והאם יש בכלל עילה להגשת תביעה ייצוגית. "זה נכון שבתי הספר הזמינו את הפעילות אבל אין לנו את הסמכות לשלם מכספי הורים על אירועים שלא התקיימו. תפנו למי שהורה לבטל את הפעילות, כלומר לרן ארז ולארגון המורים", עונה רכז התרבות הנבוך לשאלה המתבקשת.

 

פניות חוזרות ונשנות של ynet לארגון המורים לא זכו לתגובה. נפגעים נוספים, אם כי בהיקפים צנועים, הם המוזיאונים שמארחים מדי יום מאות תלמידים. במוזיאון תל אביב אומרים שקשה לאמוד את היקפי ההפסדים אך מדובר באלפי שקלים בשבוע. את התערוכה של רותקו, אירוע חד פעמי שספק אם יחזור על עצמו בשנים הקרובות, תלמידי בתי הספר התיכוניים בישראל כבר לא יזכו לראות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנה פרנק. שליש מההצגות שתוכננו לאירועי יום השואה בוטלו
עטיפת הספר
לאתר ההטבות
מומלצים