שתף קטע נבחר

אסטוניה: האנדרטה תוקם מחדש - לפייס את המפגינים

הסרת האנדרטה לזכר חיילי הצבא האדום עוררה גל מהומות אלימות בטאלין וברחבי המדינה הבאלטית. כדי למנוע את המשך ההפגנות הודיעה הממשלה כי תזרז את התוכניות ותציב את האנדרטה מחדש בבית עלמין צבאי תוך ימים ספורים - עוד לפני יום השנה לניצחון על הנאצים ב-9 במאי

אסטוניה הודיעה כי תציב מחדש בהקדם את האנדרטה לזכר קורבנות הצבא האדום, לאחר שהסרתה ביום שישי עוררה גל מהומות במהלכן נהרג אדם אחד, מאות נפצעו וכאלף נעצרו, מתוכם כ-50 נותרו במעצר. הממשלה הודיעה כי ההכנות להצבת האנדרטה מחדש כבר החלו.

 

האנדרטה, בגובה 2 מטר לערך, מציגה דמות ברונזה של חייל הצבא האדום הרוסי ובסמוך לה קבורים חיילים רוסים שנפלו בקרבות עם הנאצים. היא ממוקמת בכיכר במרכז הבירה טאלין והממשלה החליטה להעתיק אותה לבית עלמין בפאתי העיר כדי למנוע הפגנות במקום ביום השנה לניצחון על הנאצים ב-9 במאי. מתנגדיה של האנדרטה טענו כי היא מסמלת את הכיבוש הסובייטי של אסטוניה ואילו תומכיה רואים בה כמקום קדוש וטוענים כי הוקמה לזכר החיילים הרוסים הגיבורים ששיחררו את אסטוניה מעול הכיבוש הנאצי.

 

התוכנית המקורית הייתה להציב את האנדרטה בבית עלמין צבאי בסוף החודש אולם הממשלה החליטה כי תמהר ותציב מחדש את האנדרטה בבית העלמין עוד לפני 9 במאי, בצעד שנועד לפייס את המפגינים ולהרגיע את הרוחות. "אני מקווה שנציב את האנדרטה עד 8 במאי", הודיע שר ההגנה של אסטוניה, יאק אביקסו במסיבת עיתונאים. "הפסל במצב טוב והוא שמור במקום חשאי".


המהומות באסטוניה (צילום: איי.פי)

 

כרבע מ-1.3 מיליון אזרחי אסטוניה הם רוסים, ויוזמת הממשלה להעביר אותה ואת גופות החיילים הרוסים הקבורים בסמוך לה לבית העלמין הצבאי מחוץ לעיר עוררו זעם רב. הממשלה טענה כי בית העלמין הוא מקום ראוי יותר עבור הקברים אך אלפי בני אדם פתחו בהפגנות שגלשו לאלימות מיד לאחר שהרשויות הסירו את האנדרטה ממקומה ביום חמישי.

 

המפגינים, שהתעמתו עם המשטרה, ניפצו שמשות של בתי עסק, בזזו חנויות וגרמו נזק רב. קבוצות של צעירים צעקו "רוסיה, רוסיה", ומולם ניצבו שורות של שוטרים שדחקו אותם ממרכז העיר. בכביש המוביל לפרלמנט הונחו מחסומי בטון, לאחר שעשרות צעירים הפגינו מחוץ לבניין וצעקו "פשיסטים".

 

ביום שישי בערב, ליל ההפגנות השני, גלשו המהומות גם מחוץ לטאלין לעיירה המאוכלסת בעיקר על ידי אסטונים רוסים. באסטוניה טוענים כי המהומות הללו הן הקשות מאז זכתה המדינה לעצמאות ב-1991.

 

ההחלטה להעתיק את האנדרטה אף גרמה למשבר דיפלומטי בין טאלין למוסקבה, שכינתה את המהלך עלבון לאלו שלחמו נגד הפאשיזם. "המעשה הזה צריך להיבדק ברצינות תהומית על ידי ארגונים בינלאומיים, שינקטו צעדים נגד הרשויות האסטוניות", אמרו ברוסיה.

 

אסטוניה זכתה לראשונה לעצמאות ב-1918, וב-1940 סופחה לתוך ברית המועצות. ב-1941 נכבשה על-ידי הנאצים, ושלוש שנים אחר כך חזרה לידי הסובייטים. ב-1991 זכתה אסטוניה לעצמאות בפעם השנייה, כאשר ברית המועצות התפרקה. רק שלוש שנים מאוחר יותר עזבו אחרוני החיילים הרוסים את המדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האנדרטה. עלבון ללוחמים?
צילום: איי פי
הפגנות בטאלין ביום שישי
צילום: איי אף פי
מומלצים