שתף קטע נבחר

למה שומעים לפעמים צפצופים באוזניים?

הצפצופים באוזניים נגרמים בדרך כלל מחשיפה לרעש חזק, ולרופאים לא תמיד יש פתרון. הדוקטור נחלץ לעזרה עם תשובות על המיטרד שיכול להרוס את איכות החיים

אלפי ישראלים חיים יום יום עם צפצופים בלתי פוסקים, אלפים רבים אחרים פוגשים בצפצופים הללו מספר פעמים במהלך החיים. הם פוגמים קשות באיכות החיים, והטיפול למרבה הצער, מביא רק להקלה חלקית. ביקשתם לדעת למה זה קורה, והנה כל הפרטים.

 

נא להכיר: טיניטוס. זהו המונח הרפואי שמתאר את הצפצופים באוזניים ופירושו בלטינית צילצול. המדובר בשמיעת קול צפצוף גבוה באוזניים, בשעה שלא קיים בעצם שום צפצוף אמיתי סביב. שמיעת הצפצופים יכולה להופיע באוזן אחת או בשתי האוזניים גם יחד.

 

קול הצפצוף עשוי להופיע לא רק בצורת טון גבוה: חלק מהסובלים מטיניטוס מתארים מגוון קולות נוספים, החל ב"קליק", דרך שריקה, צרצור, ועד נשיפות. הצפצופים פוגעים בפעילויות יומיומיות, בשינה, בלימוד וגורמים לתסכול רב. מאחר שהבעיה היא סובייקטיבית, קשה לאבחן או למדוד אותה.

 

טיניטוס נגרם מסיבות רבות, אך בלא ספק השכיח בהם הוא חשיפה לרעש בעוצמה גבוהה. סיבות שכיחות נוספות הן זיהומים והצטברות נוזלים באוזניים, פקק שעווה באוזן, גידול בעצב השמע, תרופות רבות ובהן אספירין, אנטיביוטיקות שונות, טרשת נפוצה, פגיעות ראש, פגיעת צליפת שוט (whiplash) האופיינית בתאונות דרכים, חסר בויטמין B12, יתר שומנים בדם, הפרעות בבלוטת התריס, דיכאון וחרדה.

 


 

אז למה זה בעצם קורה? תחילה נזכיר קצת את מבנה האוזן, הנחלקת לשלושה: האוזן החיצונית - מורכבת מאפרכסת סחוסית, מכוסה עור, ומתעלת השמע, המובילה אל עור התוף. האוזן התיכונה - באוזן התיכונה 3 עצמות שמע: הפטיש, הסדן והארכוף המצויות בחלל התוף, וחצוצרה, המחברת את האוזן התיכונה לגרון (קרויה על שם אוסטאכיוס). האוזן הפנימית - בחלק זה שבלול מלא נוזל, ובתוכו איבר של תאי קלט (קרוי על שם קורטי) ו-3 תעלות קשתיות.

 

אחד ההסברים לתופעת הטיניטוס הוא פגיעה בתאי הקלט שבאוזן הפנימית, בעקבותיה תאים אלה אינם מתחדשים. כך, התאים הפגומים מעבירים קלט קולי אל המוח, גם כשאינו קיים. קלט זה מפוענח במוח כצפצופים, הם הטיניטוס.

 

אז מה עושים?

הטיפול בטיניטוס כאמור מביא להקלה חלקית בלבד, ולכן הדרך הטובה ביותר היא המניעה. חשיפה לרעש של 70 דציבלים כבר עלול לגרום לפגיעה בשמיעה. בסיכון מוגבר לטיניטוס מצויים זמרים, תקליטנים, אנשי צוות אוויר ומפעילי מכונות רועשות

 החשופים לרעש בעוצמה גבוהה למשך זמן רב. לכן שימוש באוזניות או אטמי אוזניים הוא הכרח.

 

בישראל קיימות מספר מרפאות לטיפול בהקלת הטיניטוס. בין היתר מוצע טיפול בביו-פידבק, בו נחשף המטופל לרעשים בעוצמות שונות כך שהאוזן מתחילה "להתרגל" לצפצופי הטיניטוסים ולהתעלם מהם. טיפולים נוספים כוללים תרופות שונות, בוטוקס, הזלפת חומר ההרדמה לידוקאין לאוזן, נוגדי חרדה, תוסף התזונה אבץ, גירוי חשמלי, טיפול במוסיקה וטיפול פסיכולוגי.

 


 

  • יש לכם שאלות על תופעות מרתקות בגוף האדם? כתבו לנו , והדוקטור ישיב על המעניינות שבהן. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טיניטוס. פגיעה קשה באיכות החיים
צילום: AbleStock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים