שתף קטע נבחר

ניצוץ מחטא העגל

תופעת תיקון ליל שבועות שפשטה בציבור החילוני 'הנאור' היא חילול הקודש ביום קבלת התורה. יצחק קקון, עורך העיתון החרדי "יום ליום", יוצא נגד אופנת ה"תיקונים"

מנהג ידוע הוא שביום שבועות שופכים זה על זה מים. שורש המנהג הוא התורה שמשולה למים. אולם מנהג זה הפך מדבר מקודש לחילול היום הקדוש. לא פעם אנו עדים לתמונה קשה של ההולכים לתומם מבית הכנסת לביתם ובחזרה, כשנערים מתנפלים עליהם עם שקיות מים וביצים. משום מה, מנהג המים התפשט גם למחוזות של תעלולים בבני האדם ואנו רואים חגיגות שאינן משקפות את קבלת התורה. להיפך.

 

מנהג נוסף שסימל את קבלת התורה הינו תיקון ליל שבועות. אבותינו ורבותינו ז"ל תיקנו לילה זה כדי שנהגה בתורה ונהיה מוכנים לאור ראשון בתפילת השחרית, עת אנו קוראים את עשרת הדיברות, כאילו קיבלנו את התורה מחדש. בני אשכנז נוהגים לעסוק בלימוד הגמרא, המפרשים והתורה כדי להרחיב את יריעת הידע בסוגיות התורה. ואילו בני ספרד עוסקים בלימוד ספר התיקון, שבו חומש, משנה וגמרא וכן דברי הזוהר הקדוש - אדרא רבא ואדרא זוטא.

 

והיום יש כבר גרסה שלישית - לעסוק בפולמוסים, בחגיגות ובהרצאות שאין בינם ובין ההכנה לקבלת התורה דבר, ולפעמים אנו עדים להרצאות המסבירות לנו שאנו אמורים להיות בדורנו יהודים רפורמים.

 

האם לשם כך אנו מתקנים את הלילה הקדוש ומתכוננים לקבלת התורה בשלמותה, או שזו עוד סיבה להחדרת תורה זו או אחרת שאינה כתורה מסיני?

 

תופעת תיקון ליל שבועות שפשטה בציבור החילוני, 'הנאור', היא חילול הקודש ביום קבלת התורה. ולא פעם אנו עדים לאנשים עם כיפות (ולאו דווקא רפורמים) המנסים לתת הכשר בהשתתפותם בדיונים אלו או אחרים באותם תיקונים הזויים.

 

ודאי שחובה עלינו כציבור יראי ה' לקבל כל איש ואיש, ואולי זה הזמן בתיקון ליל שבועות האמיתי, כהכנה לקבלת התורה, לצרפם לבתי כנסת, ללמוד איתם, להרצות בפניהם על חשיבות וייחודיות העם היהודי, אבל בשום אופן לא באותם תיקוני ליל שבועות של 'הנאורים' החילונים, אשר את ההפך הגמור אתה מוצא שם.

 

אז למה דווקא בלילה הקדוש מוצאים הם סיבה באותן הרצאות שהם מוסרים לפגוע בשורשים היהודיים שלנו, וכי ליל שבועות נועד ללמדנו את תורת האבולוציה של דרוין? הרי להיפך, אנו צריכים לדעת לקיים את אותם תיקוני ליל שבועות בבתי כנסת עם לומדי התורה ולא בתיאטראות עם מחללי התורה.

 

תופעה נוספת שלה אנו עדים בתיקון ליל שבועות – ההוללות. ישנם כאלו שהביאו לארץ הקודש את התורות המשונות מהמזרח הרחוק, וביום שבועות, ובעיקר בלילה הקדוש, מקיימים טקסים שונים ומשונים על חופי הים, כשבכל שנה התופעה הולכת וגדלה. האם כך אנו מקבלים את התורה, או שאנו מקבלים את תורת העבודה זרה.

 

בל נשכח שאנו עם יהודי וכל התופעות של התיקונים והטקסים השונים ומשונים דומים הם לחטא העגל. הרי ביום האחרון לשהיית משה על הר סיני עם ישראל חטא, כשהחל להנהיג לעצמו אלוהים אחרים. התורות החדשות, התיקונים המשונים הם הניצוץ מאותו עגל. ואנו היראים לדבר ה' נהיה הכוהנים והלווים ששמרו על הגחלת ונשמור על מורשתנו, לקבל את התורה באמת ולהבין ולעסוק בה.

 

"הדברים נובעים מקנאה"

הרב מאיר אזרי מקהילת "בית דניאל-המרכז ליהדות מתקדמת בתל-אביב", מסר בתגובה: "הדברים נובעים מקנאה ומהכישלון הגדול של הממסד האורתודוכסי לעניין את הציבור החילוני בחוויה יהודית. טענותיו דומות לטענות ה'מתנגדים' נגד החסידות בראשית הדרך ונובעות משנאת אחים. קקון בטח היה מעדיף יהודי חילוני מחוץ לבית הכנסת על פני יהודי היושב ליד בת זוגתו ומתפלל בבית כנסת כמו בית דניאל. חבל שאנשים כמוהו לא מסוגלים להבין שליהדות פנים רבות כמו שיש שבעים פנים לתורה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יצחק קקון
צילום: הרצל יוסף
תיקון ליל שבועות בבית דניאל
מומלצים