שתף קטע נבחר

מורביה: רק שעתיים וחצי מפראג

הרחק מהמוני התיירים בבירה, מציע חבל מורביה בצ'כיה חופשה שלווה לצלילי קולות שירה העולים מהמסבאות העתיקות. עוד בתפריט: ארמונות וטירות, גיחות שיט ודיג, בירה ומעדני בקר, ואפילו רכבת בת מאה שנה שעדיין צופרת בין הכפרים

בלב "מוזיאון הכפר" ברוז'נוב פוד רדהוסטן בחבל מורביה, דרום מזרח צ'כיה, עלה חיוך רחב על פניי. עשיתי את דרכי בין בתי העץ העתיקים, בני 200 שנה, והתקרבתי למסבאה החיננית שממנה עלו קולות של שירה ושמחה.

 

באותו רגע נזכרתי בסרט הקומי "כפר קטן שלי" של הבמאי הצ׳כי ז׳ירי מנזל, שנוצר ב-‭,1986‬ בתקופת המשטר הקומוניסטי. מנזל, המוכר יותר בזכות סרטו המוקדם "רכבות שמורות היטב‭,"‬ תיאר את הווי החיים בכפר שלו בצ׳כיה, שבו פקידי המפלגה המנסים להשליט את מרותם מתגלים במערומיהם, והגיבור הראשי הוא כמובן שוטה הכפר. מה ששבה את הלב באותו סרט הייתה האווירה הכפרית התמימה והסוחפת, שהתגלתה גם בביקור במורביה, החצי הפחות מוכר ומתויר של צ'כיה.


מורביה. טעם של פעם (צילומים: עדי שטרנברג)

 

מרבית התיירים המגיעים לצ'כיה מתמקדים בחבל בוהמיה, בו מרוכזים אתרי הביקור המפורסמים יותר במדינה, בראשם עיר הבירה פראג.

 

‭2,000‬ ארמונות וטירות

חבל מורביה, במרחק נסיעה של שעתיים וחצי מפראג, מקנה למבקרים בו חוויה תיירותית "בטעם של פעם‭,"‬ והוא מתאים במיוחד לחופשה משפחתית עם רכב שכור. אפשר לשהות במורביה 5-7 ימים וליהנות מהנופים השלווים ומההווי הכפרי. ניתן לשלב את הטיול המשפחתי עם חופשת ספא באתרי מרפא שאינם מפורסמים אומנם כמו קרלובי־וארי, אך נחשבים לטובים ואף זולים יחסית, דוגמת אתר לוהצוביצ'ה למרגלות הרי הקרפטים הלבנים, שבו 16 מעיינות של מים מינרליים וגופרית.

 

אפשר גם לשלב טיול בהרי הטטרה של סלובקיה, השכנה ממזרח, וכל זאת בתקציב צנוע יחסית לעומת המחירים המאמירים באירופה.

 

מורביה שזורה ערי שדה יפהפיות שמשמרות את מראה ימי הביניים שלהן ומתהדרות במבנים מפוארים בני מאות שנים. בכל אחת מהן כיכרות נאות שמסביבן בתים צבועים בירוק או בוורוד חייכני. אפשר לטייל במכונית או באופניים בין כפרים וחוות המוקפים אגמים קטנים, ואי אפשר שלא להתפעל ממאות טירות ומצודות ענקיות המזכירות את ארמונות צרפת.

 

בצ'כיה יש יותר מ-‭2,000‬ ארמונות וטירות, השיעור הגבוה בעולם ביחס לשטח המדינה. חלק קטן מהטירות והמצודות הפך לבתי מלון, חלקן האחר הוחזר לבעליהן המקומיים, ואחרות מחכות ככל הנראה לכספי האיחוד האירופי שיסייעו לשיקומן.

 

עוד סיבה טובה לבלות חופשה במורביה: המטבח המקומי, המשופע מעדנים טעימים. סביצ'קובה נה סמטיינה, למשל. זהו נתח בשר בקר המתבשל לאיטו ברוטב גזר ושורשים, וכדי להשביח את טעמו מוסיפים לו קצפת וחמוציות. והיינות? מאות סוגים שאותם ניתן לטעום גם במסגרת סיורי טעימה. ועוד לא אמרנו מילה על הבירה הצ'כית המיוצרת כאן, אם כי המותגים המפורסמים יותר מקורם בפלזן שבמערב המדינה.


לאספנים. סקודה בדרכים 

 

טקס קבלת אזרחות

אם טסים דרך פראג, מומלץ להזמין רכב שכור שימתין בשדה התעופה, אלא אם כן טרם ביקרתם בבירה החיננית של צ'כיה, העמוסה תיירים כל השנה. נוסעים על דרך המלך ‭56E‬ המחברת אותנו לברנו, בירת מורביה. מכאן ממשיכים צפונה על כביש ‭,34R‬ ועד מהרה מגיעים לאטרקציית הטבע הראשונה במעלה של האזור - קניון מצוחה ומערות הנטיפים של פונקבה, שלהם כדאי להקדיש לפחות חצי יום.

 

נסיעה בחזרה לכיוון ברנו וממנה מזרחה על כביש מספר 47 מובילה לקרומרז'יז, עיירה שלווה עם עבר מפואר שהתפרסמה בזכות הארמונות והגנים הרבים המצויים בשטחה. מומלץ להקדיש כמה שעות לארמון המופלא מהמאה ה-‭,17‬ ששימש כמעון הקיץ של הארכיבישופים של מורביה. לא לפספס את מבנה הספרייה, שקירותיו ותקרתו מצוירים בטוב טעם ובו עשרות אלפי ספרים עתיקים ומאות תמונות של מיטב אמני אירופה. שהוכרזו כאתר מורשת של אונסק"ו. כדאי לבקר בעיקר כדי להתרשם ממאות הפסלים המעטרים את הגן הענקי, שידע ימים טובים יותר.

 

רוז׳נוב פוד רדהוסטן ראויה לביקור של חצי יום, שיוקדש רובו ככולו למוזיאון הכפרי הפתוח, המציג את המסורת והמורשת של השבטים הוולאכים הפזורים במזרח אירופה. הסיור כולל ביקור בעשרות בתי עץ, בכנסיות ובמסבאה שבה אפשר ליהנות מארוחה כפרית וממופע פולקלור. אם רוצים לשהות פה בלילה מומלץ מלון ארופלן ‭(EROPLAN)‬ שבעליו חובב המטוסים הציב בפתחו דגם של מטוס קל.

 

בילוי משעשע למדי בערבים מוצע במסעדה הכפרית ספונת העץ רוזנובסקי רינק ‭,(ROZNOVSKY RYNEK)‬ שבה מועלה מופע היתולי לתיירים. המופע, שכותרתו "לו הייתי נווד וולאכי‭,"‬ מלווה מוזיקה עממית ובמהלך ארוחת הערב הדשנה עוברים האורחים טקס קבלת אזרחות כבוד של הממלכה הוולאכית.

 

נסיעה נעימה בכביש 55 דרך העיר העתיקה אוהרסקה הראדישטה מובילה לעיירה ואלטיצה, הסמוכה לגבול המשותף עם סלובקיה ואוסטריה. בשעות הצהריים אפשר להשתתף בסיור מיוחד ביקבי הארמון הענקי, העובר עתה שיפוצים. במרכז המבקרים במעבה האדמה מציעים סיור טעימות הכולל 10 סוגי יין שונים, מתוך קרוב ל-150 המיוצרים ביקב.‬


יקבי הארמון באוהרסקה הראדישטה. סיור הטעימות מתבצע מתחת לאדמה

 

מי שמבקש לגור בארמון יום אחד, יכול לעשות זאת באחד מאגפיו הישנים, במלון הוברטוס הצנוע, בדרגת 3 כוכבים. ארוחת ערב מצוינת אפשר לאכול במסעדה ואלטיצ׳קה ריצ׳קה, המלאה תמיד במקומיים, סימן טוב לאיכות האוכל.

 

רכבת פרטית

מטיילים בראש צעיר יכולים לבחור בפעילויות ספורט מגוונות ואתגריות ברחבי מורביה. לרשותם מאות מסלולי רכיבה על אופניים בין היערות והגבעות, או לאורך נהר מוראבה הפופולרי בקרב אוהבי הדיג. מי שאוהב לשוט, יכול לעשות זאת בין יערות וכפרים קטנים לרגלי הרי הקרפטים, בתעלת בטיה. ותמיד אפשר לבלות בחוות, בהן ניתן לרכוב על סוסים, לרחף, לצנוח ואפילו לטוס במטוסי אולטרה־לייט.

 

והנה המלצה על חוויה מסוג אחר: נסיעה ברכבת פרטית קטנה המונעת בגלגלי שיניים, הפועלת כבר יותר מ-100 שנה. את החוויה מתחילים בביקור בעיירה הרדומה והחיננית סלאבוניצה, בתפר שבין בוהמיה למורביה. משם ממשיכים לתחנת הרכבת השוממת של קונזאק, שממנה ממשיכה הרכבת הנוסטלגית במסלול יפהפה של כ-20 ק"מ המוביל לז'ינדריצ'וב הראדץ. מחלונות הרכבת נשקף כל הזמן הנוף היפה והשלו של צ'כיה הכפרית והפחות מוכרת, עם מאות בתי עץ קטנים המשמשים כבתי נופש של הצ'כים בין היערות והאגמים הקטנים שבדרך.

 

מודיעין שלום

  • איך מגיעים: חברת התעופה הצ'כית ‭,CSA‬ המפעילה טיסה יומית מתל אביב לפראג וחזרה, מציעה דיל עד סוף יוני: טסים לאחד מתוך מגוון יעדים באירופה, עם שהות בצ'כיה בדרך ליעד או בחזרה ממנו, תמורת תוספת של כ-50 דולר על מחיר הכרטיס לפראג, המתחיל בכ-320 דולר (לא כולל מיסים‭.(‬
  • איפה מתאכסנים: מורביה משופעת בבתי מלון משפחתיים ובפנסיונים צנועים. המחיר המקובל לחדר זוגי שווה ערך ל-40 עד 60 יורו ללילה, כולל ארוחת בוקר דשנה.
  • איך נוסעים: ניתן לשכור רכב בשדה התעופה בפראג או במרכז העיר, ולהחזירו לכל תחנה בצ'כיה (החל מ-200 יורו לשבוע).‬ מחיר הדלק בצ׳כיה דומה למחיר בארץ.
  • איך משלמים: בצ׳כיה, החברה באיחוד האירופי, משתמשים עדיין במטבע המקורי - כתר (קורונה צ׳סקה‭.(‬ הצטיידו בעיקר ביורו (כ־28 כתרים ליורו אחד‭.(‬ החליפו כסף בצ׳כיה (בארץ השערים גרועים למדי לרכישת כתרים‭.(‬ כדאי לבדוק אצל שניים-שלושה חלפנים, לעתים ייתכן פער של 5 אחוזים ויותר.
  • מידע בישראל: בנציגות לשכת התיירות הצ'כית ‭,(CZECHTRAVEL)‬ טל׳ 5161711-‭,03‬ ניתן לקבל חוברות, מפות ומידע רב על צ'כיה ללא תשלום, וכן להזמין חבילות תיור ברחבי המדינה. אפשר להיעזר גם באתר האינטרנט הרשמי של הרפובליקה הצ'כית (בעברית).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המוזיאון הכפרי הפתוח ברוז'נוב פוד רדהוסטן
צילום: עדי שטרנברג
סלבוניס
צילום: עדי שטרנברג
מומלצים