שתף קטע נבחר

אביטל: להעביר את הבחירה בנשיא לידי העם

חברת הכנסת מטעם העבודה, המועמדת לנשיאות המדינה, הודיעה כי תתמיד במירוץ עד סופו וקראה לערוך את הבחירות לנשיאות בעתיד בקרב כלל האוכלוסיה, או לקיים אותן בהצבעה גלויה. בדבריה התייחסה גם לנשיאי העבר: "לקצב לא הייתה תרומה משמעותית למוסד הנשיאות"

ארבעה ימים לפני הבחירות לנשיאות המדינה, קוראת היום (שבת) המועמדת לנשיאות, ח"כ קולט אביטל, להעביר את הבחירה בנשיא לידי העם. בדברים שאמרה ב"שבתרבות" בקונסרבטוריום בבאר שבע הצהירה אביטל בנוסף כי לדעתה צריכות הבחירות לנשיאות להפוך לגלויות.

 

לטענת אביטל, אין בכוונתה לפרוש מהמירוץ לנשיאות, למרות לחצים שונים: "באים אליי ואל כל מי שהודיע שהוא תומך בי – ויש יותר מ-30 חברי כנסת כאלה – ולוחצים עליהם דרך כל מי שמכיר אותם. אני במערכה הזאת לבד, עם החברים שלי. אני הולכת על היושר שלי. יש לי שני עוזרים פרלמנטרים. לא גייסתי כספים ולא נעזרתי ביחצ"נות. זוהי התמודדות מסוג אחר והמבין יבין".

 

אביטל מודה כי במהלך המירוץ הבינה כי שיטת הבחירות לנשיאות צריכה להשתנות: "שמעון פרס צדק. אם הבחירה צריכה להישאר בכנסת, עליה להיות גלויה. בהתחלה התנגדתי, כי חשבתי שבבחירה גלויה מפעילים לחצים, אבל אני חושבת שבחירה גלויה יותר נכונה ויותר הוגנת. את זה למדתי, ואני מודה שפרס צדק".

 

לדברי אביטל, "יש הצדקה לכך שנשיא המדינה, שהוא דמות המייצגת את כל שכבות האוכלוסייה, ייבחר על ידי העם. אולי עם הזמן אצליח להביא לשינוי החוק".

 

אביטל התייחסה בדבריה גם לתרומותיהם של נשיאי העבר למוסד הנשיאות: "כשאכנס לתפקיד אלמד ברצינות מה הלך ומה נכשל ומה כל אחד מנשיאי המדינה עשו. ויצמן טיפח את המדע, בן צבי חקר את עדות ישראל – כל נשיא והתחום הקרוב אליו". כשנשאלה מה הייתה תרומתו של משה קצב, ענתה: "אני לא חושבת שבסך הכל היתה לו תרומה סגולית בתחום כלשהו. אפילו נשים את כל ההתנהלות בצד, ואת זה שבמקומו הייתי מתפטרת, הוא באמת לא תרם".

 

במקביל לדבריה של אביטל, אמרה חברת הכנסת עמירה דותן (קדימה) כי תיזום הצעת חוק שתעביר את ההצבעה בבחירות לנשיאות המדינה מהכנסת לעם. לדבריה, "אני תומכת לחלוטין ברעיון שהעם הוא זה שצריך לבחור את נשיאו. שכן אם הנשיא או הנשיאה הם של כולם - אז העם צריך לבחור בהם ולא חברי הכנסת". דותן אמרה את הדברים ב"שבתרבות" בראשון לציון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אביטל. נשארת עד הסוף
צילום: הרצל יוסף
צילום: גיל יוחנן
פרס. צודק
צילום: גיל יוחנן
מומלצים