שתף קטע נבחר

נתניהו: אמרתי שתקום חמאסטן וזה מה שקרה

יו"ר האופוזיציה טוען שקריסת הרשות נגרמה בשל מדיניות החולשה והוויתורים של ישראל. נתניהו קורא לבודד את הרצועה, בסיוע בין לאומי. על אהוד ברק כשר ביטחון: "אשן טוב יותר כאשר המדיניות תוחלף"

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, מתבונן מהצד על המתרחש ברשות הפלסטינית ובייחוד בעזה שנפלה לידי חמאס ונזכר כיצד הזהיר והתריע שזה מה שיקרה: "בזמנו שהתרעתי על כך, לפני הבחירות האחרונות, ההתרעות שלי נדחו בביטול. אמרתי אז שתקום כאן חמאסטן והיא אכן קמה", הוא אומר היום (א') בראיון ל-ynet.

 

לדבריו, "מה שמתרחש היום בעזה זו התפתחות בלתי נמנעת של מדיניות החולשה הוויתורים והנסיגה שלנו. כל שטח שאנחנו מפנים נתפס על ידי האיסלאם הקיצוני בסיוע איראן ומציבים שם טילים נגדנו". 

 

לדעת נתניהו, יש קשר הדוק בין תוכנית ההתנתקות לבין הקמת "חמאסטן" ברצועה. "רק לפני שנה היתה כוונה להמשיך בנסיגה חד-צדדית מיהודה ושומרון, בשטחים ששולטים על ירושלים ועל גוש דן. לשמחתי, הצעד הזה ירד מעל הפרק. צריך להבין שנסיגה חד-צדדית אינה הדרך לביטחון ולשלום. מה שאמרתי לפני שנה ושנתיים אני חושב שהיום נהיר לכל אדם שעיניו בראשו".

 

האם הייתה דרך למנוע את מה שאנחנו רואים היום?

 

"בוודאי. מדוע אין חמאסטן באיו"ש? משום שצה"ל נמצא שם במלוא עוצמתו. כמובן, יש לשאוף להסדרים מדיניים עם הפלסטינים, אבל רק אם יש פרטנר אמיתי לשלום ורק אם יש הסדרי ביטחון. לא זה ולא זה לא התקיימו בהתנתקות שבעצם פילסה את הדרך לעלייתו של חמאס ולהשתלטות הפוליטית תחילה ועכשיו הצבאית על רצועת עזה. הנסיגה החד-צדדית מלבנון יצרה את 'חיזבאללסטן' - הבסיס האיראני הראשון בצפון הארץ, ועכשיו קיבלנו את 'חמאסטן' - הבסיס האיראני השני בדרום הארץ".

 

הבעיות הביטחוניות של ישראל, לדעת נתניהו, אינן בעיות של הצבא, "זו תוצאה של מדינאות שגויה של קברניטי ישראל, בעצם של ראשי הממשלה מאז הנסיגה בלבנון ואילך", רמז עבה לאהוד ברק, שהורה לצה"ל לסגת מלבנון ועתיד לכבוש בקרוב מאוד את כס שר הביטחון.  

   

יש דרך לפתור את מה שקורה היום בעזה? אם אתה היום ראש הממשלה, מה אתה עושה?

 

"קודם כל אני הייתי מכתר את עזה, מגדיל את הכיתור הצבאי של עזה ואת הבידוד הכלכלי והמדיני של משטר החמאס. לאורך זמן ישראל לא תוכל לאפשר את קיומו ואת התעצמותו של בסיס איראני בפאתי באר שבע ותל-אביב. נוכל וגם אפשר לגייס מדינות שכנות כמו מצרים וירדן בסיוע ארצות הברית כדי להדק את הכיתור על החמאס ולערער את יציבות משטרו. המטרה צריכה בסופו של דבר להביא למיגור שלטון חמאס והחלפתו בכוחות מתונים".

  

נתניהו אומר שלפי שעה לא היה מכניס כוח קרקעי של צה"ל לרצועה. "כרגע הייתי ממתין". לדבריו, אם "הרעה" לא תיעצר, יוביל הדבר בסופו של דבר להתעצמות בטילים שיוכלו להגיע "הרחק מעבר לאשקלון ועמוק לתוך הארץ". באשר לציר פילדלפי, הוא אומר: "אני חושב שגם את זה נצטרך לסגור. הטוב ביותר כמובן היה אם מצרים הייתה מתגייסת למשימה הזו שהיא חשובה גם לה. צריך למצוא לזה את הפתרון ההולם. ברגע זה הייתי מציע להעצים את הכוחות מסביב, ולהיערך לאפשרויות שונות ולא לפעול בפזיזות".  

 

כיצד ישראל צריכה להתייחס לפתח?

 

"אני חושב שיש יסודות יותר מתונים בחברה הפלסטינית ואבו מאזן בוודאי מייצג אותם. הבעיה היא שהם חלשים. לא בנשק או באמצעים כספיים, הם חלשים בגיוס כוח הרצון הלאומי שלהם להילחם על עתידם, מול הקיצונים שמאיימים עליהם ועלינו כאחד. אנחנו צריכים לקוות שהם יתחזקו, וצריכים לצאת גם מתוך הנחה שהם לא יתחזקו ולעשות כל מה שדרוש כדי לייצב ולמנוע התרחשות דומה באיו"ש. זאת על-ידי כך שנשאיר את צה"ל שם ולא נוציא אותו, ושנית שנפעל לגיוסה של ירדן לסייע לנו בייצוב הביטחוני של השטחים הפלסטינים שממערב לירדן".

   

אתה ישן טוב יותר עם אהוד ברק כשר ביטחון ?

 

"אני אשן יותר בשקט כשאדע שהמדיניות הוחלפה, ועד לרגע זה לא ברורה לי מהי המדיניות של הממשלה ולכן אנחנו קוראים להביא לבחירות חדשות, שבהן העם יוכל לבחור בין הדרך שלנו שהוכחה כאחראית ושפויה, שראתה את הנולד, וקשורה למציאות. מדיניות ההתנתקות הייתה למעשה התנתקות מהמציאות. מין הטמנת ראש בחול, מין 'אחריי המבול', והמבול אכן בא".  

 

אתה מרגיש כמי שיכול להגיד: 'אמרתי לכם'?

 

"אני מצטער שהאזהרות שלי התממשו אחת לאחת. הייתי מעדיף שהמציאות תהיה אחרת. דרושה לנו מנהיגות אחרת, מפוכחת, ושאינה מזגזגת בין חולשה להרפתקנות, שקוראת נכון את התפתחות הדברים. זה הדבר שהיה חסר לנו אז, ולצערי אני חושב שהוא גם חסר לנו היום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חסרה מדינאות. נתניהו
צילום: גיל יוחנן
חמוש מחמאס בעזה
צילום: איי פי
צילום: איי אף פי
מה עושים עם ציר פילדלפי?
צילום: איי אף פי
אבו מאזן חלש
צילום: איי פי
מומלצים