שתף קטע נבחר

דניס רוס: בגלל החמאס, בוש לא יציג פתרון קבע

מקורבה של קונדוליזה רייס חושף כי מזכירת המדינה פעלה לכך שהנשיא בוש יציג תוכנית להסכם קבע במלאת חמש שנים לחזון שתי המדינות שלו. אולם, השתלטות החמאס על הרצועה טרפה את הקלפים

מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, קיוותה להפוך את נאום הנשיא בוש במלאת חמש שנים לחזון שתי המדינות שהציג ב-24 ביוני 2002, לנאום שבו עמד בוש להציג את התוכנית להסדר הקבע או לפחות כפי שארצות הברית רואה אותו בשאלות המפתח – ירושלים, הפליטים והגבולות. כך כתב דניס רוס, לשעבר שליח הממשל למזרח התיכון המקורב לרייס, במאמר המתפרסם היום (ג') במגזין "ניו רפבליק".  

 

אלא שכיבוש רצועת עזה בידי החמאס טרף את הקלפים, אומרים בוושינגטון, ונאום כזה עלול בנסיבות הקיימות רק להזיק. לכן, לא סביר שרייס תמשיך במאמצי השכנוע שלה לגייס את בוש להצגת עמדה אמריקנית של הסדר הקבע, בשעה שיש צורך בצעדי חרום להצלת אבו מאזן ואופציית השלום.

 

הנשיא בוש הציג לפני חמש שנים את חזון המדינה הפלסטינית החיה בשלום ובביטחון לצד מדינת ישראל. הוא קבע שני עקרונות בנאום: בעיית הפליטים הפלסטינים תיפתר במסגרת המדינה הפלסטינית העתידית ולא בישראל; בפתרון הקבע יהיה צריך לקחת בחשבון את המציאות הדמוגרפית שנתהוותה מאז 1967, דהיינו גושי ההתיישבות הגדולים.

 

רייס קיוותה להציג חזון חדש של הנשיא בוש בדמות פתרון קבע, שישכנע את הציבור הפלסטיני שמדינה פלסטינית אינה אשליה. רוס, שהיה המתאם של הנשיא קלינטון למזרח התיכון, מצוי בקשר טוב עם רייס מהתקופה שבה שירתו שניהם בממשל בוש האב, והוא מקושר היטב בתוך הממשל הנוכחי.

 

לאחרונה פורסמו ידיעות בדבר כוונת הנשיא בוש לשאת נאום במלאת חמש שנים לנאום מיוני 2002, אולם עד כה לא היו כל רמזים על תוכנו של נאום כזה. גורמים ישראלים עשו מאמצים גדולים לדעת אם אכן יישא בוש נאום, ואלו נושאים ייכללו בו. כעת חושף רוס לראשונה כי אישים בממשל, בהם רייס, מעדיפים נאום שבו תוצג תוכנית לפתרון הסכסוך, או לפחות את ההגדרה האמריקנית לאופק מדיני עם עסקת החליפין שצריכה להיות בנושאי המפתח הבסיסים – ירושלים, פליטים וגבולות.

 

אולם, בגלל המצב הנוכחי ברצועת עזה, קובע רוס, נאום כזה רק יזיק, שכן הנסיבות אינן מאפשרות לנסות ולקדם את האופק המדיני האמריקני. לדעת רוס, חובה קודם כל לפתור את שאלת הזהות הפלסטינית - האם הפלסטינים עדין שואפים למדינה חילונית שתקבל את פתרון שתי המדינות, או שהם תומכים בפתרון החמאסי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
דניס רוס. שינוי כיוון
צילום: אלכס קולומויסקי
הנשיא בוש. "נאום רק יזיק"
צילום: רויטרס
צילום: איי אף פי
עימותים ברצועה. הפתרון יחכה
צילום: איי אף פי
מומלצים