שתף קטע נבחר

"טהרן היא המקור לכל הבעיות"

חמאס אינה רק בעיה ישראלית אלא בעיה לכל העולם המערבי. כדי לפתור אותה צריך לפעול מול טהרן; היא הסיבה לבעיות. כך אומר בראיון ל-ynet ג'נפרנקו פיני, שר החוץ האיטלקי לשעבר, המבקר בישראל. איך מתמודדים עם איראן לשיטתו? "עלינו כאירופאים לשים את העקרונות והערכים מעל האינטרסים הכלכליים"

הטענה כי איראן - עם הפיתוח הגרעיני מעורר הדאגה, קשריה עם רוסיה וההשפעה שלה על דמשק, ביירות ועזה - היא המקור לרוב בעיותיה הביטחוניות של ישראל מתקבלת כאן כמובנת מאליה. יש להניח כי גם בארצות הברית תיתקל הטענה הזו בהנהוני הסכמה. אבל באירופה - ליתר דיוק באיטליה, שמקיימת קשרי נפט ענפים עם טהרן - יהיו בוודאי מי שיחלקו על כך. ג'נפרנקו פיני אינו אחד מהם. שר החוץ לשעבר, סגנו של ראש הממשלה הקודם סילביו ברלוסקוני, מפנה בראיון מיוחד עם ynet את האצבע המאשימה בכיוון ברור: מזרחה.

 

- כשר חוץ לשעבר, כיצד לדעתך על אירופה ואיטליה להגיב נוכח המצב החדש ברשות הפלסטינית?

  

"ראשית יש להבין שרצועת עזה בשליטת החמאס אינה מהווה בעיה רק לישראל אלא גם לאירופאים, מכיוון שחמאס הוא ארגון טרור. אני רוצה להזכיר כי הממשלה שלנו, שבה הייתי שר החוץ, היא שהכניסה את החמאס לרשימה השחורה של ארגוני הטרור של האיחוד האירופי. לכן קודם כל יש לפקוח את העיניים, ולהבין שלא מדובר רק בבעיה ישראלית אלא בעיה לכל המערב. שנית, יש להבין שכדי לפתור את הבעיה יש ולפעול מול טהרן, כי טהרן היא הסיבה לבעיות.

 

- כיצד לדעתך יש להגיב מול איראן? אולי איטליה צריכה להטיל על איראן סנקציות באופן עצמאי? 

 

"(צריך) אחדות מירבית של הקהילה הבינלאומית, וסנקציות פוליטיות וכלכליות. עלינו כאירופאים לשים את העקרונות והערכים מעל האינטרסים הכלכליים. איטליה וגרמניה הן השותפות הכלכליות הראשונות של איראן באירופה, אך אני מקווה שהאיחוד האירופי כולו, וכל הקהילה הבינלאומית, ימשיכו בקו של סנקציות כלכליות.

 

- מה דעתך על מדיניות החוץ של ממשלת פרודי-ד'אלמה?

 

"הטעות הגדולה ביותר של שר החוץ הנוכחי ד'אלמה הייתה שהצטלם יחד עם שר מהחיזבאללה. טעות חמורה נוספת היא היעדר קו נוקשה בסוגיה האיראנית. ד'אלמה הוא שר חוץ שמעדיף את האינטרסים הכלכליים על פני הערכים. כפי שאמרתי קודם, אנו האיטלקים שותפים כלכליים של איראן, אך איראן אינה מהווה איום רק על ישראל, אלא על המערב כולו. לכן המחלוקת העיקרית שלי עם ד'אלמה נוגעת לכך שהוא רך מדי בעימותיו ובפעולותיו מול איראן, שהם איום על הדמוקרטיה.

 

- האם איטליה, שלעתים נתפסת בישראל כפרו-ערבית, יכולה לשמש כמתווכת הוגנת בין ישראל למדינות ערב?

  

"רק אם איטליה תהיה קשובה לצרכי הביטחון של ישראל וקשובה לצרכי העם הפלסטיני. אם איטליה תהיה חד-צדדית, היא לא תוכל לשמש כמתווכת.

  

- איטליה מפקדת על כוחות יוניפי"ל בלבנון מאז פברואר. האם לדעתך הכוחות שם יעילים ויכולים להבטיח את ביטחון הגבול?

  

"אנחנו באופוזיציה הצבענו בעד נוכחות איטלקית ביוניפי"ל ותמכנו בפיקוד על הכוחות. אך לדעתי יוניפי"ל נאלצים לפעול באופן דו-משמעי ולא ברור בגלל החלטת האו"ם. אמרתי לעמיתיי שיוניפי"ל אינה פועלת לבניית השלום; יוניפי"ל מתחזקת את הפסקת האש. נוכחותה חיונית אך היא לא פותרת את הבעיות בגלל שהחלטת האו"ם אמרה שממשלת סניורה צריכה לפרק את המיליציות מנשקן, והם אינם יכולים לעשות זאת. צבא לבנון יכול לבקש את עזרת יוניפי"ל, אבל יוניפי"ל לא מתערבים מכיוון שממשלת סניורה לא מבקשת את התערבותם.

 

"לכן דעתי חיובית בכל הנוגע לנוכחות כוחות יוניפי"ל, אך טעות לחשוב שבאפשרותם להבטיח את השלום. הם משמשים כערבות להפסקת האש, למצב של אי מלחמה. יש הבדל תהומי בין שלום למצב של אי-לחימה.

 

- לפני יומיים בכל זאת נורו רקטות לעבר ישראל...

 

"כן, אני מקווה שמדובר בתקרית בודדת. לפי המודיעין שבידי, אחראיות לכך קבוצות שלא נשלטות על-ידי החיזבאללה. הם מסוכנים אך לא קשורים לאסטרטגיה של חיזבאללה. יתכן גם שמדובר בתוצאה של המדיניות החיובית שבה נוקט צבא לבנון במחנה הפליטים בצפון לבנון נגד ארגון 'פתח אל-איסלאם'.

  

- מדברים בישראל על הבאת כוחות זרים, כמו יוניפי"ל, לרצועת עזה. האם היית תומך בצעד שכזה?

 

"אני חושב שאין כעת תנאים לכך. אני חושב שהבעיה היא של מצרים, מכיוון שנוכחות חמאס בעזה מסוכנת גם בשביל מובארק וקהיר; זו בעיה שנוגעת כמובן לישראל; זו בעיה שנוגעת לירדן ולאבו מאזן. היא נוגעת גם לנו כאירופאים, אך איני חושב שישנם תנאים לנוכחות אירופית צבאית שם. על אירופה להסתפק בלחץ פוליטי.

 

המהפך  

פיני (55), חבר הפרלמנט האיטלקי, הוא מנהיג מפלגת "הברית הלאומית". בשנת 2003 ערך ביקור מתוקשר בישראל, במהלכו ביקר ב"יד ושם", גינה בחריפות את האנטישמיות, וניסה בכל מאודו להפנות עורף לעברו מעורר המחלוקת.

 

את דרכו הפוליטית החל ב"תנועה הסוציאליסטית האיטלקית" (MSI), ממשיכת דרכה של המפלגה הפשיסטית של הרודן בניטו מוסוליני, שהפעילה חוקי גזע נגד יהודים בתקופת השואה. בשנת 1994 עוד הוביל מצעד של 50 אלף איש שצעדו במועל יד לזכר מצעדו ההיסטורי של מוסוליני על רומא, וכשנתיים מאוחר יותר אמר לעיתון "לה סטמפה" כי מוסוליני היה "המדינאי הגדול ביותר במאה ה-20".

 

אבל אז עבר מהפך. הוא פירק את MSI, הקים תחתיה את "הברית הלאומית" וחתר לנתקה לחלוטין מעברה הפשיסטי. הוא גינה כל צורה של אנטישמיות וטוטליטריות, קרא להכיר בתפקיד "ההיסטורי-חיוני שמילאה התנועה האנטי-פשיסטית בהשבת הדמוקרטיה לאיטליה", ביקר באושוויץ ותמך בכינון יום זיכרון לשואה בארצו. במקביל כמובן, התייצב נאמנה לצד ישראל בעבודתו הפרלמנטרית.

 

לצד המהפך הזה, הוא זכה לתמיכה פוליטית רבה. מפלגתו הקודמת זכתה באחוזי תמיכה בודדים; מפלגתו החדשה הייתה פופולרית פי שלוש, והוא נודע כפוליטיקאי שקול ומתון. זו הייתה אחת הסיבות שהמהפך שעבר עורר חשד שמא מדובר באחיזת עיניים שמניעיה פוליטיים ולא אידאולוגיים כנים.

 

הוא דוחה טענות אלה. בראיון שהעניק ל"הארץ" טרם ביקורו בישראל אמר ש"הפשיזם דיכא זכויות אדם.. והחוקים הגזעניים גרמו לזוועה הגדולה ביותר בהיסטוריה של האנושות... האיטלקים נושאים באחריות למה שקרה מאז 1938, מאז חקיקת חוקי הגזע. הם נושאים באחריות היסטורית, אחריות החקוקה בהיסטוריה, אחריות לשאת הצהרות ולבקש סליחה. מדובר באחריות לאומית אבל לא אישית". כשנשאל אז על אנטישמיות אמר שאינו מכיר אף אנטישמי ומעולם לא הכיר.

 

- בישראל מודאגים מהאנטישמיות באירופה. האם לדעתך מדובר בבעיה אמיתית באיטליה, או שמא מדובר בעיקר בתחושות נגד זרים בכלל?

  

"באיטליה, כמו במדינות אחרות באירופה, יש עדיין אנטישמיות. אך לא מדובר באנטישמיות של פעם, הקשורה לאידיאולוגיות פשיסטיות או קומוניסטיות. כיום, האנטישמיות המסוכנת ביותר היא זו המתחבאת מאחורי התנגדות לישראל. למשל, אנטישמיות שמסתתרת מאחורי אנטי-ציונות. אתן לך דוגמא. יש ביניהם שאומרים 'אין לי כלום נגד היהודים, אך ישראל טועה בכל, ורוצה מלחמה, היא מסוכנת'. זו לדעתי הצורה של האנטישמיות המסוכנת ביותר שיש כעת באירופה.

 

- אתה בוודאי ממשיך בקריירה הפוליטית שלך, אך האם אינך חושש שכאשר תנסה להתמודד על תפקיד בעתיד ירדפו אותך ההתבטאויות שלך והמהלכים שלך מהעבר?

 

פיני, אחר שיחה ארוכה על עניינים אקטואליים, אינו רוצה לשוב ולהרהר בעבר. "כבר לפני 12 שנים באתי חשבון עם העבר....", אמר ולא פירט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
להמשיך בלחץ הכלכלי על איראן. פיני
צילום: איי פי
צילום: סטפנו מלוני
מעורבות בעזה? אולי רק לחץ פוליטי. פיני וליבני
צילום: סטפנו מלוני
לא רק בעיה של ישראל. חמאס
צילום: איי פי
אנטישמיות מסתתרת מאחורי אנטי-ישראליות. ארכיון
צילום: איי פי
מומלצים