שתף קטע נבחר

עבדאללה: "השבועות הקרובים - קריטיים לתהליך"

מלך ירדן אומר כי "השבועות והחודשים הקרובים יהיו קריטיים להבאת הישראלים והפלסטינים לחידוש התהליך". ראש ממשלת קנדה, שעימו נפגש המלך: יש להפעיל לחץ על הרשות, לטובת רפורמות ושלטון משופר. השניים דנו גם ברצונה של ירדן להקים כורים גרעיניים לייצור חשמל

מלך ירדן, עבדאללה השני, אמר הערב (ו') כי השבועות הקרובים יהיו "קריטיים" בכל הנוגע להחייאת תהליך השלום במזרח התיכון.

 

בתום פגישה באוטאווה עם ראש ממשלת קנדה, סטיבן הרפר, אמר עבדאללה כי "השבועות והחודשים הקרובים יהיו קריטיים להבאת הישראלים והפלסטינים לחידוש התהליך". הוא הוסיף כי "ירדן, קנדה ומדינות אחרות רבות פועלות כצוות כדי לקרב בין הישראלים והפלסטינים".

 

דבריו של מלך ירדן נאמרים ימים ספורים לפני פגישתם המתוכננת של ראש הממשלה אהוד אולמרט ונשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן) - ושבוע לפני כינוס נציגי הקוורטט, הראשון מאז מהפכת החמאס בעזה.

 

האו"ם הודיע כי פגישת נציגי הקוורטט תיערך בבירת פורטוגל, ליסבון, ביום חמישי. בפגישה ידונו מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, נציגי שאר מדינות הקוורטט והשליח החדש מטעמם למזרח התיכון, טוני בלייר, בדרכים לסייע לרשות הפלסטינית. מזכירת המדינה האמריקנית, קונדוליזה רייס, אישרה את בואה לכינוס הקוורטט.

 

בפגישת המנהיגים בקנדה עלתה גם שאיפתה של ירדן  לבנות בשטחה שני כורים גרעיניים להפקת אנרגיה. עבדאללה ביקש לבחון סיוע טכנולוגי מצידה של קנדה.

 

ראש ממשלת קנדה, הרפר, שממשלתו השמרנית נחשבת כנוקטת בקו פר-ישראלי, אמר כי הדרך היחידה לפתרון המשבר היא באמצעות משא ומתן. ממשלתו של הרפר היתה הראשונה שהשעתה את הסיוע לרשות הפלסטינית, עם התחזקות החמאס בשנה שעברה. "כעת, כאשר חמאס אינו בשלטון – אנו בוחנים דרכים להגדיל תמיכה כספית ותמיכה אחרת ברשות", אמר.

 

הרפר הוסיף כי ארצו ומדינות נוספות צריכות להפעיל לחץ על הרשות הפלסטינית בנושא "הצורך ברפורמות ושלטון משופר". הוא הוסיף: "לדעתנו, העם הפלסטיני לא הצביע למען הקיצוניים, אלא נגד בעיות בשלטון - ואלה אמורות להיות מטופלות".

 

בינתיים, נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, פיזר את ממשלת החירום שהקים לפני חודש, לאחר השתלטות חמאס על רצועת עזה. כצפוי, מינה הנשיא הפלסטיני מחדש ממשלה בהרכב דומה. יצוין כי על פי חוקת הרשות - ממשלת החירום יכולה לכהן 30 ימים בלבד ולכן בוצע המהלך. אבו מאזן השביע שלושה שרים חדשים, ראש הממשלה, סלאם פיאד, התפטר והתמנה מחדש לתפקידו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
עבדאללה. זמן קריטי
צילום: איי פי
הרפר. לחץ על הרשות
צילום: איי פי
מומלצים