שתף קטע נבחר

מהם החומיינים?

מערכת האנציקלופדיה עונה לשאלות הגולשים

שאלה: מהם או מיהם "החומיינים" – החרקים המעופפים, הקטנים, השחורים, המעצבנים שבכל קיץ נכנסים לי לבית בהמוניהם – גם אם כל הרשתות סגורות – ומסתובבים על הריצפה ועל השולחן ומסביב לראש שלי, ממש ברגעים אלו שאני יושב ליד המחשב? 

 

תשובה: לגולש היקר שלום, "חיפושית חומייני" ידועה בשם המדעי מלדרה מטרידה (Maladera matrida), ונכללת במשפחת הזבליתיים. מכל השמות האלה ברור שהיא מעצבנת לא רק את הציבור הרחב, אלא גם את המדענים. המלדרה פעילה במיוחד בעונות האביב והקיץ, בשעות הערב. במיוחד, הזכרים מתעופפים בשעות אלה בחיפוש אחר נקבות, אך הם נמשכים לאור, חודרים לבתים ומטרידים את יושביהם. לא פחות חמור מזאת, החיפושית מזיקה לחקלאות: הבוגרים אוכלים עלים, עלי כותרת וניצנים של צמחים שונים, ובכלל זה צמחי נוי וגידולים מסחריים. הדרנים (זחלי החיפושית) מתחפרים בקרקע ואוכלים שורשים, וגם כאן נגרם נזק רב לגידולים כמו תפוחי אדמה ואגוזי אדמה. 

 

המין מלדרה מטרידה הוגדר לראשונה בישראל, ע"י כביר ארגמן ז"ל מהאגף להגנת הצומח במשרד החקלאות, ב-1986. מין זה הופיע בארץ לראשונה בסוף שנות ה-70 או בתחילת שנות ה-80, כנראה בתל אביב או בקרבתה, התבסס במהירות והחל להתפשט ברחבי הארץ. אין לדעת מנין הגיע (כאמור, הוא לא הוגדר מדעית לפני שהופיע כאן), אם כי רבים סבורים שמקורו באירן, ומכאן כינויו העממי, המבוסס הן על צבעה החום של החיפושית והן על האיבה הרווחת לאיאתוללה ח'ומייני, שתפס את השלטון באירן זמן מה לפני שהופיעה החיפושית בישראל. אבל יש גם סברות אחרות, וכל שניתן לומר הוא שחיפושית זו מצויה גם באירן.  

 

חוקרים בישראל נחלצו למלחמה במלדרה, ופיתחו שיטות שונות, בעיקר מתחום ההדברה הביולוגית, אך טרם נמצאה שיטה יעילה (ראוי לציין כי המלדרה, כשאר החיפושיות, עמידה יחסית בפני חומרי הדברה כימיים). בארצות הברית נפוץ עתה מין פולש אחר של מלדרה, האסיינית (M. castanea), הגורם נזקים בעיקר לגינות נוי. מכיוון שצרת רבים היא חצי נחמה, אנו מקווים שעזרנו להקל על סבלך, ולו במעט.

 

למאגר התשובות - לחצו כאן .

 


  

אנציקלופדיה ynet מכילה מגוון עצום של ערכים וחיונית לתהליכי למידה והעשרה כמקור מידע מוביל, אמין ובטוח. ערכי האנציקלופדיה נכתבים ונערכים על-ידי צוות עורכים מקצועי, ומשולבים בהם סרטונים, מצגות ועוד.

 

                              לרכישת מינוי לאנציקלופדיה ynet  


 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זה לא אני שמטריד
צילום: גטי אימג' בנק ישראל
מומלצים