שתף קטע נבחר

שרי החוץ של ירדן ומצרים בי-ם: "זמן של הזדמנות"

בביקור במשכן הנשיא, שמעו השרים אל-חטיב ואל-רייט על תחושותיו של פרס: "כמו ציפור בכלוב זהב". מנתניהו שמעו כי ההתנתקות הוכיחה שנסיגה ישראלית לא מקדמת את השלום

"הרוחות שנושבות עתה באזור הן רוחות של שלום" - כך אמר הבוקר (יום ד') נשיא המדינה, שמעון פרס, בפתח פגישתו עם שרי החוץ של מצרים וירדן במשכן הנשיא בירושלים.

 

השר המצרי, אחמד אבו אל-רייט, בירך את פרס על כניסתו לתפקיד, ואמר: "זומנו כנציגי הליגה הערבית, כדי לקדם את היוזמה הערבית לשלום. זהו זמן של הזדמנות". עמיתו הירדני, עבד אל-אילה אל-חטיב, הוסיף: "זהו מאמץ חשוב, יוזמה שאושרה על-ידי עמי ערב והליגה הערבית. אנו מקווים שנוכל ליצור מומנטום לקידום התהליך בין ישראל לפלסטינים, לסוריה וללבנון".

 

אל-רייט שאל את פרס כיצד הוא מסתגל לתפקידו החדש, והנשיא השיב לו: "אני מרגיש כמו ציפור בכלוב של זהב".

 

בהתייחסו למצב ברשות אמר הנשיא: "אני מעריך מאוד את אבו-מאזן ואת סלאם פיאד, הם פרטנרים שלנו לשלום. רק אם חמאס ישנה את מדיניותו מהיסוד, תשתנה המציאות, אך עתה המצב בלתי נסבל. חמאס יורה טילים, העולם מעביר כסף והאוכלוסייה הפלסטינית משלמת את המחיר. ישראל תעדיף תמיד לשבת סביב שולחן המשא ומתן, מאשר להיות בשדה הקרב".

 

שר החוץ המצרי חזר באוזני הנשיא על פרטי יוזמת הליגה הערבית ואמר: "אנו מציעים לכם שלום תמורת שטחים. זה הסדר קל - מה שצריך זה רק להתקדם. יש דרישה אמיתית ברחוב הפלסטיני לראות מעשים לקראת שלום. בואו נפסיק עם ההצהרות ונתחיל עם הפעולות. פיספסנו 12 שנה במאמץ להביא שלום לאזור. צריך לחזק את המתונים ולפעול לשיתוף פעולה כלכלי כדי לקדם תהליכים מדיניים באזור".


אל-חטיב (מימין), פרס ואל-רייט במשכן הנשיא (צילום: עמוס בן-גרשום, לע"מ)

 

בצאתו מהפגישה אמר אל-רייט ל-ynet: "זאת היתה פגישה קונסטרוקטיבית מאוד. עברנו על כל הנושאים, והסברנו את הפרטים של היוזמה הערבית. שמחנו לשמוע את דעתו של נשיא ישראל בעניין הזה".

 

שר החוץ הירדני אמר לפרס: "אנו רוצים מאוד לקיים את המודל הכלכלי, כאשר מצד אחד עוסקים בנושא המדיני, אך מאידך דוחפים למעשים בתחום הכלכלי. יש בעיה של המעברים והסגרים על האוכלוסייה הפלסטינית. אנו צריכים את האנרגיה שלך, ואת היוזמה והמעורבות שלך, כדי שחלון ההזדמנויות לשלום לא ייסגר".

 

לפני שהגיעו למשכן הנשיא, נועדו שרי החוץ של ירדן ומצרים עם יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, במלון "המלך דוד" בבירה. נתניהו אמר לאורחים כי הוא דוחה את היוזמה הערבית.

 

"הנסיגה מעזה לפני שנתיים הוכיחה שכל נסיגה ישראלית - ודאי חד-צדדית - לא מקדמת את השלום, אלא מקימה בסיס טרור לאיסלאם הקיצוני. אני בעד שיתוף פעולה כלכלי וקידום מיזמים אזוריים. הכלכלה תהיה מנוף לשלום", אמר נתניהו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"כלוב זהב". פרס בלשכתו
צילום: אבי אוחיון, לע"מ
"הכלכלה - מנוף לשלום". נתניהו
צילום: חיים צח
מומלצים