שתף קטע נבחר

עזות המצח של משרד הביטחון

צבא מנצח הוא צבא שאינו שבע, צבא שחסר לו, שמוציא מכל מערכת נשק יותר ממה שיש בה

אתמול התרחשה מערכה פוליטית חדשה בין מנהיגי קדימה והעבודה. הנושא היה תקציב הביטחון, אך בפועל הייתה זו הכרזה על תחילת מערכת הבחירות הבאה. שרי ביטחון וראשי ממשלה ידעו בעבר לתאם עמדות לפני ישיבות הממשלה ולהביא הצעה מוסכמת, שכן במדינה כמו שלנו חייב להיות תיאום בין שני הבכירים בסוגיות ביטחון בסיסיות.

 

למרות זאת, יש להתמודד עם תקציב הביטחון ודרישת שר הביטחון. תקציב הביטחון הולך וגדל בשנים האחרונות. לאחר המלחמה האחרונה קיבלה מערכת הביטחון תוספת אדירה של יותר מ-8 מיליארד שקל. ועדת ברודט קבעה סוף-סוף קביעה אובייקטיבית שתקציב הביטחון בפועל עולה בעשרות אחוזים על גודל התקציב בפי אנשי הביטחון למיניהם.

 

כדאי להזכיר כי כל תוספת לתקציב הביטחון שאינה באה מארה"ב, היא על חשבון תקציבים חיוניים אחרים. המשחק הוא משחק-סכום-אפס. מליון שקל נוספים לביטחון פירושו מליון שקל פחות לבתי-חולים, לתרופות, לכיתות לימוד, לשכר מורים, לפיתוח תשתיות תחבורה, חשמל ותקשורת, לתרבות ואמנות.

 

אין צורך להזכיר כי 7 מיליארד הם 7,000 מיליונים. לא פחות ולא יותר. במיליארד שקל אפשר לבנות מאות כיתות, לעשות מודרניזציה של המכשור הרפואי בארבעת בתי-החולים הגדולים, למגן את שדרות ובנותיה ולתת מילגות לימוד לאלפי סטודנטים. במיליארד שקל אפשר להרחיב כבישים ומסילות רכבת עד כדי חילוץ הפקק שסותם את גוש דן ברוב שעות היום והערב.

 

האם אנו זקוקים לתוספת לתקציב הביטחון? התשובה הפרדוקסלית היא כן. ישנם איומים רבים הדורשים מענה מיטבי. אולם כל הצרכים במדינת ישראל זוכים למענה חלקי, וכך גם תקציב הביטחון. שומה על הממשלה לאזן בין המענה לצרכים החיוניים של המדינה ואזרחיה. רבים תולים את הכישלון במלחמה האחרונה במחסור בתקציב. אך תחקירי המטה הכללי והזרועות אינן מאששים זאת. לא זה היה הגורם המרכזי למהלך המלחמה. נדמה כי אפילו קברניטי המערכת הפסיקו להשתמש בנימוק זה.

 

האם מערכת הביטחון מנצלת כל שקל ביעילות? לא ולא. ועדת ברודט אמרה את שלה וכל המוסיף גורע. המסקנה היא כי התוספת הדרושה נמצאת בתוך תקציב הביטחון הקיים. מערכת הביטחון תשכיל להוציא מעצמה את המיטב בתקציב נתון, רק אם תרגיש את לחץ התקציב. צבא טוב הוא צבא שאינו שבע, צבא שחסר לו, שמנסה להוציא מכל מערכת נשק יותר ממה שיש בה, שמנסה להפיק מכל יחידה מבצעית יותר.

 

קשה להבין כיצד מערכת הביטחון והעומד בראשה דורשים תוספת תקציב גדולה, ביודעם כיצד קורסות מערכות סעד, בריאות, חברה, ותרבות במדינה הזאת. חובה לכבד ולהעריך את שרי הממשלה שאזרו עוז והצביעו נגד הגדלת תקציב הביטחון. הצעד הבא יהיה צמצום סמלי של תקציב הביטחון ב-2-3 מיליארד שקל לטובת סדרת פרויקטים מתוכננת מראש כדוגמת אלו שסומנו קודם.

 

ד"ר גורדון, אלוף-משנה (מיל'), הוא ראש התוכנית לטכנולוגיה וביטחון לאומי במכון הטכנולוגי חולון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים