שתף קטע נבחר

מחצית מהרוגי אוגוסט בכבישים: בצפון הארץ

חודש אוגוסט גבה עד כה 41 קורבנות בכבישי ישראל - 20 מהם בצפון הארץ. מיום חמישי שעבר נמנו 9 הרוגים בכבישי הגליל והעמקים. מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון קורן, מצביע על הגורם האנושי: "אי אפשר להיכנס לעקומה במהירות מטורפת ולצאת ממנה בשלום. במקרים אחרים, בוודאות, אנחנו מדברים על נהגים שהיו בגילופין"

אוגוסט האדום: 20 בני אדם קיפחו את חייהם בחודש אוגוסט בכבישי הצפון, תשעה מהם בסוף השבוע האחרון. בכל רחבי המדינה נהרגו מראשית החודש 41 בני אדם. במשטרה מצביעים על "הגורם האנושי" ולא על תשתית הכבישים כסיבה העיקרית לתאונות הקטלניות, ועל חוסר ההיכרות של הנהג עם הדרך.

 

מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון קורן, אמר כי נהגים רבים המגיעים עם בני משפחותיהם לנפוש בצפון הארץ אינם יודעים להעריך את תנאי הדרך, ולכן נגרמות התאונות. "חודש אוגוסט מתאפיין במטיילים רבים באזור", אמר מפקד המחוז הצפוני. "יש כאלה שלא מכירים את העקומות בכביש ואת חוסר הסלחנות של התשתיות. אי אפשר להיכנס לעקומה במהירות מטורפת ולצאת ממנה בשלום. במקרים אחרים, בוודאות, אנחנו מדברים על נהגים שהיו בגילופין".

 

לגבי נהגים תושבי הצפון שהיו מעורבים בתאונות, אמר ניצב קורן: "בתאונות אחרות - כמו אלה שהיו ליד דיר-חנא וסמוך לכרמיאל - ראינו סטיות בעייתיות מאוד ולא ברורות. התשתיות בכביש 805 בין עילבון לדיר-חנא לא מצדיקות סטייה כזו. ברור שאם היתה הפרדה בין הנתיבים התאונה לא היתה מתרחשת, אבל המדינה לא יכולה לעשות הפרדה בכל מקום". 


25 באוגוסט: 4 הרוגים בכביש 70, סמוך ליקנעם (צילום: חגי אהרון)

 

ניצב קורן ציין כי המשטרה עושה ככל שביכולתה כדי לאכוף את חוקי התנועה ולמנוע תאונות. "אכיפה, אכיפה, אכיפה. כמה שיותר מפגשים עם נהג שלא שומר על החוקים. ביום חמישי האחרון, עוד לפני תחילת התאונות הקטלניות, עצרנו נהג משאית שנתפס כשהוא נוהג שיכור. הגענו איתו לבית המשפט שהאריך את מעצרו, וזה דבר נדיר יחסית. מבחינת אכיפה בכבישי הצפון - אנחנו במדיניות של אפס סובלנות".

 

למרות אחריות הגורם האנושי, במשטרה מודים כי באזורים מסוימים בגליל תשתית הכבישים גרועה. כך בכביש 85, בקטע שבין כרמיאל לצומת חנניה (שבע), בקטע הצפוני של כביש 65 ובקטע הכביש בין צומת המוביל לצומת ישי - אחד הכבישים העמוסים, שבו יש מסלול אחד לכל כיוון. 


25 באוגוסט: הרוג בתאונה סמוך לכפר-תבור (צילום: חגי אהרון)

 

חרף הדברים האמורים, יש לציין כי תשתית הכבישים בצפון נחותה במקרים רבים בהשוואה למצב הקיים בשאר חלקי הארץ. כמו כן, תנאי הכביש מורכבים יותר מאשר במרכז ובדרום. מדובר ביותר סיבובים, שיפועים, שינויי גובה חדים ופניות עיוורות. במקרים רבים ישנם קשיי תאורה.

 

יש לזכור כי כבישי הצפון עמוסים במטיילים הרבה יותר מאשר שאר האזורים. גם חודשי החורף בעייתיים יותר בצפון, בגלל תנאי מזג האוויר הקשים השוררים באזור. ככלל, ניתן לקבוע כבישי הצפון נחשבים מוּעדים לתאונות יותר משאר בשאר המדינה.

 

אוגוסט: חודש מדמם בכבישי הצפון

כאמור, לא פחות מתשעה בני אדם נהרגו בכבישי הצפון מאז יום חמישי. שרשרת התאונות החלה ביום חמישי בצהריים כאשר שלושה אנשים נהרגו בכביש 805, לאחר שרכב פרטי סטה מנתיבו והתנגש במשאית. ביום שישי נהרגה אישה בכביש 85 סמוך לכרמיאל, ובשבת לפנות בוקר נהרגו ארבעה בני משפחה סמוך ליקנעם. בתאונה נוספת, סמוך לכפר תבור, נהרג גבר בן 37 בהתנגשות רכבו במשאית.

 

ב-15 באוגוסט נהרגה אשה בחיפה - לאחר שחצתה את הכביש שלא במעבר חצייה. כמה שעות לאחר מכן נהרג נהג מיניבוס לאחר שרכבו הידרדר לתהום בקריית-אתא. יומיים קודם לכן פגע נהג משאית בילדה בת 6 שפרצה לכביש בוואדי-ערה - צוות מד"א קבע את מותהּ. ב-14 בחודש נהרג נהג בצומת אחיהוד. ארבעה ימים קודם לכן נהרגו צעירה בת 23 מפגיעת מכונית בשעה שעמדה על המדרכה סמוך לבית-החולים 'פוריה', וגבר בן 30 בכניסה לעראבה. ב-8 באוגוסט נהרגה אשה בתאונה סמוך לצומת בית-רימון, ויום קודם לכן נדרסה למוות פעוטה נוספת בוואדי-ערה.

 

בראשית החודש נהרג אדם לאחר שעגלה ניתקה ממכונית שנסעה בכביש 65. באותו יום, נהרג נהג מכונית פרטית לאחר שסטה מסיבה שאינה ברורה מנתיב נסיעתו ונפל מגשר בצומת קריית-אתא על רכב מסחרי שעבר במקום. ב-4 באוגוסט נהרג רוכב אופנוע כבן 30 לאחר שהתהפך עם אופנועו סמוך למושב שפר שבגליל-העליון. 

 

אוגוסט נחשב באופן קבוע לחודש קטלני מאוד בכבישים. באוגוסט 2002 נהרגו בכבישים 63 בני אדם, ושנה קודם לכן, באוגוסט 2001, נהרגו 49 בני אדם.

 

באוגוסט אשתקד התחוללה מלחמת לבנון השנייה - פחות מכוניות נעו בכבישים ואנשים לא נסעו לבילויים ולטיולים, ולכן נמנו 23 הרוגים "בלבד". ואולם בשלוש השנים שקדמו למלחמה - 2005,2004 ו-2003 - נמנו בכבישים 37, 45 ו-45 הרוגים בהתאמה. מדובר בחודש שבו לא מתקיימות קייטנות, אך מתקיימים בו טיולים רבים - מה שמסביר מדוע יש בחודש הזה פחות תאונות בסך הכל, אבל הרבה יותר תאונות עם הרבה נפגעים.

 

מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 282 בני אדם.


פורסם לראשונה 26/08/2007 23:10

 

בהכנת הידיעה השתתף הלל פוסק
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
"אכיפה, אכיפה, אכיפה". קורן
צילום: חגי אהרון
23 באוגוסט: 3 הרוגים בכביש 805
צילום: אביהו שפירא
2 באוגוסט: הרוג בצומת קריית-אתא
באדיבות אילון שחר סוכנות רכב
מומלצים