שתף קטע נבחר

"משרד הפנים מחמיר הקריטריון לעליית גרים"

המשרד מגבש בימים אלה הנחיות שיקשו על גרים מחו"ל לעלות לישראל, כך נודע ל-ynet יהדות. יו"ר מכון עתים, הרב ד"ר שאול פרבר: "בישראל 2007 גם רות המואביה לא הייתה מקבלת אזרחות". משרד הפנים בתגובה: "הנהלים טרם נקבעו"

למעלה מ-300 אלף עולים שאינם יהודים חיים בישראל, והם מוגדרים על ידי גורמי הגיור כ"פצצת התבוללות מתקתקת". ומה עם מי שהתגיירו בחו"ל כהלכה ומבקשים לעלות לישראל כיהודי? קריטריונים חדשים המתגבשים בימים אלה במשרד הפנים מקשים דווקא עליהם את העלייה לישראל.

 

על פי טיוטת המסמך, שהגיעה לידי ynet, מציב המשרד קריטריונים נוקשים למתן אזרחות לגרים מחו"ל. המטרה היא כמובן למנוע ניצול לרעה של הגיור על ידי עובדים זרים או גורמים אחרים שמבקשים אזרחות ישראלית, אך התנאים המסתמנים פוגעים גם ביהודים כשרים שגיורם מוכר גם על ידי הרבנות הראשית לישראל.


עולים חדשים. משרד הפנים מקשה (צילום: אי.פי) 

 

יו"ר מכון עתים לייעוץ ומידע במעגל החיים היהודי, הרב ד"ר שאול פרבר, אמר ל-ynet: "במשך 2,000 שנה יהודי היה יהודי, ועכשיו קובעים שהוא רק חצי יהודי". לדבריו, בישראל 2007 גם רות המואביה לא הייתה מקבלת אזרחות".

 

החשש: גיורי קפיצה 

בעבר קבע משרד הפנים כי כל מועמד לעלייה שהתגייר בחו"ל יוכל לעלות לישראל רק אחרי שיוכיח כי חי במשך שנה שלמה בקהילה יהודית מוכרת בתפוצות, זאת כדי למנוע "ניצול לרעה" של אפשרות הגיור לקבלת אזרחות ישראלית.

 

בעקבות עתירה שהוגשה נגד מדיניות זו קבע בג"ץ בשנת 2005 כי הקריטריונים נוקשים מדי ופוגעים במתגיירים רבים, והורה למשרד הפנים לקבוע נהלים חדשים. במשך שנתיים לא מילא המשרד אחר ההוראות, וזכה על כך לביקורת רבה בישיבה משותפת ומיוחדת של ועדות הפנים והעלייה והקליטה שהתקיימה לפני שלושה חודשים. הלחץ עשה את שלו, והלשכה המשפטית במשרד החל מיד בגיבוש הנהלים החדשים, במטרה למנוע מתן אזרחות למי שעבר גיורי קפיצה, זאת מבלי לפגוע במתגיירים האחרים.

 

אלא שטיוטת ההצעה שניסוחה הושלם באחרונה קובעת רשימת תנאים ארוכה וקשה עוד יותר לעליית המתגיירים בחו"ל.

 

בין היתר דורש משרד הפנים השתתפות בלימודים סדירים בהיקף של תשעה חודשים תוך כדי השתתפות פעילה בחיי הקהילה, וכן חיים פעילים בקהילה במשך תשעה חודשים נוספים לאחר הגיור. במקרים מיוחדים בהם לא השלים המועמד את פרק הזמן הנחוץ לאחר הגיור הוא יוכל לקבל אשרת שהייה מיוחדת בישראל, אך מתן האזרחות יידון בהמשך.

 

"מחמירים יותר מהרבנים"  

יו"ר מכון עתים, הרב ד"ר שאול פרבר, טוען למצב אבסורדי בו משרד הפנים מציג דרישות מחמירות יותר מהרבנות הראשית בשאלה "מיהו יהודי". לדבריו, בין הגרים שאזרחותם מעוכבת יש שהתגיירו על ידי רבנים אורתודוכסים, "הם מוכרים על ידי הרבנות כיהודים גמורים והיא אף מסכימה לחתן אותם".

 

פרבר גילה כי הוא עצמו מטפל בימים האחרונים במצוקותיהם של גרים רבים שהמדינה "עושה להם צרות". כדוגמה הוא סיפר על עולה חדשה שהתארסה השבוע עם גר מחו"ל, ומשרד הפנים מסרב לאפשר להם להתחתן בישראל כיוון שלא חלפה שנה ממועד גיורו.

 

"במשרד הפנים יושבים אנשים שמוכיחים בורות בכל הקשור לנושא הגיור בחו"ל", טוען יו"ר עתים. "עכשיו הם דורשים מהמתגיירים הצגת אישור על לימודי יהדות באולפן גיור או במכון לימודים אחר, אבל בחו"ל כלל לא קיימות מערכות אלה. ומה יעשה מי שלמד בישיבה שנים ארוכות וגילה שאמו גויה? יצטרך ללמוד לימודי יהדות?". לדבריו, גם הפונקציה "שליח בית דין", שנדרש על פי הנהלים החדשים להעיד על הגיור, לא קיימת אלא בישראל.

 

בנוסף אומר פרבר כי הקביעה לפיה לא תינתן אזרחות למתגייר שביקש בעבר לשהות בישראל בדרכים אחרות ונדחה גורמת גם היא עוול למועמדים רבים: "המשמעות היא שסטודנט שלמד בארץ ורצה להישאר שנה נוספת לטייל לא יוכל עוד להתגייר".

 

"לתת לרבנים את הקרדיט" 

"המסורת היהודית מדגישה את אהבת הגרים", הוא מזכיר. "כולנו היינו כאלה במצרים, ואנחנו יודעים כמה הם פגיעים ורגישים. 2,000 שנה יהודי היה יהודי. לא ייתכן שהמדינה תחליט שעכשיו הוא רק חצי יהודי".

 

יו"ר עתים מסכים שאין לתת אזרחות למי ששהה בעבר באופן בלתי חוקי בישראל, אך קורא לתת לרבני הקהילות בתפוצות את הקרדיט: "מי שמכיר בהם לגיור שיסמוך עליהם גם לגבי דברים אחרים. הם אחראיים מספיק כדי לא לגייר עובדים זרים וטרוריסטים שרק רוצים אזרחות ישראלית".

 

ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "הנהלים שגובשו בשיתוף עם משרד המשפטים ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה, הופצו ביזמתנו לארגונים העוסקים בסוגיה, לרבות ארגון עתים, במטרה לקבל את הערותיהם".

 

"אנו מצרים על בחירתו של הרב פרבר להעביר הערותיו באמצעות כלי התקשורת ולא בדרך הראויה לה היינו מצפים. אמירותיו של הרב פרבר מבוססות על הנחות בלבד, לגבי אופן יישום הנהלים על אף שטרם נקבע כיצד ייושמו הנהלים".

 

במשרד הבטיחו כי "הנהלים הסופיים יפורסמו לציבור, בדרך המקובלת".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום גלי תיבון
יהודי? תוכיח
צילום גלי תיבון
עולים? לאט לאט לכם
צילום: ששון תירם
מומלצים