שתף קטע נבחר

איטליה: מסע מחוף לנוף

מיליוני תיירים כל קיץ אינם טועים: שבוע אחד מהחיים צריך להקדיש לטיול סביב אגם גרדה בצפון איטליה כדי להתענג על הנופים הקסומים וכדי ליהנות ממעשי ידי אדם - מהעיירות המטופחות, מהמלונות הציוריים, מהמסעדות ועוד ועוד

זה אינו מסע בעקבות נתיב הבריחה של בועז יונה עד שנלכד בצפון איטליה, אבל אין ספק שאת שעותיו האחרונות כאדם חופשי העביר הקבלן הנמלט בתוך היפים שבנופי תבל.

 

העיירה קסטל-נובו, שבתחומיה נעצר יונה, שוכנת על אם הדרך בין ורונה, עירם של רומיאו ויוליה, לאגם גרדה, הגדול באגמי ארץ המגף. מדי קיץ, בין יוני לאוקטובר (העונה ננעלת ב-14 באוקטובר‭,(‬ שואב אליו אגם גרדה מיליוני תיירים מרחבי העולם.

 

המבקרים מגיעים כדי להתענג על הנופים הקסומים וכדי ליהנות ממעשי ידי אדם - מהעיירות המטופחות, מהמלונות הציוריים, מהטרטוריות (מסעדות, באיטלקית‭,(‬ מספורט ימי, מטיפוס מצוקים וכמובן ממגוון הלונה-פארקים המהווים אטרקציה למשפחות עם ילדים קטנים.

 

לטיול סביב אגם גרדה מומלץ להקדיש שבוע שלם. רצוי להתמקם באחד ממלונות הדירות המשפחתיים (רזידנס‭,(‬ הפופולריים באזור זה, ולערוך "טיול כוכב" - כלומר כל יום יוצאים וחוזרים לאותה נקודה. התשלום עבור הלינה ברזידנס מחושב על פי תעריף שבועי ועל פי יחידת דיור - עסקה משתלמת למשפחה.

 

המחירים בספטמבר-אוקטובר זולים יותר לעומת אלה של שיא העונה (יולי-אוגוסט‭,(‬ ויחידות המגורים מצוידות במטבח שמאפשר הכנה של חלק מהארוחות, והרי לנו חיסכון מפתה במדינה יקרה.

 

למרות שקל מאוד למלא שבוע מתוכנן מראש, מומלץ לסטות מן המסלול כל פעם שנתקלים בפינת חמד, כי כאן בצפון איטליה אין סיכוי לפספוסים ואין מקום שלא שווה עצירה וגמיאה של הנוף הטוטאלי תוך כדי גמיעה של כוסית לימונצ'לו.

 

את אגם גרדה חובקת שרשרת של עשרות כפרים ועיירות מטופחות. כולן יפות. אלה שמוזכרות כאן נבחרו בזכות צוק יפה שפצע את השמיים, מנת ריזוטו מדהימה ואפילו ריח בלתי נשכח.


החוף בריווה דל-גרדה (צילומים: ענת לב-אדלר)

 

החוף הצפוני: פראי אך מטופח

העיירה התיירותית ריווה דל-גַרדה נחשבת לבירת החלק הצפוני של אגם גרדה וככזו היא רוויה באפשרויות בילוי ולינה. רחובה הראשי הוא למעשה חלק מהכביש הסובב את האגם, ולאורכו פרושות עשרות מסעדות, חנויות קטנות, מלונות וגלידריות מפתות.

 

בערבים של עונת התיירות הרחוב שוקק חיים ועמוס בליינים, תיירים ומקומיים. על גדת האגם, לאורך כשני קילומטרים לפחות, משתרעת טיילת מטופחת, שמצדה האחד חוף רחצה מוסדר שמציע רפסודות שיזוף, בריכות פנימיות, מקפצות, מדשאות, מלתחות, שולחנות

פיקניק וספסלים, ומצדה השני גן בוטני ובו בריכות ברווזים, גשרי עץ, בתי קפה ומשחקיות לילדים. בקצה הצפוני של הטיילת, ממש בשפיץ של האגם, מזדקרים מתוך המים צוקים דרמטיים בגוני אפור-שחור, ששוברים את קו המים הרגוע ומקנים לאגם נופך בראשיתי.

 

בקצה הצפוני של הטיילת שוכן האזור העתיק שלה. בטבורו ניצבת טירה מוקפת תעלת מים המשמשת כיום כמוזיאון. בסמוך יש נמל שממנו יוצאות ספינות טיול למסלולים במי האגם, ויש מתחם להשכרת סירות וכן חנויות, בתי קפה, גלידריות, כיכרות וכל שאר האלמנטים המאפיינים את מרכזה של עיירה פעילה.

 

כחמישה קילומטרים צפונית לריווה, באזור הכפר ורון, נמצא המפל הנסתר, פלא טבע שאותו אסור להחמיץ. אל המפל מוליך שביל המטפס במעלה המצוקים המקיפים את הכפר. כל השטח הוא למעשה גן בוטני מטופח שבו צמחים ופרחים מרחבי העולם.

 

מדרגות מוליכות אל החלק התחתון של מערה שהיא כעין פיר חצוב בתוך הסלע. מהפיר נופלים מגובה של עשרות מטרים מימי המפל הקפואים, ניתזים בין דופנות הקיר וממלאים את חלל המערה. החוויה מרשימה,

אבל רטובה. חובה לטפס במדרגות אל הישורת העליונה בחלק הגבוה של המערה, משם ניתן לצפות בנפילת המים כלפי מטה ולחוש בעוצמתם. הכניסה לאתר כרוכה בתשלום.

 

הכפר טורבולה, השוכן על החוף דרום-מזרחית לריווה, הוא פשוט פנינה. לאורך המזח מתנדנדים ברווזים ידידותיים, ניזונים מידיהם של מבקרים נדיבים, הבתים פזורים על מורדות ההרים כמו יהלומים נוצצים בשמש, המצוקים הפראיים והסלעים הנחים למרגלותיהם - כל אלה הופכים את הביקור במקום למשובב עין ונפש.

 

טורבולה הוא גם אתר עלייה לרגל עבור חובבי הספורט הימי - מגולשי גלים ועד משיטי מפרשיות מקצוענים. קילומטרים ספורים צפונה מטורבולה שוכנת העיירה המקסימה אַרקו, שחובקת צוק אימתני ותלול, בעל מדרון שלילי, שמושך מטפסי מצוקים שמקפידים לפקוד אותו באדיקות. בכל מקרה מומלץ להיכנס ולטייל ברחובות.

 

סטייה מהמסלול הטבעי סביב אגם גרדה לכיוון צפון-מזרח מובילה בדרך יפה אל העיר טרנטו, בירת החבל. בדרך לטרנטו אסור להחמיץ את לַאגו די סַנטה מסנצה – אגמון שהוא חלקת אלוהים קטנה למרגלות מצוקים אדירים. בפינה הקרובה לכביש טובלת לה טירה עתיקה במימי האגם. מתיישבים על אחד הספסלים, מביטים אל הנוף ופשוט נושמים את השקט.


הככר המרכזית של טרנטו

 

העיר טרנטו קיימת עוד מימי הרומאים ומכונה גם "עיר הנסיכים הבישופים‭."‬ ברחובות המרוצפים באבן ניתן לראות אוסף מרהיב של מבנים מהמאה ה-16 וה-17 ועליהם ציורי קיר שאותם מקפידים קברניטי העיר לשמר באופן מעורר קנאה.

 

באמצע המאה ה־16 פעל בעיר בית דפוס יהודי שהופעל על ידי רב גרמני והדפיס ספרים בעברית. הכיכר המרכזית והמרשימה נקראת פיאצה דל דוּאומו , ובה ניצבת קתדרלה שבנייתה הושלמה במאה ה־‭.13‬ הכיכר מוקפת במבנים, חלקם הגדול מעוטרים, ובטבורה מזרקה יפהפייה שסביבה מתעופפות מאות יונים.

 

עוד אתר מומלץ במרחק הליכה הוא "מצודת העצה הטובה" - מבנה גדול שהיה פעם מבצר ומקום משכנם של הנסיכים הבישופים וכיום הוא מרכז אמנות עירוני שהביקור בו כרוך בתשלום.

 

החוף המערבי: מתוק כמו לימון

חוזרים אל מימי אגם גרדה התכולים והצלולים. בגדה הצפון-מערבית מתבלטת העיירה החייכנית לימונה סול גרדה. הצבע הבולט כאן הוא צהוב בזכות תעשיית הלימונצ'לו, ליקר הלימון המסורתי האופייני למקום.

 

בעבר היו כל הטרסות בעיירה המטפסת במדרונות המצוקים נטועות בעצי לימון מן המשובחים באיטליה. כיום מקפידים בעלי חנויות המזכרות במקום להבליט את הסמל הלימוני, שמיטיב לצוד את עיני התיירים ואת ארנקיהם.

 

ניתן להשיג כאן כמעט כל דבר בצורת לימון - מסבון ועד קרש חיתוך למטבח. סמטאותיה של לימונה הציורית פורחות בשלל צבעים בזכות שיחי הבוגנוויליאה והגרניום המציפים את מרפסותיה.

 

הכביש שעובר לאורך החוף המערבי התלול משובץ בנהרות רבים, והנסיעה בו היא חוויה דרמטית למדי. האוחז בהגה נדרש למיומנות רבה, היושבים לצדו - ללב חזק. כדאי לעצור מדי פעם לתצפית, כדי שגם הנהג יראה משהו מהנוף.

 

הכפר מדרנו שוכן בחלקו הדרום-מערבי של צוואר האגם. הוא יושב על לשון יבשה שיוצרת לחופו מפרץ מזמין, מנוקד בסירות דיג וסירות מפרש. כדאי לטייל לאורך המזח, לסעוד ארוחה קלילה באחת הטרטוריות וכמובן לשתות כוס קיאנטי להעצמת החוויה.

 

מעט דרומה למדרנו שוכנת העיירה המזמינה גרדונה ריוויירה. בסביבה הקרובה יש כמה וילות שבהן התגוררו משוררים, ציירים ומלחינים מהתקופה הניאו-קלאסית. בווילות ניתן לבקר ולהתרשם מהגינות המטופחות ומאהבת היופי של האיטלקים.

 

החוף הדרומי: לטפס וללקק

אלפי עצים ביערות הגשם כבר הקריבו את חייהם כדי להפוך לכתבות משתפכות על אודות סירמיונה הציורית והעתיקה, נסיכת אגם גרדה.

 

כדי לתמצת את היופי האצור בעיירה המקסימה הזו חובה לטפס עד אחרונת המדרגות במגדל המבצר שבכניסה לעיר העתיקה ולהביט מלמעלה על הנוף עוצר הנשימה - לשון היבשה המתפתלת אל תוך המים מצד אחד והגגות האדומים־כתומים המחפים על הסמטאות מן העבר השני.


לשון אל תוך האגם. סיורמיונה

 

כאשר יורדים חזרה אל הרחוב, מסדירים את הנשימה בעזרת גביע גלידה מרשים. אומרים שזאת הגלידה הטובה ביותר באיטליה. כנראה זה נכון.

 

החוף המזרחי: אוכל ושעשועים

בדרך אל העיירה גרדה - הנקודה האחרונה שסוגרת את הסיבוב הזה - חולפים על פני פשירה דל גרדה מוקפת החומה שבתחומה נמל קטן בקצה מפרץ החודר אל תוך היבשה.

 

גרדה, השוכנת בחלקו הדרומי של החוף המזרחי של האגם, היא מקום טוב לעצור בו אחרי ביקור מקיף בפארקים - גרדה-לנד, פארק השעשועים הגדול באירופה, ומובי-לנד, פארק המים הסמוך.

 

בתום ימים עמוסים ברכבות הרים ובגלגלים ענקים אפשר להתיישב שם על גדת המים, בתוך סוכות עץ שעל המעקים שלהם פרחי גרניום, להאכיל את הברווזים, להביט אל האופק המנצנץ בשמש ולהישבע שלכאן חוזרים, ויהי מה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בטורבולה על המזח
צילום: ענת לב-אדלר
פעמייים קפה, לחוף האגם
צילום: ענת לב-אדלר
ויש גם לונה פארק. גרדה-לנד
מומלצים