שתף קטע נבחר

התקפי לב בקרב צעירים: השומן בדם קובע יותר מהכולסטרול

לא רק כולסטרול: חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון ו"שיבא" מצאו כי רמת שומנים גבוהה בדם של טריגליצרידים מסמנת סיכון יתר למחלות לב בקרב צעירים, באופן מדוייק יותר מהכולסטרול

הורגלנו לדאוג מהכולסטרול הרע, אבל עתה מסתבר שרמה גבוהה של שומנים מסוג טריגליצרידים מהווה סמן מדוייק יותר של סיכון מוגבר להתקף לב אצל צעירים. המחקר החדש אותו ערכו חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון והמרכז הרפואי שיבא פורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine.

 

השומנים הינם מרכיבים חיוניים בגוף האדם. הם נאגרים בתאי אדיפוס, ומשמשים ליצירת האנרגיה הדרושה לקיום תהליכי החיים. עם זאת, רמות גבוהות מידי של שומנים, מצטברות גם בזרם הדם, וגורמות למחלות לב וכלי דם קטלניות. טריגליצרידים הם סוג שומן, שרמתם בדם משקפים את צריכת השומנים בגוף וחילוף החומרים שלהם. רוב שומן הגוף מכיל טריגליצרידים.

 

צוות המחקר בשיתוף חוקרים ממפקדת קצין רפואה ראשי עוסק מזה מספר שנים באיתור גורמי סיכון למחלות שכיחות כמו סוכרת ומחלות לב בצעירים בגילאי 25 עד 45. במחקר החדש אסף צוות החוקרים נתונים מיותר מ-13 אלף אנשי צבע קבע העוברים בדיקות תקופתיות מקיפות אחת למספר שנים כחלק מתנאי השירות שלהם.

 

המחקר העלה כי גברים בעלי רמה נמוכה של טריגליצרידים במדידה ראשונה, אך גבוהה במדידה שניה לאחר 5 שנים היו אלה שצברו יותר משקל, דיווחו על הפחתה בפעילות גופנית סדירה ועל פחות אכילה סדירה של ארוחות בוקר. גברים אלה היו בסיכון של קרוב לפי 7 לפתח מחלת לב, לעומת גברים שנותרו עם רמת טריגליצרידים נמוכה בשתי המדידות.

 

לעומתם, גברים עם רמת טריגליצרידים גבוהה במדידה הראשונה אך נמוכה בשנייה (וזאת ללא תרופות), היו אלו שדיווחו על הפחתה במשקל, הגברה ניכרת בפעילות הגופנית הסדירה, ועל יותר אכילת ארוחת בוקר סדירה. הסיכון למחלת לב בגברים אלו היה כ-50% פחות מאשר הסיכון של גברים עם רמות טריגליצרידים גבוהות בשתי המדידות. השפעת הטריגליצרידים היתה בלתי-תלוייה בהשפעת גורמי סיכון ידועים כמו השמנה, LDL (ה"כולסטרול הרע") והיסטוריה משפחתית של מחלת לב בגיל צעיר.

 

לדברי החוקרים, אורח-החיים הכולל תזונה נבונה ופעילות גופנית הוא גורם מרכזי בסיכון לפתח מחלות לב, אך קשה להעריכו אובייקטיבית. כעת באמצעות בדיקת דם פשוטה של רמת הטריגליצרידים בדם, ניתן יהיה להעריך את הסיכון למחלות לב באופן מדוייק יותר: בעוד שהכולסטרול מושפע בעיקר מגורמים תורשתיים, הטריגליצרידים מושפעים ישירות מאורח החיים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיא מנדלין
לב. לא רק הכולסטרול משפיע
צילום: גיא מנדלין
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים