שתף קטע נבחר

הטיפ היומי: איך למנוע ג'ט-לג אחרי טיסות ארוכות?

טיסה לארץ רחוקה כרוכה בהסתגלות למעבר בין הזמנים השונים. לעתים מצפים לסובלים כמה ימים של נדודי שינה. אז איך מונעים את הג'ט-לג? הנה כל השיטות

לא כיף לחזור מטיסה טרנס-אטלנטית: בלילות הבאים, אתם כבר יודעים, תכרכרו סביב המקרר ותזפזפו שעות בטלויזיה בשל הג'ט לג הטורדני. אז מה אפשר לעשות כדי למנוע אותו? הנה כמה טיפים לחיים קלים יותר.

 

חציית אזורי זמן מבלבלת את שעון הגוף משום שעליו להסתגל לשעות חדשות ולדפוסים חדשים של אור ופעילות. ואם זה לא מספיק, לא כל הפונקציות הגופניות מסתגלות לשעות החדשות באותו קצב. כלומר, מחזורי השינה והערות עשויים להסתגל מהר יותר מאשר טמפרטורת הגוף, בעוד שמערכת העיכול תפעל בקצב שונה לגמרי. בלבול כזה של הגוף גורם לבלבול מנטלי וגופני המכונה ג'ט-לג (ובעברית - יעפת).

 

למרות שהגוף מתקשה להתאים את עצמו לאזורי זמן שונים, הוא מעדיף טיסות מערבה על פני טיסות מזרחה, לפי מסלול סיבוב כדור הארץ. זאת משום שאנו חיים לפי יממה של 24 שעות והקצב הטבעי של שעוננו מתוכנת לפעול ביום ארוך יותר מ-24 שעות. לכן, השעון הטבעי שלנו מסוגל להאריך את היום אבל מתקשה לקצרו.

 

כאשר אנו טסים מערבה, אנו מוסיפים שעות ליום ולפיכך נוסעים בכיוון הטבעי של השעון הפנימי. לדוגמה, אם נטוס מערבה - מלונדון לניו יורק, יומנו יתארך בחמש שעות, בעוד שטיסה מזרחה - מניו יורק ללונדון תקצר את היום בחמש שעות.

 

מה אפשר לעשות כדי למנוע או להקל על הג'ט לג?  

  • יממה לפני הטיסה חזרה ארצה נסו להתאים עצמכם לשעון ישראל כך שתאחרו את שעת ההירדמות קרוב ככל האפשר לשעות הלילה בארץ.

 

  • האוויר היבש במטוס גורם להתייבשות שמשרה עייפות גם לאחר הנחיתה. שתו הרבה מים במשך הטיסה, והימנעו ממשקאות עתירי קפאין (קפה, שוקו, קולה) או משקאות אלכוהוליים.

 

  • הרבה אנשים מתקשים להירדם במטוס, בשל רעש המנועים העז. קחו איתכם אטמי אוזניים, ותתפלאו כמה הם עוזרים להירדם.

 

  • אם הג'ט לג לא מרפה, תוכלו לרכוש את ההורמון מלטונין, האחראי על השעון הביולוגי בגופנו. ההורמון הזה הוא טבעי, מסייע לתיקון הליקוי בשעון הביולוגי, ונמכר במספר בתי מרקחת בישראל.

 

  • במקרים קשים, יוכל הרופא שלכם לרשום תרופות משרות שינה. ישנן כמה תרופות מדור חדש, שאינן ממכרות, ואינן גורמות לעייפות בבוקר שלמחרת.

 

מכירים שיטות נוספות? שלחו תגובה ושתפו את כולנו

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עדיף - לטוס מערבה
צילום: חגי אהרון
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים