שתף קטע נבחר

הפרלמנט הטורקי אישר מבצע צבאי בצפון עיראק

החלטת הפרלמנט מעניקה לממשלה גושפנקא לצאת למהלך התקפי נגד המורדים הכורדים בצפון עיראק במהלך השנה הקרובה - אך אינו מחייב אותה להורות על פלישה. ארצות הברית ועיראק מתנגדות שתיהן לצעד - מאחר שהן חוששות שהדבר יערער את היציבות בצפון עיראק, ויביא להסלמה במצב במדינה כולה

הפרלמנט הטורקי אישר הערב (יום ד') לצבא הטורקי לפתוח במבצע צבאי בצפון עיראק, כדי לפגוע בתשתית המחתרת הכורדית (ה-PKK), שלוחמיה מסתתרים באזור. ההחלטה התקבלה ברוב מוחץ של 507 תומכים לעומת 19 מתנגדים. עם זאת, מנהיגי המדינה הבהירו כי אין בכוונתם לפתוח מיד במתקפה צבאית בצפון עיראק בעקבות האישור.

 

ארצות הברית, בת-בריתה של טורקיה בנאט"ו, חוששת שמתקפה טורקית באזור תערער את היציבות והשקט באזור השלו ביותר בעיראק - ואף תביא להסלמה במצב במדינה כולה. דקות ספורות לאחר שהתקבלה ההחלטה אמר הנשיא האמריקני ג'ורג' בוש כי שיגור כוחות גדולים לעיראק הוא צעד המנוגד לאינטרסים של טורקיה. גם ההנהגה העיראקית הביעה דאגה מהמהלך, והאיחוד האירופי קרא לאנקרה לכבד את ריבונותה של עיראק.

 

"טורקיה חייבת לחסל את הסכנה המאיימת על האינטרסים הצבאיים, הדיפלומטיים והכלכליים שלה", אמר סוקרו אלקדג, חבר פרלמנט איש האופוזיציה - והתחייב כי האופוזיציה תתמוך במהלך. חברי האופוזיציה אף תקפו את מדיניותה של ארה"ב באזור, והדגישו כי טורקיה חוששת שהמדיניות האמריקנית תביא להקמת מדינה כורדית עצמאית בצפון עיראק - צעד שמעורר באנקרה חשש מפני גל של בדלנות כורדית גם בטורקיה.

 

על פי החוק הטורקי, אישור ההצעה בפרלמנט מעניק לממשלה גושפנקא לצאת למהלך התקפי נגד המורדים בעיראק במהלך השנה הקרובה. עם זאת, אישור הפרלמנט לא יחייב את הממשלה להורות על פלישה. הפרלמנט אישר כבר פעמיים פעולות דומות בשנת 2003, וממשלתו של ארדואן החליטה לאחר מכן שלא לפעול.

 

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אותת כי אין בכוונתה של טורקיה לתקוף בצפון עיראק בזמן הקרוב, אך ההצבעה בפרלמנט מעניקה לצבא המדינה יד חופשית, ומאפשרת לו לחצות את הגבול לעיראק בכל פעם שיראה לנכון.


משוריינים של צבא טורקיה סמוך לגבול עם עיראק (צילום: AP)

 

שעות לפני ההצבעה התקשר ראש ממשלת עיראק נורי אל-מליכי אל ארדואן, ואמר לו כי ממשלתו נחושה לבלום את "פעולות הטרור" של המחתרת הכורדית בשטח עיראק והדגיש כי על שתי המדינות להמשיך לדון בנושא. אתמול קרא אל-מליכי לטורקיה בתום ישיבת ממשלה מיוחדת לפתוח בשיחות דחופות "כדי לדון בכל הנושאים שעל הפרק ולספק ערבויות שיסדירו את היחסים בין שתי המדינות". גם הממשל העצמי הכורדי בצפון עיראק קרא טורקיה שלא לתקוף

 

פעולה נגד המחתרת, ולא נגד עיראק

ממשלת טורקיה הודיעה ביום שני כי החליטה לבקש מהפרלמנט אישור לפלוש לצפון עיראק כדי להילחם במורדים הכורדים. במקביל הביעה הממשלה תקווה שלא תאלץ לממש את התוכנית. "אנו מקווים שלא נצטרך לעשות את הצעד הזה... אך המציאות הכואבת של ארצנו, של אזורנו, היא מציאות של טרור", אמר דובר הממשלה, ג'מיל צ'יצ'ק.

 

"המטרה היחידה של הפעולה שאותה אנו מבקשים לאשר היא פגיעה בארגון המחתרת 'תנועת הפועלים הכורדית'", אמר אז דובר הממשלה באנקרה. הוא הוסיף כי "תמיד כיבדנו את ריבונותה של עיראק, שהייתה תמיד ידידותית כלפינו, אך המציאות שכולם מכירים היא שארגון הטרור הזה, שלו בסיסים בצפון עיראק, תוקף את טורקיה ואזרחיה".

  

נשיא סוריה, בשאר אסד, שהגיע היום לביקור בטורקיה ונפגש עם מקבילו, עבדאללה גול, אמר כי לאנקרה זכות לגיטימית לצאת למתקפה בצפון עיראק נגד המורדים הכורדים. עם זאת ציין כי כוחות הקואליציה בעיראק, הפועלים תחת פיקוד ארה"ב, הם האחראים לטפל בבעיית החמושים הכורדים. "סוריה תומכת בכל החלטותיה של טורקיה", אמר אסד במסיבת עיתונאים משותפת עם גול.

 

"הקונגרס לא יכתוב ההיסטוריה של האימפריה העות'מנית"

הרקע להחלטת ממשלת טורקיה להורות לצבא להתכונן לקראת פלישה אפשרית לעיראק בגל של תקיפות מצד המורדים הכורדים לאחרונה, שתואר באנקרה כקטלני ביותר מזה 12 שנים. ארה"ב כאמור מתנגדת לפלישה צבאית אפשרית מצד טורקיה לעיראק והזהירה בשבוע שעבר את אנקרה לבל תבצע את הפעולה.

 

אולם בשבוע האחרון הפכו היחסים בין המדינות, ל"מורכבים יותר", כהגדרת טורקיה, בעקבות החלטת ועדת החוץ של בית הנבחרים בוושינגטון לאשר החלטה המגדירה כרצח עם את הטבח שבוצע בארמנים בטורקיה ב-1915. היום שב הנשיא בוש וקרא לקונגרס שלא להעביר את ההחלטה. "אין לקוגרס כל זכות לכתוב מחדש את ההיסטוריה של האימפריה העות'מנית", פסק בוש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפרלמנט בטורקיה. ארכיון
צילום: איי.פי
אסד עם גול: סוריה תומכת
צילום: רויטרס
לוחמים כורדים בצפון עיראק
צילום: איי אף פי
מומלצים